ב"ה
שלום וברכה,
אכן כדברי ידידינו יו"ר מכון קול יוסף כן הוא.
וז"ל מרן רבנו הגדול זיע"א בחזו"ע שבת ח"ד (עמ' רנז) וז"ל: פסק מרן בשלחן ערוך (סימן שכא סעיף יב), המחתך את הירק דק דק חייב משום טוחן. ולכאורה היה לו לפסוק כהרמב"ם והרא"ש, שני עמודי ההוראה, אשר נלוו עמם הרמב"ן והרא"ה והריטב"א וספר התרומה והתוספות והמאירי והרמ"ך, שכולם סוברים להתיר לחתוך דק דק פירות וירקות הנאכלים חיים, ואפשר שמכל מקום מצא מרן לנכון לחוש לדברי האוסרים בספק איסור תורה. וצ"ע. ועל כל פנים כשיש "ספק" נוסף נראה "בודאי שיש להקל" כדעת רוב הפוסקים הנ"ל. עכ"ל.
ומעתה, אחר שהביא מרן הראש"ל שליט"א כמה סברות נוספות מדברי הפוסקים הנמצאים בסלייסר, ובסיום תשובתו שבילקו"י סיכם את כל הסברות בצורה מסודרת, ונימק את בסיס הפסק ע"פ דברי מרן זיע"א בחזו"ע הנ"ל.
ומסברות העקריות שבהם שאני זוכר כעת, חדא, שאין הסלייסר מיועד בדר"כ אלא לשימוש סמוך לסעודה, דלפ"ז חשיב כלי סעודה, (וכמו סכין, דאף שמיועד גם לחיתוך דק דק והוי לפחות כקנון ותמחוי שפעמים בוררים בו, אולם כיון שעשוי לחיתוך סמוך לסעודה חשיב כלי סעודה. וכדין מזלג וכדו' לגבי ברירה, דאף שעשוי גם פעמים לברור בו המאכל שחפץ או שאינו חפץ מבין המאכלים השונים בצלחת, וכן הפסולת מהאוכל או המאכל מבין הפסולת, מ"מ אינם כלי ברירה, דעשויין לשימוש סמוך לאכילה ולכן חשיבי כלי סעודה). וכן הזכיר עוד בילקו"י מדברי מרן זיע"א שהביא בחזו"ע סברא זו בשם הגרש"ז אוירבך לגבי כלי למזיגת תמצית תה, שבראשו יש נקבים לעכב העלים, וכתב שמכיון שעשוי לשימוש סמוך לשתיה לא חשיב כלי ברירה אלא כלי סעודה, ע"ש. ושכן כתב עוד חכם אחד לגבי כלי שעשוי לטחינה לאלתר, וכעת איני זוכר שמו.
ועוד, שהסלייסר אינו מיועד "רק" לחיתוך דק דק, אלא פעמים משתמשים בו גם לחיתוך יותר גס, וממילא זה מגלה על מהות הכלי שאינו כלי העשוי לטחינה במהותו, אלא גם לחיתוך דק דק שהוא מעשה טחינה, וממילא הוי כסכין, דכל שהוא לאלתר מותר. ועי' שם שהביא בכלי דומה לזה מחלוקת האחרונים, ומשם ביאר לנ"ד שנמצא שהוא תלוי באותה מחלוקת אחרונים.
וכן הוסיף שם עוד כמה סברות כאמור.
ועל בסיס החומרא שהחמיר לנו מרן הש"ע נגד ב' עמודי הוראה, וכן נגד רוב הראשונים, וכן נגד ס"ס, (שמא כמ"ד שאין טוחן בדבר הנאכל כמות שהוא חי, ושמא אין טוחן כשאינו לצורך בישול או אפיה), ולכן בכל ספק נוסף בודאי שיש להקל, ק"ו בצירוף כל הספיקות הנ"ל.
ביקרא דאורייתא