• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

סנני מים בשבת

אשמח לדעת דעת הרב יצחק יוסף לסנני מים
ראיתי מה שכתב בילקוט יוסף שציין אושרי רביב בהלכות יו''ט המהודרה החדשה,
ושם נקט להתיר
אמנם שם התייחס בעיקר למה שהמים מתלכלים,
אבל באמת במה שיש תערובת פיחם בגרגרים גם זה בורר לכאורה דאורייתא.
וצ''ל דהוי גרמא גם שבאמת מעוניין בסינון בצורה ברורה, כיון שהוי הסרת מונע ויש כח דוחף,

אך יש שהעירו שכל מה שהסרת מונע חשיב גרמא הוא בדרבנן וכאן הוי דאורייתא בורר בכלי, ונראה בחזו''ע לא לסמוך על זה להחשיב גרמא בדאורייתא, אא''כ מרן הרב יצחק הלך חזק עם סברתו שם דכאן הוי ממש גרמא כיון שיש כח שוחף את המים בצירוף מה הוי כח שני,
אשמח לקבל תשובה בזה.
 
אשמח לדעת דעת הרב יצחק יוסף לסנני מים
ראיתי מה שכתב בילקוט יוסף שציין אושרי רביב בהלכות יו''ט המהודרה החדשה,
מה ציינתי? לא הבנתי כלום...
ואגב, יש תשובה ערוכה בזה בשו"ת אדני פז חלק ה. להתיר, ודחה דברי כל ראיות המחמירים בזה.
הרב @אהרן כהן יכול להעלות לכאן, נקודתית את התשובה הזו.
 
מה ציינתי? לא הבנתי כלום...
ואגב, יש תשובה ערוכה בזה בשו"ת אדני פז חלק ה. להתיר, ודחה דברי כל ראיות המחמירים בזה.
הרב @אהרן כהן יכול להעלות לכאן, נקודתית את התשובה הזו.
מצורף.
 

קבצים מצורפים

  • אדני פז סנני מים.pdf
    89.9 KB · צפיות: 9
כוונתי לשאול,
דכל נימוק ההיתר של הרב יצחק יוסף שם בתשובה הוא מדבר בעיקר על מה שהמים מתלכלים וכותב שזה לא אמור להיות וכו',
אבל מה ביחס לבורר של הגרגרים שמעורבים בסנן קווי גרגרי פיחם, שהמים מעורבים עם גרגרי פיחם וזה ממש תערובת, ובורר אוכל מפסולת,
בנוסף, כל מה שהסתמך על הסרת מונע טעון ביאור, שהרי בחזו''ע כתב שהסרת מונע יש להסתמך דהוי גרמא רק בדבר שאינו דאורייתא, אבל כאן הוי בורר אוכל מפסולת בכלי והוי בורר דאורייתא, ובזה לא מסתמכים על הסרת מונע לגרמא, שאלת הרב אופיר, ועוד רבנים.
 
אבל באמת במה שיש תערובת פיחם בגרגרים גם זה בורר לכאורה דאורייתא.
אני לא יודע מה כ' בילקו"י ומה היה הדיון.
ספציפית על בעיית הגרגרים בפחם וכו' אומרים טענה כיון שלפני שהמים נכנסו לשם הם היו נקיים, אין בעיה לשפוך מים למקום ששם יתערבבו ואז יסתננו.
 
עיין מה כתב בילקוט יוסף יום טוב החדש זה המכתב שפרסמו כאן בפורום,
טענתך לא מסתברת כ''כ, מכיון שיש זמן נתון ממשוך כל רגע ורגע שיש מים בסנן מלוכלכים לפני הרשת של הסינון,
ויוצא שאני פותח את הברז אני מסנן אותם, וזה לא כמו משמרת שזה הכל פעולה אחת מידית, אלא מה שלפני כמה שעות הנכסתי לסנן, אני מסנן עכשיו בבורר דאורייתא.
אני מבין שהרבנים כאן לא עיינו כ''כ בדברי הרב יצחק רק ציינו דבריו,
לדעתי כדאי לעיין זה ממש קצר, ויש בזה מקום להעיר בביררות הדברים,
להגדיל תורה ולהאדירה,
אני רק רוצה להבין את ההיתר של הרב יצחק
 
בקיצור נמרץ,
ישנם ב' הערות חזקות על ההיתר בזה,
א, להתיר מצד משמרת, יעויין בויברך יעקב שחילק שכאן הערבוב נעשה לפני שלב הרשת המסננת ולא דמי כלל למשמרת שזה ממש באותו חלק ואותה פעולה.
ב, להתיר ולצרף לרשב''א של צידת צבי, את דעות האחרונים שמקילים במסיר מונע, צ''ע כיון שכאן הוא נוגע לאיסור תורה,
וצ''ע.
ומה שכן יש לצרף אולי מה דהוי כח שני, ויש לעיין,
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_-_ ויברך יעקב - א - כהן, יעקב__ 231_233.pdf
    1.1 MB · צפיות: 3


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון