• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

סעודה מפסקת בביצה

מרפסן איגרי

Well-known member
בחזו"ע עמ' רסב כתב מהרב מזבח אדמה (דף ח ע"א) וז"ל - שאחר שהביא דברי הפרי חדש, שאפילו אם אוכלים עדשים ומברכים בהמ"ז, ואח"כ אוכלים ביצים קשות, אסור, דהוי ברכה שאינה צריכה. כתב, ומיהו מי שסיים סעודתו ומברך בהמ"ז, ושוהה בינתים כמה שצריך, ואח"כ יושב בדאגה בין תנור לכירים ואוכל ביצה מטובלת באפר לשם סעודה המפסקת, מותר בודאי. ע"כ. והמנהג הקדום היה ע"י שהייה אחר בהמ"ז, ובספר טהרת המים בשיורי טהרה (מע' ט אות י) כתב לפקפק ע"ד הפרי חדש, ואין דבריו מוכרחים, ועכ"פ אם עושים כד' הרב מזבח אדמה שפיר דמי. ודו"ק].

וצ"ע איך ביצה תחשב לסעודה מפסקת, אחר שאכל לחם עם עדשים (שכתב שברך בהמ"ז). שהרי בש"ע סימן תקנב סעיף ט' מבואר שדין סעודה מפסקת צריך להיות אחר חצות ואין דעתו לאכול סעודת קבע. אבל אם דעתו לאכול אחריה סעודת קבע הסעודה הראשונה אינה נחשבת לסעודה המפסקת
וכן בס' תקנג מבואר שאחר סעודה המפסקת אפשר לחזור לאכול שוב. ומבואר במשנ"ב תקנב ס"ק כ' שאוכל סעודת ארעי ואינו נחשב לסעודה כלל, וא"כ הסעודה הקודמת היא עיקר הסעודה ויש לה דיני סעודה מפסקת.

לפי זה קשה איך אחר שאכל לחם ועדשים וברך בהמ"ז יאכל רק ביצה לשם סעודה מפסקת, בודאי שעיקר סעודתו היא בלחם ועדשים ולא בביצה. וצ"ע.
 
בחזו"ע עמ' רסב כתב מהרב מזבח אדמה (דף ח ע"א) וז"ל - שאחר שהביא דברי הפרי חדש, שאפילו אם אוכלים עדשים ומברכים בהמ"ז, ואח"כ אוכלים ביצים קשות, אסור, דהוי ברכה שאינה צריכה. כתב, ומיהו מי שסיים סעודתו ומברך בהמ"ז, ושוהה בינתים כמה שצריך, ואח"כ יושב בדאגה בין תנור לכירים ואוכל ביצה מטובלת באפר לשם סעודה המפסקת, מותר בודאי. ע"כ. והמנהג הקדום היה ע"י שהייה אחר בהמ"ז, ובספר טהרת המים בשיורי טהרה (מע' ט אות י) כתב לפקפק ע"ד הפרי חדש, ואין דבריו מוכרחים, ועכ"פ אם עושים כד' הרב מזבח אדמה שפיר דמי. ודו"ק].

וצ"ע איך ביצה תחשב לסעודה מפסקת, אחר שאכל לחם עם עדשים (שכתב שברך בהמ"ז). שהרי בש"ע סימן תקנב סעיף ט' מבואר שדין סעודה מפסקת צריך להיות אחר חצות ואין דעתו לאכול סעודת קבע. אבל אם דעתו לאכול אחריה סעודת קבע הסעודה הראשונה אינה נחשבת לסעודה המפסקת
וכן בס' תקנג מבואר שאחר סעודה המפסקת אפשר לחזור לאכול שוב. ומבואר במשנ"ב תקנב ס"ק כ' שאוכל סעודת ארעי ואינו נחשב לסעודה כלל, וא"כ הסעודה הקודמת היא עיקר הסעודה ויש לה דיני סעודה מפסקת.

לפי זה קשה איך אחר שאכל לחם ועדשים וברך בהמ"ז יאכל רק ביצה לשם סעודה מפסקת, בודאי שעיקר סעודתו היא בלחם ועדשים ולא בביצה. וצ"ע.
כבודו לא ראה דברי המזבח אדמה בפנים [כי שם סיים בדיוק עוד שורה וחצי שלא הובא בחזו"ע]. (דברי המזבח אדמה בהוצאת רשת הכוללים ומכון הדרת קודש נמצא בעמוד קד) ע"ש.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון