• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ספירת העומר או קריאת שמע

אמנם, סייג הרב את דבריו, שגם אם רוצים לעשות הפוך הם יכולים.
רשאים, לא יכולים

השואל שאל אם יכולים להקדים ספיה"ע או שיש בזה בעיה, וע"ז השיב הרב שיכולים להקדים ספיה"ע.
בתשובה לא מובא שאלת השואל

ומ"מ לענ"ד ברור שיש חילוק בין יכולים לרשאים, הלשון 'יכולים' עדיפא על 'רשאים'.
 
רשאים, לא יכולים
היינו הך.
בתשובה לא מובא שאלת השואל
הרב כתב "שאלת חכם חצי תשובה".

נראה לי שהדברים פשוטים ומובנים למי שרגיל בכתביו ובלשונו של מרן שליט"א.
ומ"מ לענ"ד ברור שיש חילוק בין יכולים לרשאים, הלשון 'יכולים' עדיפא על 'רשאים'.
אכן, כי זה בא על שאלת השואל ששאל "אם יכולים להקדים ספיה"ע, ולכן הישב הרב בלשונו. וצידד למה ששאל השואל, כיון שבא על שאלתו.
השואל לא שאל מה עדיף, אלא אם יכולים להקדים ספיה"ע לק"ש, וע"כ השיב הרב.
 
ממה שהרב כתב בהתחלה:
1745430463707.png
מובן שהשואל שאל אם אותם הנוהגים להתפלל מנחה וערבית יחד ומסיימים התפילה בצאה"כ, יכולים לספור ספיה"ע מיד אחר התפילה ואח"כ לקרוא ק"ש בזמנה, או שצריכים לקרוא קודם ק"ש משום "תדיר ושאינו תדיר".
וע"ז השיב הרב: "... יכולים לספור ספיה"ע מיד אחרי התפילה, ואח"כ לקרוא ק"ש בזמנה, ולא שייך בזה תדיר ושאינו תדיר, כי ..."
 
ממש לא. וכפי שכתבתי.
וכפי שאני כתבתי, שאכן לשון "יכולים" משמע כעדיפות. אך הגיעה מב' סיבות: א' שאלת השואל. ב' סדר התפילה.
עברת על כל התשובה או רק על המסקנא?
זו לא תשובה כ"כ ארוכה... בסה"כ כמה שורות...
מהתשובה מבואר להדיא שעדיף להקדים ["מהני לדין קדימה"]
הרב אמר שזה "מהני לדין קדימה" שלא נאמר ש"תדיר ושאינו תדיר - תדיר קודם" ולכן צריך לקרוא ק"ש קודם, אלא יכולים לספור קודם. (וגם יכולים לקרוא ק"ש קודם).
 
וכפי שאני כתבתי, שאכן לשון "יכולים" משמע כעדיפות. אך הגיעה מב' סיבות: א' שאלת השואל. ב' סדר התפילה.
זה ממש לא מחייב, יכול להיות שהשואל שאל 'אם אפשר' להקדים... והרב ענה 'יכולים'
א"א להניח הנחות כל עוד שהשאלה במלואה לא מוצגת.
ומתשובת הרב לאחר שפלפל בזה השיב שיכולים להקדים, אך גם רשאים לעשות קודם ק"ש.
הרב אמר שזה "מהני לדין קדימה" שלא נאמר ש"תדיר ושאינו תדיר - תדיר קודם" ולכן צריך לקרוא ק"ש קודם, אלא יכולים לספור קודם. (וגם יכולים לקרוא ק"ש קודם).
נכון אך לא מדויק, אם ככה, הרב היה צריך לכתוב בדרך שלילה, שלא נאמר בזה דין תדיר.
הרב כתב בדרך חיוב, דמהני לדין קדימה. מבואר שיש עדיפות קודם לספור ספיה"ע.
 
חזור
חלק עליון