• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ספק בענין סעודת פורים השנה

אד יעלה

Well-known member
אדם שיודע שהוא ישתה והוא לא יכול לעשות סעודת ליל שבת האם בכל זאת ישתה
ושורש השאלה שבבאה''ל מביא כמה אחרונים שאם יש לו סעודת ברית ויודע שע''י שיאכל בבוקר לא יוכל לאכול סעודת שבת [או אכילה גסה שזה לא אכילה] יש אחרונים שכתבו שהוא אנוס ויאכל בבוקר סעודת ברית אבל הביאוהל כותב שכיון שסעודת ליל שבת זה חובה אבל סעודת ברית זה מצווה בעלמא ולא חובה וא''כ יש לדון בסעודת פורים שאם הוא יאכל לא יצליח לאכול בלילה לכאורה הוא צריך לאכול כיון שגם סעודת שבת זה חובה מדברי הנביאים וגם סעודת פורים זה חובה מכתובים ושניהם דברי קבלה ועכ''פ אם ישאל מאיפה למעט לאכול יש להסתפק בזה.
וגם כלפי שתיית יין שזה חלק מהימי משתה ושמחה ובפרט לאותם שסבורים שהשתייה דעד שלא ידע זה שיעור שאם לא שתה כך לא יצא יד''ח.
ובוודאיש זה פשוט כמו שכתב הרמ''א שצריך לעשות בבוקר כמו שצריך אבל כאן איירי בדיעבד מה להורות לו וצ''ע.
 
אדם שיודע שהוא ישתה והוא לא יכול לעשות סעודת ליל שבת האם בכל זאת ישתה
הביה''ל והחיי אדם כותבים שאם יודע שע''י השכרות יבטל איזו מצוה עדיף שלא להשתכר, וכ''פ כל האחרונים
ובוודאיש זה פשוט כמו שכתב הרמ''א שצריך לעשות בבוקר כמו שצריך אבל כאן איירי בדיעבד מה להורות לו וצ''ע.
שיעשה כמו הרמ''א, ישתה קצת וירדם קצת, וכך נהג מרן הרב עובדיה כל השנים
 
מעיקה"ד יכול לשתות שהעוסק במצוה פטור מן המצוה וכ"פ מרן שליט"א בילקו"י.

רק עיצה טובה קמ"ל האחרונים שלא יעשה כך, והיא היא הערת האחרונים שמי שיודע שיפסיד ברכהמ"ז וכו' לא ישתה.
 
חזור
חלק עליון