אדם שיודע שהוא ישתה והוא לא יכול לעשות סעודת ליל שבת האם בכל זאת ישתה
ושורש השאלה שבבאה''ל מביא כמה אחרונים שאם יש לו סעודת ברית ויודע שע''י שיאכל בבוקר לא יוכל לאכול סעודת שבת [או אכילה גסה שזה לא אכילה] יש אחרונים שכתבו שהוא אנוס ויאכל בבוקר סעודת ברית אבל הביאוהל כותב שכיון שסעודת ליל שבת זה חובה אבל סעודת ברית זה מצווה בעלמא ולא חובה וא''כ יש לדון בסעודת פורים שאם הוא יאכל לא יצליח לאכול בלילה לכאורה הוא צריך לאכול כיון שגם סעודת שבת זה חובה מדברי הנביאים וגם סעודת פורים זה חובה מכתובים ושניהם דברי קבלה ועכ''פ אם ישאל מאיפה למעט לאכול יש להסתפק בזה.
וגם כלפי שתיית יין שזה חלק מהימי משתה ושמחה ובפרט לאותם שסבורים שהשתייה דעד שלא ידע זה שיעור שאם לא שתה כך לא יצא יד''ח.
ובוודאיש זה פשוט כמו שכתב הרמ''א שצריך לעשות בבוקר כמו שצריך אבל כאן איירי בדיעבד מה להורות לו וצ''ע.
ושורש השאלה שבבאה''ל מביא כמה אחרונים שאם יש לו סעודת ברית ויודע שע''י שיאכל בבוקר לא יוכל לאכול סעודת שבת [או אכילה גסה שזה לא אכילה] יש אחרונים שכתבו שהוא אנוס ויאכל בבוקר סעודת ברית אבל הביאוהל כותב שכיון שסעודת ליל שבת זה חובה אבל סעודת ברית זה מצווה בעלמא ולא חובה וא''כ יש לדון בסעודת פורים שאם הוא יאכל לא יצליח לאכול בלילה לכאורה הוא צריך לאכול כיון שגם סעודת שבת זה חובה מדברי הנביאים וגם סעודת פורים זה חובה מכתובים ושניהם דברי קבלה ועכ''פ אם ישאל מאיפה למעט לאכול יש להסתפק בזה.
וגם כלפי שתיית יין שזה חלק מהימי משתה ושמחה ובפרט לאותם שסבורים שהשתייה דעד שלא ידע זה שיעור שאם לא שתה כך לא יצא יד''ח.
ובוודאיש זה פשוט כמו שכתב הרמ''א שצריך לעשות בבוקר כמו שצריך אבל כאן איירי בדיעבד מה להורות לו וצ''ע.