• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ספק פסיק רישיה בדאורייתא

לכאורה זה תרתי דסתרי
פסיק רישה זה ודאי
ספק אם תקרה המציאות. לדוגמא ספק אם יחתך דשא בהליכה (זו רק דוגמא, לא מה ששאלתי, כי זה דרבנן במקרה של הדשא, זה בשינוי).
אבל לעניין דאורייתא לדוגמא, ספק המנורה במקרר מחוברת ספק לא. (על נורת להט כמובן)
 
ספק אם תקרה המציאות. לדוגמא ספק אם יחתך דשא בהליכה (זו רק דוגמא, לא מה ששאלתי, כי זה דרבנן במקרה של הדשא, זה בשינוי).
אבל לעניין דאורייתא לדוגמא, ספק המנורה במקרר מחוברת ספק לא. (על נורת להט כמובן)
המקרה הראשון הוא ספק בידיעה, המקרה השני הוא ספק במציאות...
 
איך יברר אם הדלת סגורה
כמו שדעת שוטים לאו כלום הוא, ככה דבר שניתן לברר אותו במציאות אינו ספק.
לך אין יכולת טכנית לברר כרגע את הדבר, אבל הדבר ניתן לבירור.
לדוגמא, אם יש לפניי משהו ואני לא יודע מה המשקל שלו, זה לא נקרא ספק כמה הוא שוקל, ואע"פ שאין לי משקל בכל האזור ואני לא יכול לשקול, אבל ניתן לברר את זה.
אבל אם כבר אכלתי ואני לא יודע כמה אכלתי, אז את זה לא ניתן לברר וזה נקרא ספק.
ולכן אם הדלת סגורה ואתה לא יודע אם יש אור או לא, זה לא שקיים כאן ספק, אלא אתה לא יודע משהו, וזה לא מתיר כמו שאפשר להתיר בספיקות.
 
לאחר חיפוש מחיפוש מצאתי
אך טוב וחסד עמ' תיד. ואין עימי הזמן לעיין במקור שהביא מהחזו"ע. ועוד חזון למועד
 
הערה חשובה בזה שיש להוסיף שהרי שאלו האחרונים מהרמ"א גבי תנורי גוים ומשם רצו האחרונים להביא ראיה שספק פסיק רישיה אסור וע"ז התי' המתבקש לומר שכל ההיתר של ספק פסיק רישיה הוא לענין שבת שמלאכת מחשבת אז בספק הדבר מותר אבל לא אמרי' הכי בשאר איסורים ודו"ק [ואגב ראייתם להתיר זה משיח' ששם הוא גם לעניין שבת]
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון