• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

ספרי ת"ח מהציבור החרדי לאומי, שמרן הביא מדבריהם בספריו

והחזו"א ידע יותר טוב מהם...
החזו"א כתב דברים ברורים, המוציא מדבריו עליו הראיה.
כתב פעם אחת מסיבה מסוימת, ונהג בצורה אחרת פעמים רבות, הם חיו אותו ואיתו הם יודעים יותר טוב מאיתנו.

אגב, פעם מישהו כתב לי בנוגע למעשה של אליהו הנביא והכהן הצולע המוזכר במהדורה מסוימת של ספר חסידים, והגרי"ח סופר שליט"א פקפק טובא במעשה זה, ואיזה תלמיד חכם חשוב טען לי שדיבר ודן בזה עם החכם וחזר בו, לשיטתך למי עלי להאמין ועל מי אסמוך על דברי החכם הכתובים או שמא על דברי הת"ח המעיד?
 
שמעתי בעבר שיש תשובות בציץ אליעזר דפוס ראשון שלא מופיעות בדפוס לאחר מכן.... זה נכון?....
לא מופקע כלל וכלל.
שמעתי מהגאון הגר"ש פישר (שהיה ידי"נ של הגר"ש אוירבעך) שנשלחה יד בכתבי הגרש"ז אוירבעך, וקוצצו שם כמה עלים, בפרט שדיבר על מצוות התלויות בארץ, היות וזה לא היה מתאים לרוחם של... ואז אמר בכעס " מעשה רשע,הם יתנו את הדין!".
פעם היה צנזורה בגלל הנצרות, היום יש צנזורה בגלל רח"ל

לגבי הראי"ה קוק זצוק"ל שהיה הכהן הגדול מאחיו, מריה דארעא דא"י ע"פ לשון החפץ חיים, שמרן זיע"א בסרטון הדגיש וחזר כמה פעמים שהיה מלאך אלוקים, למה לנו להכנס לוויכוחים בין גדול"י? ואף אם זה נכון שהחזו"א בסוף ימיו חלק על דרכו, לפעמים יש מחלוקות בין גדול"י, וגם חריפות ביותר, וזה ניסיון הוא לנו, מי יצליח לשתוק ולא להתערב כלל וכלל, וק"ו לא להתבוסס בלשון הרע על אף אחד מהצדדים? מה לנו ולצרה זו?
היזהרו בגחלתן חברים, זה לא בצחוק, זה אמיתי.
 
לא מופקע כלל וכלל.
שמעתי מהגאון הגר"ש פישר (שהיה ידי"נ של הגר"ש אוירבעך) שנשלחה יד בכתבי הגרש"ז אוירבעך, וקוצצו שם כמה עלים, בפרט שדיבר על מצוות התלויות בארץ, היות וזה לא היה מתאים לרוחם של... ואז אמר בכעס " מעשה רשע,הם יתנו את הדין!".
פעם היה צנזורה בגלל הנצרות, היום יש צנזורה בגלל רח"ל

לגבי הראי"ה קוק זצוק"ל שהיה הכהן הגדול מאחיו, מריה דארעא דא"י ע"פ לשון החפץ חיים, שמרן זיע"א בסרטון הדגיש וחזר כמה פעמים שהיה מלאך אלוקים, למה לנו להכנס לוויכוחים בין גדול"י? ואף אם זה נכון שהחזו"א בסוף ימיו חלק על דרכו, לפעמים יש מחלוקות בין גדול"י, וגם חריפות ביותר, וזה ניסיון הוא לנו, מי יצליח לשתוק ולא להתערב כלל וכלל, וק"ו לא להתבוסס בלשון הרע על אף אחד מהצדדים? מה לנו ולצרה זו?
היזהרו בגחלתן חברים, זה לא בצחוק, זה אמיתי.
מחילה לא דנו כלל על הראי"ה קוק ז''ל ומי אנו שנדון כלל, דננו על היחסים וההתייחסות עם החזו"א ז''ל ותול"מ
 
אם כבר הועלה עניין זה
יש להזכיר, שבעל הציץ אליעזר מביא ומזכיר בשאר ספריו וחיבוריו הרבה מאוד "מהראי"ה קוק".
וליקטתי כמה עלים ולשונות שמזכירו בלשונות תואר וטוהר, וכבוד רבתי

הליכות מדינה ח"א- שער ו' עמ' ר"ס- ומה עמוקים בתכנם ונעלים בהגיונם המה דברי מרן הגריא"ה הכהן קוק ז"ל".

הליכות מדינה ח"ב- עמ' ל"ד- ומה נפלאים המה דברי מרן הגראי"ה קוק ז"ל בהגדירו במלים קצרות וקולעות.

שם שער ג' עמ' צ"ח- וכבר כתב לבאר האי כהנא רבא מרן הגאון מוהרא"י הכהן קוק ז"ל.

שם עמ' ק"ז- עוד זאת מצאנו לרבינו הגדול מאורן של ישראל הגראי"ה הכהן קוק ז"ל.

שם שער ז' עמ' קפ"ה- ונחבר קדש אל קדש בהבאת גם דברי הגאון הגרא"י קוק ז"ל.

ציץ אליעזר ח"ד סי' י' עמ' נ"ז- והדברים מבוארים ביתר הסברא וביאור בספר שבת הארץ למרן הגראי"ה קוק זצ"ל.

ציץ אליעזר ח"ה סי' ט"ו עמ' ס'- מביא ראיות לדבריו שם ואז מביא ראיה מהר' קוק וכך כותב "ועד אחרון אני בא אל האי כהנא רבא מרן הגרא"י קוק ז"ל בספרו וכו'.

ציץ אליעזר ח"ו סי' מב' עמ' רצ"ד- ומה עמוקים בתכנם ונעלים בהגיונם דברי הגרא"י קוק ז"ל.

ציץ אליעזר ח"י סי' א' עמ' כ'- והגדיל לעשות בזה הגאון הגראי"ה קוק ז"ל בספרו משפט כהן סי' צ"ו שבהשכל ודעת כיד ה' הטובה עליו ביאר שיטות הש"ס והפוסקים בזה וכו'

שביתת הים- עמ' 10- יבוא האוהב ישראל הגדול אשר כל ימיו היוו שלשלת ארוכה של צמאון וכמיהה ומסירות נפש להקמת מלכות ישראל בארץ קדשו ויעיד עליהם, ה"ה מרן הגאון הגרא"י הכהן קוק זצ"ל
מה הקשר? זה לא נוגע למרן וגם לגבי מרן, הראי"ה זה לא חידוש כלל וכלל
 
עלה לי בעקבות אשכול סמוך.
כידוע מרן זצ"ל ראה רק תורה, ולא נמנע מלצטט את האמת ממי שאמרה, אפי' אם השקפתם לא היתה הכי מקובלת.
אני לא מדבר על חכמי הדור הקודם (כגון הגראי"ה קוק, או הרב קפאח), אלא על אלו שחיו בדור האחרון, כמדומני שגם מהם הביא מעט בספריו.

אתחיל עם אחד:
שו"ת בני בנים (בחיפוש מצאתי רק בגיליון ליחוה דעת ח"ב עמ' ט, ומגיליונות כמובן אין להביא ראיה, אבל זכור לי עוד)
מביאו גם בחזון עובדיה טו בשבט שמה ובטהרת הבית
 
כתב פעם אחת מסיבה מסוימת, ונהג בצורה אחרת פעמים רבות, הם חיו אותו ואיתו הם יודעים יותר טוב מאיתנו.

אגב, פעם מישהו כתב לי בנוגע למעשה של אליהו הנביא והכהן הצולע המוזכר במהדורה מסוימת של ספר חסידים, והגרי"ח סופר שליט"א פקפק טובא במעשה זה, ואיזה תלמיד חכם חשוב טען לי שדיבר ודן בזה עם החכם וחזר בו, לשיטתך למי עלי להאמין ועל מי אסמוך על דברי החכם הכתובים או שמא על דברי הת"ח המעיד?
היכן הרב סופר פקפק בזה בספריו?!
מה שידוע לי בענין זה הוא רק מקור אחד משמו, ומקור זה פירסם אח"כ שהדברים שפירסם לא היו מדוייקים (מצו"ב). אז כנראה שבמקרה הזה אתה צריך לסמוך על המעיד.
 

קבצים מצורפים

  • יתד המאיר תשעו.PDF
    155.6 KB · צפיות: 6
  • יתד המאיר תשע''ו.PDF
    141.8 KB · צפיות: 6
מה הקשר? זה לא נוגע למרן
לא אמרתי והתכוונתי שזה קשור למרן
אלא סה"כ בתוך התגובות הועלה העניין האם הרב "ציץ אליעזר" היה לו נגיעות של המזרחי
בזה כתבתי במאמר המוסגר ובגדר של מעניין לעניין באותו עניין את הציטטות שלו על הרב קוק.
[לפני שאתה מעיר ומקשה תבדוק קודם את כל השרשור במלואו ואז תבין למה ולמי כתבתי]
 
והחזו"א ידע יותר טוב מהם...
החזו"א כתב דברים ברורים, המוציא מדבריו עליו הראיה.
הדברים הכתובים מפורסמים לכל, ומן הסתם שלא ישקפו את כל השקפותיו ודעותיו,
יש מה שגלוי ויש מה שחבוי, ומה שכתוב אינה ראיה בדברים מסוימים, והנושא הנ"ל הוא בדיוק מהסוג הנ"ל.
והראיה הכי ברורה לעקרון הזה הוא מרן זיע"א בכבודו ובעצמו שהביע דעתו וכתב על נושאים רגישים כגון עצמאות וכו',
וידוע שהנהגותיו שאינם בגלוי היו שונות.

לא באתי להכריע בנידון הנ"ל מה הנכון, רק לציין שמה שכתוב [במקרים מסוימים כגון נושא רגיש זה] אינו ראיה מוחלטת.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון