• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ס' מעיין אומר - אם לסמוך עליו? דעת מרן שליט"א!!!

כתבו שבקובץ ב"י חמ"ז הרשלצ אמר כן גם על גליונות יחו"ד
אם מישהו יעלה אשמח לראות. אין לי מקור מדויק. הובא בעל' של הרב ללוש לפני כשבועים שמועה זו וללא מקור.
גם ממעין אומר אפשר להבין שהשוחה בים מברך על כמה דקות ולא 72 .
וזה כאמור בירור בדעתו שכן הסכימו רוב בניו ולא הלכה חדשה ולכן ניתן לסמוך
 
מרן חכם יצחק ביקש ממני לפרסם שכל מה שלא נדפס על ידי מרן רבינו עובדיה ממש אסור לסמוך בלי לבדוק טוב טוב, ואמר לי במפורש שזהו גם על יביע אומר חלק יא [שיש שם תשובה של ממזרות שהרב עדס הרבה להתמיה עליה, וחסר שם פרט אחד שהבעל היה מגיע מידי פעם ממרוקו], וכן יחוה דעת חלק ז' [והביא דוגמא מתשובה שיש שם לגבי שמיעת בנות שרות שח"ו לסמוך על תשובה זו ושם היתה הוראת שעה]. ודי בזה הערה.
וכן לענין קידוש על יין משוחזר שביחו''ד ח''ז סי' מט כתב שמותר לקדש ולברך הגפן דעת הרשלצ לא כן אלא שהכל מחמת הספק וכ' בלשון הזו ואחי ר' משה יוסף מדפיס פסקים וחבל שלא מתיעץ עם האחים וכו' וקיצרתי כמובא בעלון אור יצחק של סוכות
 
וכן ללמוד איך משיבים, כלומר שלא תמיד עונים את התשובה ההלכתית, אלא לדעת לענות לשואל גם דברים אחרים. (כגון, למה בכלל אתה צריך את זה? ולא אם מותר או אסור)
דוקא על הנקודה הזו בדיוק מרן שליט"א יצא נגד, כי יש שם דברים שאסור להעלותם על דל שפתותינו, כמו שיראה המעיין בחלקים האחרונים בעיקר, וע"ז יצא קצפו של מרן שליט"א בשו"ת הראש"ל (יצויין שראיתי את התשובה המקורית שנשלחה לשואל, שם הלשון הרבה יותר חריפה, בספר הרב עידן את הלשון, בכדי לא לפגוע במחבר).
 
דוקא על הנקודה הזו בדיוק מרן שליט"א יצא נגד, כי יש שם דברים שאסור להעלותם על דל שפתותינו, כמו שיראה המעיין בחלקים האחרונים בעיקר, וע"ז יצא קצפו של מרן שליט"א בשו"ת הראש"ל (יצויין שראיתי את התשובה המקורית שנשלחה לשואל, שם הלשון הרבה יותר חריפה, בספר הרב עידן את הלשון, בכדי לא לפגוע במחבר).
האם בתשובה המקורית היתה איזה שינוי מהותי או סתם לשונות חריפים יותר?
 
יש ערך נוסף לשו"ת מעיין אומר,
שלפעמים יש מחלוקת האחרונים, ואין התייחסות של חכם עובדיה.
נניח יש מחלוקת בין כה"ח לאור לציון, וחכם עובדיה לא גילה דעתו [ואולי במקרה גם אין ע"ז בילקו"י או הלכ"ב] - אז יש ערך למעין אומר, כיון שבכל מקרה יש לך על מי לסמוך, כי יש פוסקים לכל צד, ומעין אומר הוא רק גילוי מילתא כאיזה צד נקט [כנראה] מרן זצ"ל.
 
חזור
חלק עליון