• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

עיקר וטפל בברכות

קורסיה

Moderator
בחזו"ע ברכות עמוד קלט פסק הרב כהחיי אדם שבסלט פירות אף שיש רוב יש לברך על כל מין. ואילו בהמשך בעמוד רפה כתב בדין אורז ובשר שמדברי הח"א משמע שיש לברך על האורז ועל הבשר אך אין הלכה כמותו שיש לברך רק על האורז ע"ש. לכאורה הדברים סותרים זה לזה.
 
נערך לאחרונה:
שלום רב,

עיין יביע אומר חלק ז (חאו"ח סימן לב בהערה שמתחילה בד"ה והנה בברכות, בד"ה ומכל מקום) שמרן זצ"ל מחזיק בסברא של השבילי דוד וז"ל: דהא דקיי"ל מברך על העיקר ופוטר את הטפילה, ואפילו באוכל אותם זה אחר זה, כגון מליח ופת, זהו כשאין רצונו לאכול הטפל, ואינו חפץ בו כלל, אלא שאוכלו כדי ללפת את הראשון, או כדי שלא יזיקנו בגרונו, וכיו"ב, ובזה שהוא טפל גמור, אפילו הוא הרוב, נפטר בברכת העיקר. אבל אם לא בא השני כדי ללפת בו את הראשון, אלא שעיקר כוונתו היתה על האחד, וחפץ גם בשני, בזה יש חילוק שאם מכניס משניהם בבת אחת לתוך פיו, מברך על זה שעיקר כוונתו הייתה אליו, ופוטר את השני, משא"כ אם אוכל אותם בזה אחר זה, צריך לברך על כל אחד ואחד מהם. עכ"ל. ע"ש שזאת המסקנה ממש, ולא תפס עיקר בחילוק שאם נתבשלו ביחד או לא, והכל תלוי בהנ"ל.

ונמצא שאצלנו לגבי הסלט מדובר שהפירות חתוכים בחתיכות די גדולות ואוכל כל פרי ופרי בפני עצמו, ובאמת שכך מסתבר מאד כיון דאיירי (כנראה שהתכוונת להערה בעמוד קמג) בקומפוט של פירות מבושלים בסוכר, ואין הדרך לעשותה מחתיכות קטנות, ולכן אע"פ שהינם מוגשים בתערובת, יש לברך על כל פרי מעין ברכתו, משא"כ לגבי האורז עם בשר שמכניסם בפיו בבת אחת, יש לברך ברכה אחת בלבד, והיא ברכת העיקר.

ולפי"ז אין הכי נמי, אם פירות הסלט חתוכים דק דק, ועל פי הרוב בכל כפית שלוקח יש משני סוגי הפירות, יברך על העיקר שהוא הרוב בנידון דידן, ופוטר את המיעוט.
 
נערך לאחרונה:
הספר אמ"א כרגע, אבל ייתכן שיש לחלק כמו שכתב @aharon selah שיש חילוק בין נתבשל ללא נתבשל.
i don't hav 'hazon ovadia' now, but maybe the diferent it's like @aharon selah said
הדברים נסתרים מהביה"ל שם בסימן ריב' סעיף א', שדן בדברי החיי"א ומעמיד אותם גם במבושל, וכידוע שמרן ע"ה פסק את דברי החיי"א בעמ' קמג'.
 
בחזו"ע ברכות עמוד קלט פסק הרב כהחיי אדם שבסלט פירות אף שיש רוב יש לברך על כל מין. ואילו בהמשך בעמוד רפה כתב בדין אורז ובשר שמדברי הח"א משמע שיש לברך על האורז ועל הבשר אך אין הלכה כמותו שיש לברך רק על האורז ע"ש. לכאורה הדברים סותרים זה לזה.
ע' כאן
 
חזור
חלק עליון