• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פורים רב - 'חבורות' משעשעות לפורים

מצורף דרשת פורים משמחת בענין הנ"ל, (מבוססת על מש"כ בקונ' וזאת ליהודה אה"ע סי' יז):
דרוש א

בענין שחטיה רבה לר' זירא

פורים תשע"ט

ידועה
חקירתו של מרן החיד"א בברכ"י (אה"ע ר"ס יז) במעשה דשחטיה רבא (וי"א רבה) לרבי זירא במשתה הפורים (מגילה ז:), האם אחרי שהחיה רבא (וי"א רבה) את ר' זירא, אשתו היתה צריכה קידושין מחדש. (וכן האם בניו מחוייבים בכיבוד אב ואם, וכן האם הוא חייב בכיבוד או"א, וכן האם נשאר כהן. וחקירה זו קיימת גם בבנ"י שפרחה נשמתם במעמד הר סיני. ותלויה בחקירה הידועה בענין אשת אליהו. והאריכו בזה הפוס'. עי' בן יהוידע מגילה שם, ולמרן זיע"א במאו"י מגילה שם, ובילקו"י פורים מהדו' תשע"ג עמ' תרפא, ועוד).

וידועים דברי הגר"א וסרמן בקובץ שיעורים (סי' כז-כח) שאיסור אשת איש הוא רק בחיים, אבל אחר מיתת הבעל אין אישות[1].

ומצאתי בתשב"ץ ח"ב (סי' קיא) שכ' שאדם חייב בקבורת אשתו אפי' מאה פעמים, משום ד"לעולם היא קרויה אשתו עד שיחיו המתים". (ויש לדון האם יש לכל אדם להדר לקבור את אשתו כמה פעמים כד' התשב"ץ, ואי מהני אותם הקוברים נשותיהם בחייהם. וילע"ע בזה. ועוד חזון למועד).

ולכאו' מדבריו מבואר דלא כקוב"ש. וצ"ע. (ושמעתי לחלק שעד תחיית המתים ולא עד בכלל, דאז הוי בריה חדשה. ויל"ע בזה).

ונראה לחדש בסגנון היום, דבאמת אחר מיתה קיימת האישות בין הבעל לאשה, כד' התשב"ץ. אלא שכל מהות איש ואשה הוא רק מחיים. אבל אחר מיתה אין איש ואשה, ושניהם שוים, ונמצא שאע"פ שיש ביניהם אישות, אבל אין זה אישות בין איש לאשה, והתורה אסרה רק אשת איש, ולא אשת מי שאינו איש.

שוב בינותי שחקירת הברכ"י תלויה בחקירה האם איסור אשת איש הוא איסור חפצא או איסור גברא, דאם הוא איסור חפצא שפיר יש לומר דעדיין החפצא של האשה הוא חפצא של אשת אשת איש, אבל אם זה איסור גברא, כיון שהגבר מת ודאי שפקע האיסור. ותול"מ.

ויש עמי עוד אריכות דברים גדולה מאד בזה (עי' בספרי וזאת ליהודה אה"ע ריש סימן יז, והוא תלוי גם בחקירות אמאי אין קידושין תופסים באשת איש שכתבתי שם בריש הסימן), אבל הרצים יוצאים דחופים, וימהרוני.

זה הנראה לענ"ד וצומ"י[2] וימ"נ אמן

ומילתא (דבדיחותא) אגב אורחא:

שמעתי
שהטוש"ע סיימו דיני פורים בסימן תרצ"ז לרמוז דתעשה את כל מצוות היום כולל חייב איניש לבסומי, אבל תגיע עד תרצז ולא תמשיך ל"תרצח". (ולצורך זה איחדו את דיני סעודת פורים ומשלוח מנות בסי' תרצה ולא חילקו לב' סימנים, כי סעודת פורים אשמה בזה, ואוי ל.. ולשכינו...).

והצעתי את הדברים הנ"ל לפני מרן הראש"ל שליט"א והסכים עמי בחיוך מלא.



[1] ובמשתה היין תש"פ נתעוררתי לפי"ד גיסי רבי ישראל א. נר"ו דמזה מוכח דיש חיים לאחר המוות, דרק אחר מיתת האשה כשאינו "בעלה" יכול להקרא חי...
[2] ר"ת. צורנו משגיאות יצילנו. וצ"ע היאך הצומי יציל משגיאות, ולכאו' היא סיבה לטעויות, כיון שיש לאדם אינטרס, ונדצ"ל והשי"ת יצילנו מצומי ושגיאות.
ועוד יש לומר, דהוא מלשון צום, וכמו שאמרה אסתר למרדכי, וצומו עלי, והיינו דהצום יגן על הכותב שלא יבוא לשגיאות.
 
מצורף דפי גמרא לפורים.
 
לפניכם 'חבורה' מליצית לרגל תחילת מסכת גיטין בדף היומי ולכבוד חג השבועות.

יש לחקור אם יהודי שכידוע הרי הוא כחתן בחג השבועות כלפי הכלה שהיא התורה שנמשלה לאשה (יבמות סג:), רוצה להתגרש מכלתו ולצאת בשאלה, האם צריך לתת לה (לתוה"ק) גט או שדין זה של גט הוא דווקא באשה ממש.
ולכאורה נראה לומר דהא כתיב (דברים כ"ד, ג') "ונתן בידה", ומשמע א"כ דווקא אשה דיש לה יד ולא דומיא לה כגון התורה שאין שייך בה יד.
אבל מ"מ לא נראה הכי דהא בגמ' (דאתיא ממתני' דאתיא מהתוה"ק) איבעיא ליה (נדרים ו: ז.) אי יש יד לקידושין, לפאה, לצדקה וכו' עיי"ש. ומשמע דשייך יד אף בשאינה אשה, ולפיכך לא נראה לפשוט מהא דכתיב "ונתן בידה".
ונראה לי דהא בגט חייב שיהיה את רצון והסכמת האשה להתגרש, [ואע"פ דקיי"ל (גיטין כא.) דאשה מתגרשת בין מדעתה בין בעל כורחה מהפס' לעיל, היינו שאמנם אפשר בעל כרחה אבל חייב ידיעתה ואפי' ע"י שליח אבל שייתן בידה ממש ואע"פ שלקחה נגד רצונה אבל וודאי שיודעת כן שהרי מקבלת את הגט ולא שיניח הגט ברשותה], והכא בוודאי אין רצון האשה והיינו התורה להתגרש.
ונראה לדחות דהא זה דווקא לרבינו גרשום (בקידושין), אבל חולקים עליו [וכן להלכה], ובגמ' (קידושין מא.) איתא "מה לגירושין שכן ישנן בעל כרחה", (ורק רבינו גרשום סובר שאמנם חל גם בלי רשות אבל צריך לבקש) וא"כ גם בלי רצון האשה יכול לגרשה [דכתיב "וכתב לה"]. והעירוני דאף לפי פשט הגמ' אפשר בע"כ, רק שלפי רבינו גרשום צריך רק את דעתה ולא את רצונה. ונתינה בע"כ שמה גט.
אולם מ"מ יש לפשוט בפשטות שכתוב "וכתב לה", ואם אינה אשה אז מה הפשט "לה"? דהרי כשאומרים "לה" הכוונה היא למה שכתוב בתחילת הפסוק "כי יקח איש אשה", וסמיך ליה "וכתב לה", דאם רוצה לגרשה יכתוב לה (לאשה) ספר כריתות (היינו גט). ואם מדובר על התוה"ק שאינה אשה אז לא שייך לומר לה, וא"כ כשכתוב "לה" שצריכה גט זה דווקא לאשה ולא לתוה"ק.
ולפי"ז ניתן אף לפרוך באופן נוסף את הניסיון לפשיטה הנ"ל דכתיב "ונתן בידה", חוץ ממה שהבאנו שם שגם לשאינה אשה יש יד, ניתן אף לפשוט מהא דכתיב "וכתב לה", ו"לה" זה דווקא אשה כדלעיל.
אבל מ"מ תירוץ זה דחוק מעט דהרי ניתן לאוקמיה "בידה" ו"לה" לאשתו, והתוה"ק הרי היא כאשתו ממש בחג השבועות, וא"כ ניתן להסב פסוקים אלו גם על התוה"ק. [והיינו "כי יקח איש אשה" וכו' שזה הולך גם על התוה"ק וכו' (ודו"ק)]. ולפי"ז אין עדיין פשיטות לספק.
וא"כ שלפי דחיקת התירוץ הנ"ל שאין פשיטות לספק נראה מעט לפשוט שהרי אם לא נותן לה גט ומגרשה (לתוה"ק), מ"מ אינו עובר בשום איסור אלא אם הולך לעבוד אלהים אחרים, והתורה מ"מ אינה (נשארת) עגונה דהא יכולה להינשא (ונישאת) לרבים, וא"כ ספיקא דאיסורא לחומרא, אז מ"מ גם את"ל דצריכה גט עדיף שלא לתת, ואין שום מניעה, וכך בוודאי יוצא ידי חובת מאן דעביד עביד.
היוצא למעשה: אין להתגרש מן התורה הקדושה! וק"ל.
[והמתגרש ל"ע אינו צריך (ולא יביא) גט].
 
יש לחקור אי מה דאיתא בפסחים (ו.) ד"המוצא חמץ בפסח כופה עליו את הכלי", הוי דווקא בחמץ ממש או שמדובר בחמץ כל שהוא כמו דאיתא שם דחמץ בפסח בכל שהוא, כגון חמץ שבלב והיינו הדברים הרעים כגון כעס וכדו' [והיינו יצה"ר וכדאיתא בשו"ת הרדב"ז סי' תתקע"ז וכן בזוה"ק].

ונראה לכאורה שמדובר בחמץ כל שהוא, דילפינן ליה מג"ש ביעור ביעור. בפסחים (כא.) איתא דמבערין את החמץ, ובדברים (י"ג, ו') כתיב: "ובערת הרע בקרבך", מה כאן רע מקרבך והיינו חמץ כל שהוא ולא חמץ ממש, אף כאן דכופה עליו את הכלי, חמץ כל שהוא ולא חמץ ממש.

אולם נראה להקשות דהא התוס' בכתובות ז. ד"ה "מתוך" כתב דהמוצא חמץ בפסח כופה עליו את הכלי ולא שרינן לשורפו, וכן בגמ' שם (יב: וכז.). ואם מדובר שיש לבער את החמץ שבלב והיינו הרע מקרבך אמאי לא שרי לשורפו? והרי גם שריפה זה צורת ביעור ומקיים בזה "ובערת הרע מקרבך"?

ונראה ליישב ב' תירוצים, חדא, דהא כל מה דשרינן לשרוף את החמץ הוא גבי המוצאו בפסח, אבל בער"פ צריך לשורפו או לזורקו לים או לרוח, ורק בפסח עצמו אסור לשרוף אלא צריך לכפות את הכלי, וא"כ מכיוון שהרע בקרבך היה כבר בער"פ, ולא ביערו ורק כעת בתוך הפסח נזכר לבערו, לא התירו לו לשרוף אלא שצריך לכפות עליו את הכלי. תירוץ נוסף והוא עיקר, דאם יהיה מותר לבערו ע"י שריפה אזי לא שביק מר חיי לכל בריה, דהא ע"י שריפה הנשמה יוצאת כדמוכח מהסיפור עם ר' חנינא בן תרדיון (בע"ז יח.), וא"כ יעשה מצווה הבאה בעבירה, ולפיכך לא שרי. וכן שאם ישרפוהו אזי לא יוכלו להספידו דהא קיי"ל דאין מספידין בכל חודש ניסן (כמבואר בשו"ע או"ח סי' תכ"ט ס"ב), ובפרט בפסח עצמו [כדאמרינן בתוספתא (חגיגה פ"ב ה"ז) דאין מספידין ביום טוב], ולפיכך לא התירו לשורפו.

אולם לפי תירוץ זה דחיישינן למיתה, קשה, דהא אף במה שהתירו והיינו לכפות עליו את הכלי יש לחשוש למיתה. דהא כשכופה עליו הכלי, אוויר אין שם, ומחוסר אוויר יכול לבוא לידי מיתה כדמוכח מהמדענים עיי"ש, וא"כ גם כשכופה את הכלי יש לחשוש למיתה, ואיך התירו?

אלא נראה ליישב דאינו במוכרח שכשיכפה הכלי יהיה מחוסר אוויר, והראייה מהמן, שבתו כפתה עליו את הכלי של המי שופכין (כדאיתא במגילה טז.), ומ"מ (לצערנו) לא מת. וא"כ מוכח איפכא דאינו מת מכפיית הכלי, ולכן שרי. ואת"ל דכלי המי שופכין היה קטן בגודלו ולפיכך לא מת המן, הא לא אמרינן דהמוצא חמץ כופה עליו את הכלי גדול, והא אף זה בכלי קטן שרי.
 
חזור
חלק עליון