• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם חוק החמץ יגרום לחילונים להכניס חמץ בדווקא?

הטענה של השמאלנים היא שחוק החמץ יגרום לאנשים להכניס חמץ בדווקא, וכמו שאמר לפיד המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה, השאלה אם יש אמת בדברים?
לענ"ד הראיה שזה לא נכון היא שכל שונאי הדת טוענים את זה.
 
וודאי שעל כאו"א מוטל ללמוד מוסר ולשפר מידותיו, אבל החמץ שבלב הוא האמיתי?!
תועיל לו מכירה???
דווקא יש לי 'חבורה' קטנה שכתבתי לפורים, מה הדין במי שמוצא בפסח את החמץ שבלב, אם כופה עליו את הכלי וכו'...

יש לחקור אי מה דאיתא בפסחים (ו.) ד"המוצא חמץ בפסח כופה עליו את הכלי", הוי דווקא בחמץ ממש או שמדובר בחמץ כל שהוא כמו דאיתא שם דחמץ בפסח בכל שהוא, כגון חמץ שבלב והיינו הדברים הרעים כגון כעס וכדו' [והיינו יצה"ר וכדאיתא בשו"ת הרדב"ז סי' תתקע"ז וכן בזוה"ק].

ונראה לכאורה שמדובר בחמץ כל שהוא, דילפינן ליה מג"ש ביעור ביעור. בפסחים (כא.) איתא דמבערין את החמץ, ובדברים (י"ג, ו') כתיב: "ובערת הרע בקרבך", מה כאן רע מקרבך והיינו חמץ כל שהוא ולא חמץ ממש, אף כאן דכופה עליו את הכלי, חמץ כל שהוא ולא חמץ ממש.

אולם נראה להקשות דהא התוס' בכתובות ז. ד"ה "מתוך" כתב דהמוצא חמץ בפסח כופה עליו את הכלי ולא שרינן לשורפו, וכן בגמ' שם (יב: וכז.). ואם מדובר שיש לבער את החמץ שבלב והיינו הרע מקרבך אמאי לא שרי לשורפו? והרי גם שריפה זה צורת ביעור ומקיים בזה "ובערת הרע מקרבך"?

ונראה ליישב ב' תירוצים, חדא, דהא כל מה דשרינן לשרוף את החמץ הוא גבי המוצאו בפסח, אבל בער"פ צריך לשורפו או לזורקו לים או לרוח, ורק בפסח עצמו אסור לשרוף אלא צריך לכפות את הכלי, וא"כ מכיוון שהרע בקרבך היה כבר בער"פ, ולא ביערו ורק כעת בתוך הפסח נזכר לבערו, לא התירו לו לשרוף אלא שצריך לכפות עליו את הכלי. תירוץ נוסף והוא עיקר, דאם יהיה מותר לבערו ע"י שריפה אזי לא שביק מר חיי לכל בריה, דהא ע"י שריפה הנשמה יוצאת כדמוכח מהסיפור עם ר' חנינא בן תרדיון (בע"ז יח.), וא"כ יעשה מצווה הבאה בעבירה, ולפיכך לא שרי. וכן שאם ישרפוהו אזי לא יוכלו להספידו דהא קיי"ל דאין מספידין בכל חודש ניסן (כמבואר בשו"ע או"ח סי' תכ"ט ס"ב), ובפרט בפסח עצמו [כדאמרינן בתוספתא (חגיגה פ"ב ה"ז) דאין מספידין ביום טוב], ולפיכך לא התירו לשורפו.

אולם לפי תירוץ זה דחיישינן למיתה, קשה, דהא אף במה שהתירו והיינו לכפות עליו את הכלי יש לחשוש למיתה. דהא כשכופה עליו הכלי, אוויר אין שם, ומחוסר אוויר יכול לבוא לידי מיתה כדמוכח מהמדענים עיי"ש, וא"כ גם כשכופה את הכלי יש לחשוש למיתה, ואיך התירו?

אלא נראה ליישב דאינו במוכרח שכשיכפה הכלי יהיה מחוסר אוויר, והראייה מהמן, שבתו כפתה עליו את הכלי של המי שופכין (כדאיתא במגילה טז.), ומ"מ (לצערנו) לא מת. וא"כ מוכח איפכא דאינו מת מכפיית הכלי, ולכן שרי. ואת"ל דכלי המי שופכין היה קטן בגודלו ולפיכך לא מת המן, הא לא אמרינן דהמוצא חמץ כופה עליו את הכלי גדול, והא אף זה בכלי קטן שרי.
 
וודאי שעל כאו"א מוטל ללמוד מוסר ולשפר מידותיו, אבל החמץ שבלב הוא האמיתי?!
תועיל לו מכירה???
שוב ראיתי בתפילה שאחר ביעור החמץ שבספר לשון חכמים שכתב: "וכשם שבערנו החמץ מרשותנו היום הזה, כן תזכנו ותסיענו ותעזרנו ותאמינו לבער היצר הרע מקרבנו, וכו'".
 
דווקא יש לי 'חבורה' קטנה שכתבתי לפורים, מה הדין במי שמוצא בפסח את החמץ שבלב, אם כופה עליו את הכלי וכו'...
אגב אורחא אכתוב גם את מה שנתחדש לי היום:
חשבתי על זה, למה בפסח נוהגים האברכים ללבוש פראק?
חשבתי ליישב, שהרי בפסח עיקר החמץ שצריך לבער הוא החמץ שבלב (וכמ"ש בשו"ת הרדב"ז סי' תתקע"ז) ואת כל הגאווה שיש בליבו של האדם.
ויש לחקור, וכי מה יעשה אברך בן תורה אשר כל היום יושב ולומד בצניעות ובענווה, איך יתכן שיצטרך לבער את הגאווה אשר כלל אינו נוהג בה?!
לפיכך הורו לו ללבוש את הלבוש הנקרא 'פראק', וע"י כך תיכנס בליבו מעט גאווה, ואותה יצטרך לבער ולהתגבר עליה.
(וכמו שמניחים בכוונה עשרה פתיתים של חמץ בכדי לבערם).

נ.ב. כשהצעתי הדברים קמיה אחד מגדולי וכו' שליט"א שאלני: וכי מי התיר לו להכניס עצמו לידי ניסיון ולהביא עצמו למקום שיוכל לבוא לידי גאווה?
והשבתי לו, שמא מדובר באברך שאפי' את השמינית שבשמינית גאווה אין לו, וממילא ע"י הפראק יוכל לקבל ולהשיג את השמינית שבשמינית.
וא"כ קשה, איך א"כ אמרנו שיצטרך לבער ולהתגבר על גאווה זו? הרי ת"ח צריך שיהיה לו גאווה שמינית שבשמינית (סוטה ה.). וצ"ע! (ואשמח אם מי מהחברים כאן יוכל ליישב לי...)
 
אילו אברכים נוהגים ללבוש פראק?
אלו בעיקר יוצאי ישיבות האשכנזים, ששמים פראק יחד עם הציציות בחוץ.
(והם עושים זאת רק ביו״ט,וגם לא רק בפסח)
בד"כ מי ששם פראק בחתונה שם פראק גם בחג כדי שיהיה בגד יותר מיוחד משבת.
אה"נ, זה גם בסוכות ובשבועות, אבל אז זה הורס לי את הווארט...
 
בד"כ מי ששם פראק בחתונה שם פראק גם בחג כדי שיהיה בגד יותר מיוחד משבת.
אה"נ, זה גם בסוכות ובשבועות, אבל אז זה הורס לי את הווארט...
בד״כ, ספרדי ששם פראק בחתונה, הוא יוצא ישיבה אשכנזית, עם ציציות בחוץ, והשקפה לא נכונה כלפי גדולי הספרדים. צא ובדוק.
כך שאני לא יודע מה כן הורס לך את הוורט.
 
בד״כ, ספרדי ששם פראק בחתונה, הוא יוצא ישיבה אשכנזית, עם ציציות בחוץ, והשקפה לא נכונה כלפי גדולי הספרדים. צא ובדוק.
כך שאני לא יודע מה כן הורס לך את הוורט.
בכל אופן, גם לשיטתך, אני יכול לומר את הווארט הזה בציבור האשכנזי.
 
מנהל מחלקה בסורוקה הכניס בזדון חמץ לבית החולים

זעזוע: גל איפרגן, מנהל מחלקה הנוירולוגית ויו"ר החטיבה לרפואת המוח בבית החולים סורוקה בבאר שבע העלה הבוקר (ראשון) פוסט חמור ובו כתב כי הכניס חמץ רח"ל לבית החולים באופן מכוון.

הוא העלה תמונה כשהוא מחזיק שקית עם לחם בפתח בית החולים וכתב: "מעולם לא אכלתי חמץ בפסח. השנה, לראשונה בחיי קניתי חמץ בפסח והכנסתי אותו בפומבי לבית החולים. אף אחד לא עצר אותי, כי המדינה שפויה, רק הממשלה הזויה. אזרח חופשי, עם חופשי. חייבים לעצור את הטירוף".
 
מנהל מחלקה בסורוקה הכניס בזדון חמץ לבית החולים

זעזוע: גל איפרגן, מנהל מחלקה הנוירולוגית ויו"ר החטיבה לרפואת המוח בבית החולים סורוקה בבאר שבע העלה הבוקר (ראשון) פוסט חמור ובו כתב כי הכניס חמץ רח"ל לבית החולים באופן מכוון.

הוא העלה תמונה כשהוא מחזיק שקית עם לחם בפתח בית החולים וכתב: "מעולם לא אכלתי חמץ בפסח. השנה, לראשונה בחיי קניתי חמץ בפסח והכנסתי אותו בפומבי לבית החולים. אף אחד לא עצר אותי, כי המדינה שפויה, רק הממשלה הזויה. אזרח חופשי, עם חופשי. חייבים לעצור את הטירוף".
תיפח רוחו!
 
מטומטם רודף צומי מעורר מדון ומחלוקת.
מצד שני הוא נותן פשט חדש למה הטוב שברופאים לגהינום.
ד.א. אומרים שיש בעיה אחרי חוק החמץ להכניס את הילד לבית חולים אם הוא 'חלה'....
 
מטומטם רודף צומי מעורר מדון ומחלוקת.
מצד שני הוא נותן פשט חדש למה הטוב שברופאים לגהינום.
ד.א. אומרים שיש בעיה אחרי חוק החמץ להכניס את הילד לבית חולים אם הוא 'חלה'....
אתה התכוונת לבדיחה נחמדה
אבל באמת שהאיש הזה חסר אחריות כמו שתמיד טען רבינו יצחק שאנשים לא ירצו להתאשפז בבית חולים כי יפחדו מחמץ
צריך להרעיש על החוסר רגישות של אדם כזה לאוכלוסיה שתחת אחריותו
יש לו שם בבית חולים המון ערבים מאושפזים כן ירבו, הייתי רוצה לראות אם הוא היה מעיז להכניס להם אלכוהול או חזיר ושאר דברים שאסורים על פי דתם
 
אתה התכוונת לבדיחה נחמדה
אבל באמת שהאיש הזה חסר אחריות כמו שתמיד טען רבינו יצחק שאנשים לא ירצו להתאשפז בבית חולים כי יפחדו מחמץ
צריך להרעיש על החוסר רגישות של אדם כזה לאוכלוסיה שתחת אחריותו
היום קיבלתי מהראש"ל הגרש"מ עמאר שליט"א את ספרו מלאכת שלמה בעניני כשרות, וגם שם כתב על ענין זה, והנני מצרף.20230410_012642.jpg20230410_012651.jpg
 
מנהל מחלקה בסורוקה הכניס בזדון חמץ לבית החולים

זעזוע: גל איפרגן, מנהל מחלקה הנוירולוגית ויו"ר החטיבה לרפואת המוח בבית החולים סורוקה בבאר שבע העלה הבוקר (ראשון) פוסט חמור ובו כתב כי הכניס חמץ רח"ל לבית החולים באופן מכוון.

הוא העלה תמונה כשהוא מחזיק שקית עם לחם בפתח בית החולים וכתב: "מעולם לא אכלתי חמץ בפסח. השנה, לראשונה בחיי קניתי חמץ בפסח והכנסתי אותו בפומבי לבית החולים. אף אחד לא עצר אותי, כי המדינה שפויה, רק הממשלה הזויה. אזרח חופשי, עם חופשי. חייבים לעצור את הטירוף".
הלעיטהו לרשע וימות
 
הטענה של השמאלנים היא שחוק החמץ יגרום לאנשים להכניס חמץ בדווקא, וכמו שאמר לפיד המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה, השאלה אם יש אמת בדברים?
לענ"ד הראיה שזה לא נכון היא שכל שונאי הדת טוענים את זה.
פרסום זה לכאו' יש בו בכדי לענות על שאלתך.
 
חזור
חלק עליון