נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
זה לא העולםלשון רש"י בשבת לב: ד"ה שנאת חינם, שלא ראה בו דבר ערווה שיהיה מותר לשנאותו ושונאו. ולא כמו שרגילים העולם לחשוב ששאונו אפילו שלא עשה לו דבר.
מה לעשות שרש"י לא סובך כך. אבל זה למעשה מה שהבאת זה יותר משנאת חינם.הרב יגאל כהן אמר בשיעור שאם רואה מישהו והפרצוף שלו לא בא טוב בעין של הרואה (כך סתם בלי שום סיבה) הרי שזה שנאת חינם
זה לא היינו הך?לשון רש"י בשבת לב: ד"ה שנאת חינם, שלא ראה בו דבר ערווה שיהיה מותר לשנאותו ושונאו. ולא כמו שרגילים העולם לחשוב ששאונו אפילו שלא עשה לו דבר.
לא. כוונת רש"י שאפי' ששונאו על כך שפגע בו ועשה לו וכו' חשיב שנאת חינם שאין ראוי לשונאו משום כךזה לא היינו הך?
אם יהיה מותר לשנאותו עבור זה, לא חשיב שנאת חינם, כך מפורש ברש''י שם. (פגע ועשה הוי נמי עבירה, רש''י כתב דבר עבירה לא ערוה)לא. כוונת רש"י שאפי' ששונאו על כך שפגע בו ועשה לו וכו' חשיב שנאת חינם שאין ראוי לשונאו משום כך
ברור מה אתה מקשה?אם יהיה מותר לשנאותו עבור זה, לא חשיב שנאת חינם, כך מפורש ברש''י שם.
הגירסה שלפנינו זה ע"פ מהרש"ל מש"כ היא הגירסא האמיתיתרש''י כתב דבר עבירה לא ערוה
עבירה בעלמא בלשון הקדמונים היינו ערווה, כך ראיתי בעבר במאמר שהתפרסם עם הוכחות יפות, ואיני זוכר מי פרסמואם יהיה מותר לשנאותו עבור זה, לא חשיב שנאת חינם, כך מפורש ברש''י שם. (פגע ועשה הוי נמי עבירה, רש''י כתב דבר עבירה לא ערוה)
איך יעלה על הדעת לומר שבזמן בית המקדש השני שהם היו צדיקים הם סתם שנאו כי לא בא לו טוב בעין ???????הרב יגאל כהן אמר בשיעור שאם רואה מישהו והפרצוף שלו לא בא טוב בעין של הרואה (כך סתם בלי שום סיבה) הרי שזה שנאת חינם
זה לא מה שרש"י כתבהיינו ששונא איפה שהתורה אסרה כמשפרש"י
זה כןזה לא מה שרש"י כתב
רש"י כתב שלא שונאו מחמת ערווה שהוא דבר שראוי לשנאו אלא סתם מחמת מריבות בין אדם לאדםזה כן
מקור דבריו של רש"י הוא במסכת פסחים דף קיג עמוד ברש"י כתב שלא שונאו מחמת ערווה שהוא דבר שראוי לשנאו אלא סתם מחמת מריבות בין אדם לאדם
הרב יגאל דיבר על היוםאיך יעלה על הדעת לומר שבזמן בית המקדש השני שהם היו צדיקים הם סתם שנאו כי לא בא לו טוב בעין ???????
תלמוד ירושלמי מסכת יומא פרק א
בשני מכירין אנו אותם שהיו יגיעין בתורה וזהירין במצות ובמעשרות וכל ווסת טובה היתה בהן אלא שהיו אוהבין את הממון ושונאין אלו לאלו שנאת חנם וקשה היא שנאת חנם שהיא שקולה כנגד ע"א וגילוי עריות ושפיכות דמים - היינו שהשנאת חינם מקורה מאהבת הממון ולכן קנאו זה מזה ומזה הגיע שנאת חינם - היינו ששונא איפה שהתורה אסרה כמשפרש"י
לפי דרגתם היו נתבעים על דקויות אחרות של שנאת חינם כמו שאנו נתבעים היום שרואים מישהו שלא טוב לנו בעיןאיך יעלה על הדעת לומר שבזמן בית המקדש השני שהם היו צדיקים הם סתם שנאו כי לא בא לו טוב בעין ???????
תלמוד ירושלמי מסכת יומא פרק א
בשני מכירין אנו אותם שהיו יגיעין בתורה וזהירין במצות ובמעשרות וכל ווסת טובה היתה בהן אלא שהיו אוהבין את הממון ושונאין אלו לאלו שנאת חנם וקשה היא שנאת חנם שהיא שקולה כנגד ע"א וגילוי עריות ושפיכות דמים - היינו שהשנאת חינם מקורה מאהבת הממון ולכן קנאו זה מזה ומזה הגיע שנאת חינם - היינו ששונא איפה שהתורה אסרה כמשפרש"י
מה פירוש יותר משנאת חינם?מה לעשות שרש"י לא סובך כך. אבל זה למעשה מה שהבאת זה יותר משנאת חינם.
גם כל הראיות שהבאת אח"כ לא הבנתי איך הם מוכיחים