• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

פלטה

abc123

Well-known member
מרן הרב יצחק שליט"א כתב לגבי פלאטה:
"והנה נודע דבכל כלי אנו הולכים אחר רוב בליעתו, ובפלאטה חשמלית הרי רוב הבליעה היא מהקדרות שעל גביהם, ומה שנשפך משיירי המאכל על הפלאטה, אינה רוב הבליעה. וגם כל מה שנשפך הרי נשרף מחום הפלאטה."

מה הרב מתכוון רוב הבליעה היא מהקדירות ולא ממה שנשפך?
הוא מתכוון שוב הבליעה מזה שמונח סירים אפילו בלי יציאת אוכל לפלאטה?
 
פלטה חשמלית פסק מרן זצוק"ל בחזו"ע (פסח, עמ' קלח) לערות עליה מים רותחים מכלי ראשון לאחר שינקה אותה היטב מכל חשש חמץ, ע"ש. ודימה שם דין זה לחצובה. וכתב בבאו' שם (אות טז) שאף אם מניחים על החצובה לחם לחממו, אין זה רוב תשמישה, וקיימא לן שאין הולכים בכלי אלא אחר רוב תשמישו, ע"ש (ואע"פ שפלטה מעט שאני מחצובה לפי הטעמים שכתבו הפוסקים בענין חצובה ראה מ"ב סי' תנא ס"ק לד, צ"ל דמרן זצוק"ל ס"ל דסגי בטעם אחד להתיר ובפרט אם הכלי אינו בן יומו. ובזה שאני גם משיפודים דהתם רוב תשמישו ביבש משא"כ הכא דרוב תשמישו ע"י עירוי לכן מהני ליה עירוי, כנ"ל). ואם כן, אף אם הניח על הפלטה, מידי פעם, לחם ממש, מכיון שאין זה רוב תשמישה, סגי להכשירה ע"י עירוי שהרי נשפך מהקדרה על הפלטה על ידי עירוי, ואף שפעמים רוב תשמישו על ידי יבש, מ"מ שנשפך נשרף מיד ודמי ממש לחצובה (וכמו שכתב המאמר מרדכי סי' תנא ס"ק יא שבחצובה כל מה שנשפך נשרף והלך לו משום שהוא על האש באופן תמידי). ולרווחא דמילתא אם הניח במשך השנה פת ממש על הפלטה, אם יערה עליה מים וגם יעטוף אותה בנייר כסף או יחמם הפלטה למשך זמן ויעטוף בנייר כסף, אין לחוש יותר לכלום, ודלא כמו שראיתי לכמה שהחמירו בזה בלא טעם בכלל [ומה שמרן זצוק"ל כתב בחצובה להגעילה לכתחילה ואם עירה עליה מים חמים, דיו בכך ואילו בפלטה היקל לכתחילה על ידי עירוי, צריך לומר שדעתו דגם בחצובה היה סגי בעירוי ורק מכיון שאפשר בהגעלה, עדיף טפי, ואילו בפלטה שאי אפשר בכך היקל לכתחילה בהגעלה. וזה מוכרח לכל המעיין שם שדימה דין הפלטה לדין החצובה ממש]. שו"ר בחוט שני (פסח, עמ' קכג) שכתב דמהני שיכסה החצובה בנייר כסף, וקודם ינקה מפירורי חמץ, ושיהיה הנייר כסף עב קצת, וכ"כ שם לגבי הפלטה, ע"ש. וכ"כ באשרי האיש (להגרי"ש אלישיב, עמ' שנב) דינקה מכל לכלוך שעליו ויכסה בנייר כסף עבה ויכול להשתמש בזה בפסח, ע"ש. והרואה יראה שלא הצריכו כלל עירוי אלא סגי בנייר כסף ותו לא. ואף דלשיטת הרמ"א (סי' תנא סכ"ה) דלא הולכים בכלי אחר רוב תשמישו והיה להם להחמיר יותר ובכל זאת הקלו רק בעטיפת נייר כסף, ק"ו לדידן דגרירי בתר הוראת מרן (שם) דכל כלי אזלינן בתר רוב תשמישו, דלשיטתם ודאי יהיה מהני לעטוף החצובה או הפלטה בנייר כסף ודי בכך. ולכן להלכה, פלטה די לה בעירוי מים חמים מכלי ראשון. ואם הניח עליה חמץ ישירות במשך השנה לרווחא דמילתא אחר העירוי יעטוף הפלטה בנייר כסף וכדאי שיהיה מעט עבה ודי בכך להכשירה.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון