• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

פרקי אבות פרק א'

העיניין הוא שיעלו לכאן את החידושים היפים שנהנתם מהם, ולא ע"ש וע"ש..
מסכים לגמרי. כל הרעיון של פורום כתר תורה זה שתבריקו בחידושים נפלאים ביותר ותחכימו את כולם. לא עיין ועיין ועיין. ועל כן הסיימילי הכועס שלי
 
משה קיבל תורה מסיני?
ממה נפשך? אם אתה רוצה לומר ממי קיבל? תאמר מה'.
אם אתה רוצה לומר היכן נתנה התורה? תאמר בסיני.
אלא התירוץ הוא: משה קיבל תורה. מדוע הוא ולא אחר? מסיני. תלמד דבר זה מהר סיני שעליו ניתנה התורה מחמת ענווה שבו. כך משה קיבל את התורה מחמת ענוה שבו. (עפ"י ענף עץ אבות למרן זצ"ל)
 
משנה ד
יוֹסֵי בֶן יוֹעֶזֶר אִישׁ צְרֵדָה וְיוֹסֵי בֶן יוֹחָנָן אִישׁ יְרוּשָׁלַיִם קִבְּלוּ מֵהֶם. יוֹסֵי בֶן יוֹעֶזֶר אִישׁ צְרֵדָה אוֹמֵר, יְהִי בֵיתְךָ בֵית וַעַד לַחֲכָמִים, וֶהֱוֵי מִתְאַבֵּק בַּעֲפַר רַגְלֵיהֶם, וֶהֱוֵי שׁוֹתֶה בְצָמָא אֶת דִּבְרֵיהֶם:



יוסי בן יועזר- בו התחיל תקופת הזוגות היה כהן. היה גר בעיר צרדה הנמצאת בנחל אפרים (מלאכים, י''א כ''ו) היה נשיא, בן זוגו ליוסי בן יוחנן. נקרא במשנה ג''כ בכינוי החסיד שבכהונה (חגיגה פ''ב מ''ז). וג''כ נקרא יוסי שריא [המתיר] ( עדויות פ''ח מ''ד), מסופר על בנו שלא היה הולך ונוהג כשורה וקנה לאשתו דג ומצא בתוכו מרגלית והקדיש כספה לבית המקדש ושבחו יותר מיוסי בעצמו (גמ' ב''ב קל''ג:). דודו יוקם איש צרורות שבסופו חזר בתשובה (בראשית רבא פרשה כ''ה פיסקא כ''ב), תלמידיו יהושע בן פרחה ונתאי הארבלי.

יהי ביתך בית ועד לחכמים, והוי מתאבק בעפר רגליהם, והוי שותה בצמא את דבריהם- במדרש שמואל כתב שקיבל משמעון הצדיק, וכל אחד לקח דבר אחד, אנטיגנוס לקח ענין העבודה, ויוסי בן יועזר לקח ענין התורה, ולכן כתוב כאן ענין כבוד ת''ח, ונראה לענ''ד לפרש כאן כוונתו דיוסי בן יועזר כיון שראה שלאנטיגנוס היו ב' תלמידים כמבואר לעיל צדוק וביתוס, ופרשו מן התורה והשורש הוא מחמת שהן עררו לחשוב דרבם אינו דיבר כדבריהם וכפי חשיבתם לכן פרשו ולא ירדו לסוף דעתו של רבם ולכן בא יוסי לחזק את המעלה לשמש תלמידי חכמים ולכן להיות מתאבק בעפר רגליהם, והוא כדי להבין את דעותיהם ולרדת לסוף דעתם, וגש''כ ( ) גדולה שימושה יותר מלימודה כי רק ע''י שיעשה שימוש ת''ח כך יבין דבריו כהוגן, וזה בא ללמד לנו כאן.​
 
קריינתא דאיגרתא וכו'.
נשמח לראות את החידושים של כבודו וללמוד מהם את הדרך של הקישור בין משנה למשנה, שנדע לעשות זאת גם בשאר הש"ס בע"ה.
משנה ו' ...וקנה לך חבר...
משנה ז' ואל תתחבר לרשע
הקשר בין המשניות שאע"פ שבמשנה ו' אמר לקנות לך חבר באה המשנה הבאה ואומר אבל אל תתחבר לרשע...
 
קריינתא דאיגרתא וכו'.
נשמח לראות את החידושים של כבודו וללמוד מהם את הדרך של הקישור בין משנה למשנה, שנדע לעשות זאת גם בשאר הש"ס בע"ה.
דוגמה נוספת משנה ו' הוי דן את כל האדם לכף זכות
משנה אח"כ ואל תתחבר לרשע
משנה ז' מוסיפה על משנה ו' שאע"פ שיש לדון לכף זכות מ"מ אע"פ שדנתה לכף זכות בכל אופן אל תתחבר לרשעים בגלל הכף זכות...
 
אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב ע"מ לקבל פרס אלא יהיו כעבדים המשמשים את הרב ע"מ שלא לקבל פרס...
לכאורה יש כאן כפילות לשון ?!
ונ"ל שכוונת התנא שלא רק שלא יעשה ע"מ לקבל פרס אלא כוותו תהיה במטרה תחילה שלא לקבל פרס
ועוד נ"ל במה שהוסיף ואמר ויהי מורא שמים עליכם
שהרי ידוע שצדוק ובייתוס כששמעו את דבריו שאמר שלא ע"מ לקבל פרס פרשו, ומהם יצאו הצדוקים והבייתוסים! מחמת שאמרו אפשר שיעבוד ולא יקבל פרס?...
ולכן התנא בא והוסיף שאע"פ שאמרי לכם שלא ע"מ לקבל פרס מ"מ אל תפרקו עול אלא יהי מורא שמים עליכם
 
שמאי אומר עשה תורתך קבע אמור מעט ועשה הרבה והוה מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות.
יש להבין מה הקשר בין קביעת עיתים לתורה לבין לומר קצת ולעשות הרבה וקבלת השני בסבר פנים יפות.
כל המשנה הולכת אחר הרישא שצריך לעשות תורתו קבע, ממשיך התנא אחד המפריעים בהצלחת לימוד התורה הוא שהאדם אומר שילמד 7 דפי גמרא ביום והוא לא יכול אלא 3 דפי גמרא ביום זה אחד המתכונים לנפילה מקביעות מכיון שתמיד מרגיש חוסר סיפוק בלימוד שאינו עומד בדרישותיו, לכן אמר שמאי אמור מעט ועשה הרבה.
יש עוד מונע מהתמדה בתורה לכל אדם יש חסרונות, ונטית האדם היא להסתכל על החסרונות של עצמו ומרגיש שהסובבים אותו יותר טובים ממנו והוא רוצה להיות כמותם אבל שאינו עולה בידו זו מתכונת לנפילה, לכן כתב שמאי עצה כאשר תלמד לקבל את השני בסבר פנים יפות תקנה לעצמך יכולת לקבל את השני כמות שהוא גם עם החסרונות וגם עם היתרונות שבו, וכך זה ישפיע גם על עצמך שתלמד לקבל את עצמך ואת הכלים שה' יתברך חנן כל אחד ואחד לפע תקונו.
 
לכל המעוניין לפרסם חידוש על פרקי אבות (כל שבוע על פרק אחד לפי סדר הפרקים)
שימו לב בס"ד מצאתי (ברוב המקרים) קשר בין משנה למשנה!
וכאן אני מחפש מי שימצא את הקשר בין המשניות
אחת לשבוע יבחר זוכה אחד שיזכה בפרס (מתוך רשימת הספרים שחיברתי ) הנמצאים אצלי במלאי.
מתחילים!!!
הרב בוכריס היקר כדאי אולי לוותר על הפרסים, כי הגדה של פסח שהיתה אמורה להגיע לבני לכבוד פסח עדיין בדרך....
 
אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב ע"מ לקבל פרס אלא יהיו כעבדים המשמשים את הרב ע"מ שלא לקבל פרס...
לכאורה יש כאן כפילות לשון ?!
ונ"ל שכוונת התנא שלא רק שלא יעשה ע"מ לקבל פרס אלא כוותו תהיה במטרה תחילה שלא לקבל פרס
ועוד נ"ל במה שהוסיף ואמר ויהי מורא שמים עליכם
שהרי ידוע שצדוק ובייתוס כששמעו את דבריו שאמר שלא ע"מ לקבל פרס פרשו, ומהם יצאו הצדוקים והבייתוסים! מחמת שאמרו אפשר שיעבוד ולא יקבל פרס?...
ולכן התנא בא והוסיף שאע"פ שאמרי לכם שלא ע"מ לקבל פרס מ"מ אל תפרקו עול אלא יהי מורא שמים עליכם
ואפשר שיש כאן הדרכה כפולה
א. לרב! אל תבטיח פרס !! כי אתה מכשיל את תלמידך.
ב. לתלמיד! גם אם הבטיחו לך פרס , אל תעבוד בשביל הפרס [ שלא תתאכזב...]
 
הרב בוכריס היקר כדאי אולי לוותר על הפרסים, כי הגדה של פסח שהיתה אמורה להגיע לבני לכבוד פסח עדיין בדרך....
תאמין לי שניסתי כמה דרכים שיגיע לפני פסח אבל לא יסתייע מילתא. אבל אל תתייאש מהר כ"כ...
 
חזור
חלק עליון