ע"ה ס"ט
Well-known member
במה ששאלו כאן:
שנית, החידוש ששמעת מאותו ת"ח כתוב בשמירת שבת כהלכתה משם הגרש"ז אוירבך זצ"ל לגבי חבית שאיסור סתירתה הוא מדרבנן. אולם הרהמ"ח כתב גם לגבי בור ניקוז שלכאו' יש לדמותו לזה. אולם אין מוכרח שהגרשז"א יודה לזה, ושנית אין מוכרח שהשוליים בניקוז כיום נכלל בכלל מה שאמר הגרשז"א לגבי החביות, דאין מוכרח שהשוליים של הניקוז מקילות כ"כ כמו השוליים של החביות.
ראשית אשמח למקור בד' הילקו"י,שלום. רציתי לשאול בעניין מלאכת הבונה וסותר בשבת לגבי פתיחת בור ניקוז המצוי בבתים (פלסטיק עגול או מרובע שמתלבש על פתח ניקוז ברצפת הבית).
ראיתי בילקו"י שהרב אוסר לפתוח ולסגור בשבת אא"כ יש לו ידית אחיזה.
שמעתי ת"ח שאומר שהמכסים של הניקוז שלנו כיום מיוצרים בצורה כזו שהם מתלבשים על פתח הניקוז ומעט רחבים יותר מהבור עצמו, וזאת ע"מ שיהיה קל לפותחו עם הידיים, והרי זה נחשב כידית אחיזה. נפק"מ שמותר לפתוח אותם בשבת, וציין שזו דעת הרב ילקו"י שליט"א.
האם אכן זו דעת הרב?
שנית, החידוש ששמעת מאותו ת"ח כתוב בשמירת שבת כהלכתה משם הגרש"ז אוירבך זצ"ל לגבי חבית שאיסור סתירתה הוא מדרבנן. אולם הרהמ"ח כתב גם לגבי בור ניקוז שלכאו' יש לדמותו לזה. אולם אין מוכרח שהגרשז"א יודה לזה, ושנית אין מוכרח שהשוליים בניקוז כיום נכלל בכלל מה שאמר הגרשז"א לגבי החביות, דאין מוכרח שהשוליים של הניקוז מקילות כ"כ כמו השוליים של החביות.