• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

צום תענית אסתר

ב"ה.

יש לציין, שאינה פטורה לכתחילה לרוב הדעות, אלא שרבו לסמוך על המתירים כשמתקשה בכך.
(נפק"מ: באם רוצה להחמיר ע"ע).

[אם הבינותי נכון שמדובר במיולדת שכבר אינה מניקה בפועל - באם עדיין מינקת, פשיטא שא"צ].
 
נערך לאחרונה:
ב"ה.

ליתר עיון:

א. ירושלמי: "עוברות ומניקות.. - אבל בשבע האחרונות, אינן מתענין בהם. אעפ"כ אינן מנהגות עצמן בתפנוקין אלא אוכלות ושותות כדי קיום הוולד" - (תענית פ"א ה"ה)
נפסק להלכה (- או"ח סתקנ"ד ס"ה).

ב. במהרש"ם: הוכיח מכך שנפסק ש"אין היולדת שבה לאיתנה עד עבור כ"ד חודש מהלידה" שכל כ"ד מהלידה חשיב כ 'מינקת' ויש להקל לה בתענית. (-דעת תורה סתק"נ ס"א)

מחלוקת לאור דבריו:
כו"כ אחרונים סמכו על דבריו, ובפרט לחלישות זמננו, לקולא. [עיין באריכות: שו"ת שמחת יהודה ח"ב סי"ב. ( ג"כ ב - קובץ "כנסת חכמי ישראל" (ד) סע"א אות ל, שו"ת אלף המגן ח"ב ס"ג)

לעומת זאת רוב הפוסקים החמירו כשאינה מינקת בפועל, שכן הלשון "כדי קיום הוולד" - וכשאין הקיום תלוי במאכל האם, אין להקל. (עיין שו"ת 'אור לציון ח"'ד סי' נ"ג אות ב', ובח"ד סי' כ"ה אות ז').

[בתענית 'נדחה' (ועד"ז 'מוקדם') מקילים יותר. -
ולהוסיף, שתענית אסתר ידועה , כהתענית הקלה ביותר - רמ"א סתרפ"ו ס"ב ( - שכן לא נקבעה לזכר מאורעות דחורבן) ]
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון