• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

צומות של טבת

אד יעלה

Well-known member
בחודש טבת יש עוד שני ימי תענית מלבד עשרה בטבת והם ח' וט' טבת המובאים בסי תקפ' ויום ח' טבת היה יום שתלמי המלך כינס שבעים זקנים בנפרד וביקש לתרגם את התורה ליוונית וכו' ובמגילת תענית מבואר שזה היה הח' טבת ובאותו היום שתירגמו היה חושך ג' ימים וביאר המגלת תענית שהתורה היתה שמורה עד אז שהייתה רק בלשון הקודש אבל לאחר שתירגמו אותה כל הרוצה מציץ בה וכל הרוצה פוגם בה ולכן כתוב שאותו היום שתירגמו את התורה היה קשה כיום שנעשה בו העגל.

ויום ט' טבת לא מבואר על מה וגם השו''ע כותב שלא נודע על איזה צרה והט''ז והמג''א כתבו שבגלל שעזרא הסופר נפטר בט' טבת ואין הדברים ברורים שיש בספר שלשלת הקבלה שבחגי עזרא ונחמיה מתו בעשרה בטבת [ואולי השו''ע גם ס''ל הכי ולכן לא ידע]
ויש ספר תוספות חדשים על מגילת תענית שמביא שתענית בגלל שאותו היום נולד אותו האיש וחז''ל לא פירשו שלא יעשו צרות ע''ז.
[ויש הרבה מהגאונים החת''ס ותלמידיו שהזהירו לא למנות את התאריך הלועזי שכולו בנוי סביב החודש שהוא נולד בו [אע''פ שבשנים הם וודאי טועים]
ויש שדנו מצד שם אלוהים אחרים לא תזכירו ולא ישמע על פיך-ופלפלו האם גם בשיתוף יש איסור כזה
ויש שדנו [החת''ס ביעקר] שהתורה לא נתנה שמות לחודשים כדי שנמנה ליציאת מצרים ראשון הוא לכם לחודשי השנה וכמו שליימות החול אין ימים אלא הכל סופרים לשבת והרמב''ן בפרשת בא שכאשר היו בבבל היה להם גם נס שיצאו מבבל לכן גם אנחנו קוראים בשמות החודשים של חשוון כסליו
ולכן כדאי להזהר לא להשתמש בתאריכים של גוים ובמיוחד להזהר לא לכתוב חודשים במספרים אלא לכתוב את שם החודש]

שמעתי ממו''ר שליט''א
 
ואין הדברים ברורים שיש בספר שלשלת הקבלה שבחגי עזרא ונחמיה מתו בעשרה בטבת [ואולי השו''ע גם ס''ל הכי ולכן לא ידע]
שלשלת הקבלה לאו בר סמכא כלל ועיקר
וכבר נכתב אודותיו יעויין במקומו

אולם מה שכן יש לומר- שבסליחות שלנו בנוסח הספרדים של עשרה בטבת אנו אומרים "וגם בו נאסף עזרא הכהן הסופר"
אלא שבסליחות של האשכנזים אומרים שם "בתשעה בו" [לא כ"כ זוכר את הנוסח במדוייק]
וכנראה שזה שני מסורות שחלוקות
 
שלשלת הקבלה לאו בר סמכא כלל ועיקר
וכבר נכתב אודותיו יעויין במקומו

אולם מה שכן יש לומר- שבסליחות שלנו בנוסח הספרדים של עשרה בטבת אנו אומרים "וגם בו נאסף עזרא הכהן הסופר"
אלא שבסליחות של האשכנזים אומרים שם "בתשעה בו" [לא כ"כ זוכר את הנוסח במדוייק]
וכנראה שזה שני מסורות שחלוקות
וא''ש היטב טעם לפי גירסתנו מדוע השו''ע לא ביאר כהט''ז.
 
חזור
חלק עליון