• ל"מרכז למורשת מרן" דרוש מפעיל לתכנית על מרן בתלמודי תורה, וכן מפעילה בבתי ספר לבנות. דרישות התפקיד: א. גישה לילדים חובה. ב. כושר רטורי. ג. פנוי/ה בשעות הבוקר לפחות בחלק מימות השבוע. יצירת קשר במייל: office@moreshet-maran.com

צחצוח שיניים בתענית

קורסיה

Well-known member
פעילות

0%

אֲרִיכוּת יָמִים

80%

בילקו"י תעניות עמ' קח כתב שרק אם א"א בלא לשטוף את פיו בתענית יכול להקל. ונכון שיקדים להכניס לפיו את המשחה ואח"כ ישטוף במים. ובמקום צער גדול במיוחד אפשר להקל גם בתשעה באב.

נשאלת השאלה מדוע יש להחמיר כ"כ? הרי בשאר תעניות נראה מדברי החזו"ע שמותר לכתחילה כשמכניס לפיו פחות מרביעית.

ועוד כיון שהמשחה הוי דבר שאינו ראוי לאכילה, ולא ניחא ליה לאדם לבלוע ואינו פסיק רישיה גם אם יבלע, הוי תרי דרבנן דלא ניחא ליה, וגם כשמכניס אח"כ לפיו מים המים המעורבים במשחה אינם ראוים לאכילה. ומדוע יש להחמיר?
וגם בט"ב, מלבד הנ"ל, הוי רחיצה להעביר הזוהמא שמותרת
 

הרב שמעון ללוש

Administrator
חבר צוות
פעילות

0%

אֲרִיכוּת יָמִים

97%

ב"ה
שלום וברכה,

ההבדל בין ט"ב לשאר תעניות הוא מחמת איסור רחיצה,
ואף שהמטרה בצחצוח גם להעביר הזוהמה, אבל כל העיסוק של הצחצוח יש בו מטרה לא מבוטלת לרענון שברחיצה ומשחה זו, כרחיצה בסבון.
וכמו שאסור לרחוץ פניו כהרגלו בבוקר אף שהוא להעביר הזוהמה, רק עם ידידו הלחות יעביר על לפלוף שבעין, ה"ה וכ"ש בצחצוח השנים רק המוכרח ובמיעוט האפשרי.

בברכה רבה
 
חלק עליון