• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קונטרס בעניין המוזיקה

אמרתי משמחים ומושכים את הלב לאמונה.
זה שנהנים מהמוסיקה והיא גורמת לגוף לנוע במרץ [כי זה הפירוש של רוקנ'רול להתנדנד ולהתגלגל] אין זה אומר שזה מחזק באמונה, כי כדי להגיע להתרוממות הנפש ודבקות בשי''ת צריך מנגינה רגועה מרוממת, כי א''א להתרומם מתוך השתוללות.
המוזיקה של השירים האלו זה ממש לא רוקנרול
מחלוקת במציאות? תראה שם בקונטרס שהזמרים עצמם מעידים שזה רוק.
וגם בלי המלים נשמע נעים.
לא התכונתי לומר שאם נוציא את המילים נשמע מוסיקה לא נעימה, כי באמת רוב העולם נהנים מזה, אלא הנדון הוא על הפרעות שבמוסיקה [דהיינו הגיטרה החשמלית והמקצבים] שיכולה להשפיע על הנפש באופן שלילי, תהיה ברורה יותר אם נוציא את המילים מהשיר.

לגבי מחקרי החוברת הנ"ל צריך בדיקה אם דובר על כאלו ובכלל אם אין מחקרים סותרים כפי שמצוי מאוד בעולם המחקר.
אפשר לעשות ניסוי ולהשמיע לקבוצת צמחים מוסיקה 'חסידית', ולקבוצת צמחים אחרת מוסיקה פיוטית, ולראות מה יהיו התוצאות.
 
זה שנהנים מהמוסיקה והיא גורמת לגוף לנוע במרץ [כי זה הפירוש של רוקנ'רול להתנדנד ולהתגלגל] אין זה אומר שזה מחזק באמונה, כי כדי להגיע להתרוממות הנפש ודבקות בשי''ת צריך מנגינה רגועה מרוממת, כי א''א להתרומם מתוך השתוללות.
המוסיקה הזו משמחת ובצירוף מילות השיר אכן עוזרת להכניס אמונה.
מחלוקת במציאות? תראה שם בקונטרס שהזמרים עצמם מעידים שזה רוק.
נו קראתי שם, הם אומרים שחלק מהמוסיקה החסידית זה רוק. או שיש בחלק מהשירים דברים שנלקחו משם.
ראשית זה לא כל השירים גם לטענתם ולא הוברר על מה ואיזה שירים מדברים.(חוץ מישי לפידות שניסה לתת דוגמאות).
שנית הם יכולים לומר, אני מגיל צעיר שמעתי שירי רוק יש רוק עדין ויש רוק כבד. רוב התיאורים על בהמתיות וכו' מתאימים לרוק הכבד ולא שייכים לרוק הרך(שאגב לא דומה כלום למוסיקה חסידית) ושלא לדבר שאין קשר בין הרוק הכבד למוסיקה החסידית. וראיתי זמרים חילונים כבר שמתהדרים שהם שרים רוק נו.... מנסים להשביח את מיקחם(אלו החילונים) לא קרוב לרוק.
ישי לפידות אומר שם שהשיר משיח של בן דוד זה רוק, אולי הוא זמר אבל לא כל דבר שהוא אומר זה נכון זה לא יותר מקשקוש במחילה מכבוד זמרותו.
זה שיש שירים שלקחו כלים מסויימים שמשתמשים בהם ברוק זה לא אומר עם החצוצרות והמקצב החסידי והמלים זה מקבל בכלל סגנון אחר.

בעמוד 29 הביא מחקר של איזה סטודנט(ממש מדעי להביא מחקר בלי מקור ועוד מחקר חלקי של סטודנט(שלא בדק שוב ושוב על מספר רב של אובייקטים) ועכ"פ דובר שם על "רוק כבד" אנא ואנא נסה לחפש שיר של רוק כבד ותראה במה מדובר ומה לזה ולמוסיקה חסידית רק לבעל הקונטרס פתרונים.
לא התכונתי לומר שאם נוציא את המילים נשמע מוסיקה לא נעימה, כי באמת רוב העולם נהנים מזה, אלא הנדון הוא על הפרעות שבמוסיקה [דהיינו הגיטרה החשמלית והמקצבים] שיכולה להשפיע על הנפש באופן שלילי, תהיה ברורה יותר אם נוציא את המילים מהשיר.
במוסיקה החסידית הרווחת התופים והגיטרה(אם ישנם) משמשים כלים יחסית שוליים. וגם שהם מובילים זה ממש לא בסגנון של הרוק המוכר. הם משתמשים בהם אבל בטוב טעם, מעבר לכך שכל מוסיקה קצבית מן הסתם גם עם כלים למהדרין לשיטת החוברת אם ישמעו הרבה ישפיע לא טוב כי זה לא טוב כל היום וכל הלילה להיות בקצה מהיר. זה נכון וטוב לשעתו לשמחות מסויימות. גם בשר ויין זה לא בריא מהבוקר עד הלילה ובכל זאת אין שמחה אלא בהם.(חוץ ממני שלא אוהב יין ולא שש לאכול בשר).
אפשר לעשות ניסוי ולהשמיע לקבוצת צמחים מוסיקה 'חסידית', ולקבוצת צמחים אחרת מוסיקה פיוטית, ולראות מה יהיו התוצאות.
תנסה ותגיד לי מה התוצאות.[ואחרי התוצאות תספק הוכחות ברורות לאיך זה אומר שלא ראוי לשמוע ואיך זה מזיק]

נ.ב - קראתי קצת מה שטרח בקונטרס להביא מהגויים על הרוק, במחילה ממנו מביא בין הייתר מאיזה איש מוסיקאי שטוען מה עושה המוסיקה לדם כשמנגנים בקצב של הדופק... ממש מדעי.
גם רוב האמירות לא ברור על איזה שירים מדובר יש רוק ויש רוק.

כמו כן יש שם למשל מאיזה אחד שחקר את הנושא וחקר את העניין ומסקנתו שהמוסיקה דרדרה את הדור והמרידה של הצעירים.
ובכן לא ברור שכוונתו על עצם הנגינה כי זמרי הרוק(ולא רק גם סגנונות אחרים) דברו על דברים כאלה למשל יש שיר שאומר "we don't need no education" פירוש- אנחנו לא צריכים שום חינוך. שבשיעור אנגלית הסבירו שזו אמירה גם שלא צריך חינוך וגם שבכוונה אמרו בכוונה פעמיים את המלה לא באנגלית דבר שלא מקובל בדקדוק האנגלי להראות שלא צריך חינוך. ויש שירים שמדברים על עזיבה התאבדות והזמרים הנ"ל מתלבשים ומתנהגים בצורה מופקרת יש ששוברים חפצים על הבמות צורחים כמו מטורפים צורכים חומרים לא חוקיים ועוד ועוד כך שללמוד מההשפעה של זה לחסידית זה לא יותר מעלבון לאינטיליגנציה.(וחלק נרחב מהחוברת בנוי על המרמה הזו שהוא מביא ראיות ממוסיקה(שבנויה בין הייתר ממילות השיר והאווירה ועוד) לנדון של לקיחת מנגינה(גם אם היה נכון) וחיבור לזה מלים כשרות וכו' שאין הוכחה מזה לכלום רק יצירת תחושה לקורא שהנה יש הוכחות).
 
נערך לאחרונה:
אפשר לעשות ניסוי ולהשמיע לקבוצת צמחים מוסיקה 'חסידית', ולקבוצת צמחים אחרת מוסיקה פיוטית, ולראות מה יהיו התוצאות.
נטה כלפי מזר"ח הכל שמחין, כלפי מער"ב הכל עצבין.
מזרחי"ת לעולם היא יפה, מערבי"ת לעולם היא קשה.
[עפ"י בב"ב קמז ע"א]
 
ש רוק עדין ויש רוק כבד. רוב התיאורים על בהמתיות וכו' מתאימים לרוק הכבד ולא שייכים לרוק הרך(שאגב לא דומה כלום למוסיקה חסידית) ושלא לדבר שאין קשר בין הרוק הכבד למוסיקה החסידית
יש הבדל בין סוגי הרוק, והרוק החסידי עדין יותר, אך מכיון שכולם משפחה אחת ומקורם לא טוב לא נראה שזה גורם להתרוממות הנפש אלא רק להקפצת הרגלים והגוף. ולא לחינם הלך הטרנס אצל המוסיקה החסידית-כי הוא מינו. המוסיקה היהודית של פעם היתה גם שמחה וגם טהורה. המילים הקדושות בהברה ישיבתית שהכניסו לרוק והריקודים במעגלים שנוהגים אצל בני הישיבות, הם אלו שגורמות לטשטוש, אך אליבא דאמת אם ינגנו אותם במועדון חילוני במילים אחרות זה בהחלט יתקבל שם, וזה כל הדיון להוכיח שהבעיה היא במוסיקה שמשדרת ומולידה הפקרות. הן אמת שאפשר לומר שלא כל השירים החסידים פסולים ובפרט שירי הרגש שבהם, אך השירים הקצביים שחלקם מנינו למעלה בהחלט אינם מתאימים ליהדות כי הם באו ממקורות שפלים. בכל אופן קשה לומר 'אסור', אך צריך לדעת לאן לשאוף, מה לקרב ומה לרחק, ולתקן את מה שאפשר.

בין הייתר מאיזה איש מוסיקאי שטוען מה עושה המוסיקה לדם כשמנגנים בקצב של הדופק... ממש מדעי.
אני חושב שדבריו פשוטים, כל אחד יגיד לך שזה מוסיקה שמקפיצה ומזרימה את הדם חשים את זה בחוש.
בכל אופן אם אתה מחפש הוכחה מדעית הרי שהוא הביא שם מחקר מהודו שנעשה ע''י ד''ר סינג שמצא שמוסיקה משפיעה למהר את קצב הגידול, ושקול הכינור משפיע יותר על הצמחים יותר מכל הכלים. כמו כן מצא שההשפעה נמשכה כמה דורות אחריהם, כי המוסיקה גרמה לשינוי ניכר בכרומוזומים שלהם. ולפ''ז מסתבר שמוסיקה שלילית רעה משפיעה ג''כ על הדורות הבאים.

כמו כן יש שם למשל מאיזה אחד שחקר את הנושא וחקר את העניין ומסקנתו שהמוסיקה דרדרה את הדור והמרידה של הצעירים.
ובכן לא ברור שכוונתו על עצם הנגינה כי זמרי הרוק(ולא רק גם סגנונות אחרים) דברו על דברים כאלה למשל יש שיר שאומר "we don't need no education"

ע''ש בקונטרס שהביא מש''כ ד''ר ויליאם שפר בספר ''מוסיקת רוק'' שלא משנה איזה מילים יש בשיר כי מוסיקת רוק היא תקשורת בלי מילים. וכן אומר פרופסור פראנק גרלוק בספר ''המקצב הגדול'' ... המוסיקה היא המסר ויכולה לשנות לגמרי את כל הכוונה של המילים. ע''כ.
 
יש הבדל בין סוגי הרוק, והרוק החסידי עדין יותר, אך מכיון שכולם משפחה אחת ומקורם לא טוב לא נראה שזה גורם להתרוממות הנפש אלא רק להקפצת הרגלים והגוף. ולא לחינם הלך הטרנס אצל המוסיקה החסידית-כי הוא מינו. המוסיקה היהודית של פעם היתה גם שמחה וגם טהורה. המילים הקדושות בהברה ישיבתית שהכניסו לרוק והריקודים במעגלים שנוהגים אצל בני הישיבות, הם אלו שגורמות לטשטוש, אך אליבא דאמת אם ינגנו אותם במועדון חילוני במילים אחרות זה בהחלט יתקבל שם, וזה כל הדיון להוכיח שהבעיה היא במוסיקה שמשדרת ומולידה הפקרות. הן אמת שאפשר לומר שלא כל השירים החסידים פסולים ובפרט שירי הרגש שבהם, אך השירים הקצביים שחלקם מנינו למעלה בהחלט אינם מתאימים ליהדות כי הם באו ממקורות שפלים. בכל אופן קשה לומר 'אסור', אך צריך לדעת לאן לשאוף, מה לקרב ומה לרחק, ולתקן את מה שאפשר.
אני לא רואה שום הכרח לדבריך. המלה רוק מלחיצה אותך אולי, לא כל רוק הוא רע יש רוק רגוע ונעים.
אבל בכל אופן אין שום קשר בין הזמר החסידי לרוק.
בשביל ה"ספורט" שאלתי כמה אנשים שאני יודע שחובבי רוק ואמרתי להם שהשירים הנ"ל הם רוק, והם צחקו על זה. זה סגנון אחר לגמרי.
אני לא אומר שכל מקצב הוא טוב, טראנס הוא דוגמא לדעתי למקצב בעייתי מאוד.(גם לפרק זמן קצר) ויש עוד. אך בכל אופן השירים שמנית למעלה לטעמי לא רק שאין עמם בעיה הנם טובים מאוד.
אני חושב שדבריו פשוטים, כל אחד יגיד לך שזה מוסיקה שמקפיצה ומזרימה את הדם חשים את זה בחוש.
בכל אופן אם אתה מחפש הוכחה מדעית הרי שהוא הביא שם מחקר מהודו שנעשה ע''י ד''ר סינג שמצא שמוסיקה משפיעה למהר את קצב הגידול, ושקול הכינור משפיע יותר על הצמחים יותר מכל הכלים. כמו כן מצא שההשפעה נמשכה כמה דורות אחריהם, כי המוסיקה גרמה לשינוי ניכר בכרומוזומים שלהם. ולפ''ז מסתבר שמוסיקה שלילית רעה משפיעה ג''כ על הדורות הבאים.
גם אם זה נכון זה לא אומר שאפשר ללמוד מזה לבני אדם. ולא שיש לזה השפעה רעה עליהם. מעבר לכך שכמדומה לי שבמחקרים כאלה משמיעים מוסיקה במהלך כל או רוב היום לצמחים. ודאי לי בלי שום מחקר כמו שאמרתי שאין זה חיובי לשמוע כל היום מוסיקה כזו כמו שלא בריא לאכול כל היום בשר ולשתות יין. ובכל זאת בשבת ובחגים ובסעודות מצוה חז"ל המליצו דווקא על זה. ולא על מיץ גזר ותרד.
ע''ש בקונטרס שהביא מש''כ ד''ר ויליאם שפר בספר ''מוסיקת רוק'' שלא משנה איזה מילים יש בשיר כי מוסיקת רוק היא תקשורת בלי מילים. וכן אומר פרופסור פראנק גרלוק בספר ''המקצב הגדול'' ... המוסיקה היא המסר ויכולה לשנות לגמרי את כל הכוונה של המילים. ע''כ.
נו ו..? ודאי שמוסיקה מעבירה מסר(בלי קשר לרוק) יש מוסיקה עצובה יש מוסיקה שמחה יש דכאונית מאוד יש ויש הרבה מסרים. אך אין כל רק במקצבים מעוררים ושמחים. כפי שנמנו לעיל בפרט בצירוף המלים.
יש אכן מקצבים שמגרים יצרים מסויימים מאוד שזה שונה. ולא מתאים. ושוב לא משנה מה המקור של השיר כבר התירו כמו שהוא כתב לקחת מנגינות של הגויים לפיוטים. השאלה צריכה להיות רק מזיק או לא וגם אז יש לדון כמה מזיק וכמה זמן צריך לשמוע בשביל שיהיה נזק משמעותי וכדו'.
 
השאלה צריכה להיות רק מזיק או לא וגם אז יש לדון כמה מזיק וכמה זמן צריך לשמוע בשביל שיהיה נזק משמעותי וכדו'.
אני שומע מה שאתה אומר. כנראה שכדי להכריע כאן בין הדעות צריך לעשות מחקר מיוחד למוסיקה חסידית ולראות מה יהיו התוצאות.
 
ראיתי חלק ממה שכתבו כאן ולענ"ד דברי הרב הלוי שליט"א צודקים בהחלט.

ללא ספק המוזיקה היהודית השתנתה בעשרות שנים האחרונות בכמה מידות. כפי שניתן לשמוע שירים ישנים ולהשוותם לשירים בימינו. בעבר ניגנו יותר בעדינות פחות רועש ומבלי חיקויים מיותרים מהעולם שבחוץ.

אך ודאי שלא כל גיטרה חשמלית או תופים הופכים את השיר לרוקנרול. רק משהו פרוע. ולא קשה להבחין בזה.

הייתי לאחרונה בבר מצוה לבן אברך ירא שמים שכנראה מתמימות הביא די ג'יי (שזה עוד ניסיון עצוב להעתיק משדות זרים) ואפשר לומר בצורה ברורה שזה היה רחוק מכל ריח תורה! כל השילובים שהדי ג'יים האלו עושים בין שירים חרדיים עם טרנסים פשוט הורסים כל חלקה טובה. חדי שמיעה יכולים לשמוע איך בתוך השירים נכנסים כל מיני משפטים באנגלית בדיוק כמו שעושים החילונים והגויים.
ועוד יצא לי לשמוע כמה שירים שמערבים שם סקסופון בסגנון ג'אז. וזה כמו ששרים הכושים באמריקה.

ואין לדבר הזה שום שייכות אצלנו. ואסור לתת לזה יד. כי האירועים הללו נשמעים ממש כמו דיסקוטק ולא אירוע יהודי. אני ממש לא מבוגר, אך רק לפני כעשור כשהייתי בישיבה ומעט אחר הנישואין לא זכור לי דברים כאלו. העוצמות של המוזיקה, טרנסים ומהירות המנגינה, תוכן זול שיש בשירים. וכן תופעה שמתרבת הרבה בשנים האחרונות והיא שכל זמר מצלם קליפ. וזה עוד דרך של הסט"א לדמות אותנו לעם שבשדות.

כדאי מאוד לכל מי שמארגן אירוע להביא זמר איכותי ולתאם איתו בצורה ברורה אילו סגנון של שירים יהיו, וכן לא להשמיע את השירים בווליום שאפשר להיות חרש ח"ו מזה. (כ"ש לא בזמן האוכל).
 
ראיתי חלק ממה שכתבו כאן ולענ"ד דברי הרב הלוי שליט"א צודקים בהחלט.

ללא ספק המוזיקה היהודית השתנתה בעשרות שנים האחרונות בכמה מידות. כפי שניתן לשמוע שירים ישנים ולהשוותם לשירים בימינו. בעבר ניגנו יותר בעדינות פחות רועש ומבלי חיקויים מיותרים מהעולם שבחוץ.

אך ודאי שלא כל גיטרה חשמלית או תופים הופכים את השיר לרוקנרול. רק משהו פרוע. ולא קשה להבחין בזה.

הייתי לאחרונה בבר מצוה לבן אברך ירא שמים שכנראה מתמימות הביא די ג'יי (שזה עוד ניסיון עצוב להעתיק משדות זרים) ואפשר לומר בצורה ברורה שזה היה רחוק מכל ריח תורה! כל השילובים שהדי ג'יים האלו עושים בין שירים חרדיים עם טרנסים פשוט הורסים כל חלקה טובה. חדי שמיעה יכולים לשמוע איך בתוך השירים נכנסים כל מיני משפטים באנגלית בדיוק כמו שעושים החילונים והגויים.
ועוד יצא לי לשמוע כמה שירים שמערבים שם סקסופון בסגנון ג'אז. וזה כמו ששרים הכושים באמריקה.

ואין לדבר הזה שום שייכות אצלנו. ואסור לתת לזה יד. כי האירועים הללו נשמעים ממש כמו דיסקוטק ולא אירוע יהודי. אני ממש לא מבוגר, אך רק לפני כעשור כשהייתי בישיבה ומעט אחר הנישואין לא זכור לי דברים כאלו. העוצמות של המוזיקה, טרנסים ומהירות המנגינה, תוכן זול שיש בשירים. וכן תופעה שמתרבת הרבה בשנים האחרונות והיא שכל זמר מצלם קליפ. וזה עוד דרך של הסט"א לדמות אותנו לעם שבשדות.

כדאי מאוד לכל מי שמארגן אירוע להביא זמר איכותי ולתאם איתו בצורה ברורה אילו סגנון של שירים יהיו, וכן לא להשמיע את השירים בווליום שאפשר להיות חרש ח"ו מזה. (כ"ש לא בזמן האוכל).
מסכים עם דבריך ודברי הלוי שליט"א כמובן, אך לא רואה סתירה לדבריי שלי.
אני גם הסכמתי עם הנ"ל רק על השירים שציין הלוי חלקתי(רובם לא מהיום בכלל אלא מלפני שנים רבות).
מה שאתה כותב "ודאי שלא כל גיטרה חשמלית או תופים הופכים את השיר לרוקנרול. רק משהו פרוע. ולא קשה להבחין בזה." זה דיי הכיוון שחתרתי אליו.
וכן חשוב היה לי לדייק ולציין שחלק מהדברים שראיתי מקונטרס הם או לא מדוייקים או עיוות של הנתונים שיתאים להלך רוח של הקונטרס וכן לא יעשה.

ייש"כ.
 
ראיתי חלק ממה שכתבו כאן ולענ"ד דברי הרב הלוי שליט"א צודקים בהחלט.

ללא ספק המוזיקה היהודית השתנתה בעשרות שנים האחרונות בכמה מידות. כפי שניתן לשמוע שירים ישנים ולהשוותם לשירים בימינו. בעבר ניגנו יותר בעדינות פחות רועש ומבלי חיקויים מיותרים מהעולם שבחוץ.

אך ודאי שלא כל גיטרה חשמלית או תופים הופכים את השיר לרוקנרול. רק משהו פרוע. ולא קשה להבחין בזה.

הייתי לאחרונה בבר מצוה לבן אברך ירא שמים שכנראה מתמימות הביא די ג'יי (שזה עוד ניסיון עצוב להעתיק משדות זרים) ואפשר לומר בצורה ברורה שזה היה רחוק מכל ריח תורה! כל השילובים שהדי ג'יים האלו עושים בין שירים חרדיים עם טרנסים פשוט הורסים כל חלקה טובה. חדי שמיעה יכולים לשמוע איך בתוך השירים נכנסים כל מיני משפטים באנגלית בדיוק כמו שעושים החילונים והגויים.
ועוד יצא לי לשמוע כמה שירים שמערבים שם סקסופון בסגנון ג'אז. וזה כמו ששרים הכושים באמריקה.

ואין לדבר הזה שום שייכות אצלנו. ואסור לתת לזה יד. כי האירועים הללו נשמעים ממש כמו דיסקוטק ולא אירוע יהודי. אני ממש לא מבוגר, אך רק לפני כעשור כשהייתי בישיבה ומעט אחר הנישואין לא זכור לי דברים כאלו. העוצמות של המוזיקה, טרנסים ומהירות המנגינה, תוכן זול שיש בשירים. וכן תופעה שמתרבת הרבה בשנים האחרונות והיא שכל זמר מצלם קליפ. וזה עוד דרך של הסט"א לדמות אותנו לעם שבשדות.

כדאי מאוד לכל מי שמארגן אירוע להביא זמר איכותי ולתאם איתו בצורה ברורה אילו סגנון של שירים יהיו, וכן לא להשמיע את השירים בווליום שאפשר להיות חרש ח"ו מזה. (כ"ש לא בזמן האוכל).
באמת לא מובן הצורך ברמקולים בתוך האולם
שעלולים ח"ו לגרום לנזקי שמיעה [ולצרידות...]
 
נקלעה לידי סדרת מאמרים יפה ומועילה מפי החזן נז"י יחיאל נהרי בשם "משרת התיבה"
כמה וכמה מדבריו מאוד מצאו חן בעיני וחידשו לי דברים שלא ידעתי אודותיו
יש חיבור נפלא הנקרא בשם "היטיבו נגן", שחיברו הגאון רבי אליהו בר שלום שליט"א - רבה הראשי של בת ים, אודות המוזיקה וחזנות, בפרקטיקה ההלכתית. מצויין לכל מי שבא אל התיב'ה.
ובל"נ בקרוב נביא מדבריו מידי שבוע אי"ה.
 
יש חיבור נפלא הנקרא בשם "היטיבו נגן", שחיברו הגאון רבי אליהו בר שלום שליט"א - רבה הראשי של בת ים, אודות המוזיקה וחזנות, בפרקטיקה ההלכתית. מצויין לכל מי שבא אל התיב'ה.
נכון. בדיוק מה שבאתי לספר ולומר כאן. והרב בר שלום מיטיב לבאר שם אכן את הקדושה שבמנגינה הקדומה לעומת ההיפך של זה.

והרב אליהו בר שלום - (בעל "משפט הכתובה" ורבה של בת ים) רבות גם נוגע בחיבורו "היטיבו נגן" בעניין זה:
אמנם אודות המקאמים שהם השירים שהיו בבית המקדש: ויש לזה כמה הוכחות, לדוגמא בתהלים (פרק קלז) על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון וכו', וביקשו השבאים מעם ישראל "שירו לנו משיר ציון"...
גם בגמרא במסכת ערכין דף י' סוף ע"ב, ששם מבואר כמה מיני כלים של זמר שהיו במקדש, וכשהיו מתקלקלים היו מביאים אומנים מאלכסנדריאה של מצרים שיתקנו אותם, ופוק חזי מה היא המוזיקה המצרית...
והם ראיות חזקות וברורות. ופשוט. (מה גם שכמדומה שאז עדיין לא היו אשכנזים בהיסטוריה).
 
וספרדים כן היה?
לדעתי כוונת הכותב הקודם היא לא לכך שלא היו אשכנזים יהודים, אלא לכך שעדיין הכוזרים שהיו עובדים את ה' בלי לדעת כיוון אמיתי- לא חלמו את החלום שגרם להם לחפש את הדת הנכונה אחר הויכוח המובא בספר הכוזרי או בכל אופן עדיין לא התגירו.

בכל אופן, ידוע שיש גם עדיין רבים מהאשכנזים שהם מגולי ספרד או משבט בנימין.
 
חזור
חלק עליון