• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קונטרס דרכה של תורה

אם זכרוני אינו מטעני, כמדומני שברמב"ם בפירושו לאבות מבואר שבתלמיד חכם איכא חיוב לדון לכף זכות.
ברור, אבל אם הוא לא עושה את המינימום הנדרש, ומכניס את עצמו למצבים האלה, אזי אין מה לדון לכף זכות. אתה יכול אולי לדון לכף זכות את המעשה הספציפי, אבל איך אפשר לדון לכף זכות את מה שהוא מביא על עצמו את הבעיות האלה וכותב בלי לבאר ובלי להסביר בשם כאלה שפשטות לשונם שלא כדבריו. על זה תלונותינו.
 
אולי הת"ח שבכאן העוסקים בהלכות שבת או ברכות או בשאר סוגיות שהרב אופיר מלכא כתב, יעברו על הפרק בו כותב בהלכות בהם עוסקים כעת, ויבדקו האם יש עוד דוגמאות כאלו, או שיחיד היה ופרסמו הכתוב...
[אני כעת עוסק בנושאים בהם לא כתב].
כי גם אם ההערה הזו היא הערה נכונה ולא היה כתוב בהערות שם "וטוב/ראוי/יש להחמיר" וכד', לא ימלט שבספר שלם יפלו כמה טעויות מועטות, אבל אם יוצגו כאן "טעויות" כאלו כסדר, אז זה ראיה שזו שיטה.
 
יש עוד דוגמא שהרב מלכא טעה בדעת החזו'ע
שכתב לגבי מי שספק לו אם אכל כשיעור יכלול במעין ג את המין שיתכן שאכל ממנו כזית
ולמעשה החזו''ע לא פסק את הטז והרב מלכא מתייחס כאילו מרן כן פסק אותו
סי' רב
מי שרוצה יותר מדויק יכול לבקש.
ודין זה מבואר יפה במשנב מאורות יעו'ש.
 
נערך לאחרונה:
קראתי את כל הדיון כאן ממה שאני רואה
סה"כ מצאתם 2 מקמות ש1 אפשר להתווכח בהבנה והשני לא בדקתי
ואתם עושים מהרב אופיר מלכא כזה לא רוצה להמשיך.....
קצת כבוד לת"ח
מה עוד שאיני יודע אם יש כאן אחד שמגיע לרמת הידע והעיון וזיכוי הרבים של הרב אופיר
די לפרוד זה לא מוסיף כבוד לבני התורה הספרדים
 
ש עוד דוגמא שהרב מלכא טעה בדעת החזו'ע
שכתב לגבי מי שספק לו אם אכל כשיעור יכלול במעין ג את המין שיתכן שאכל ממנו כזית
ולמעשה החזו''ע לא פסק את הטז והרב מלכא מתייחס כאילו מרן כן פסק אותו
סי' רח.
דייק בלשון החזו"ע בהערה בעמ' ר"ב בסוף שכתב האוכל י"ח גרם וכו' רשאי לכלול על הספק אם אכל עוגה כשיעור. וה"ה אם שתה יין בין כזית לרביעית שהדבר שנוי במחלוקת יכול לכלול על הספק. ועכ"פ הרוצה לסמוך בזה על הט"ז והאחרונים הנ"ל יש לו על מה לסמוך, וכ"כ בשו"ת משנה הלכות וכו' עי"ש.
 
דייק בלשון החזו"ע בהערה בעמ' ר"ב בסוף שכתב האוכל י"ח גרם וכו' רשאי לכלול על הספק אם אכל עוגה כשיעור. וה"ה אם שתה יין בין כזית לרביעית שהדבר שנוי במחלוקת יכול לכלול על הספק. ועכ"פ הרוצה לסמוך בזה על הט"ז והאחרונים הנ"ל יש לו על מה לסמוך, וכ"כ בשו"ת משנה הלכות וכו' עי"ש.
חזק וברוך אם כך אפילו אין 2 מקומות אלא 2 חצאי מקומות שאפשר לדון בהבנה
זה רק מראה שגם את הקונטרס שכתבו שלא זכינו לראותו אע"פ שביקשנו בפרטי
צריך לבדוק מקור מקור
משום מה זה נראה שחלק מהכותבים פה לא מחפשים את האמת אלא רק להתנגח
ופשוט איני מבין במי להתנגח בתלמיד חכם גדול יר"ש ומזכה הרבים
 
אם זכרוני אינו מטעני גם אני נתקלתי בזה לגבי ברכה על שייק פירות שהרב אופיר שליט"א פוסק לברך שהכל ובין המקורות כותב חזו"ע ואילו כשעיינתי בחזון עובדיה ראיתי לא כך.
אך זה רק מהזיכרון בלבד ואין לסמוך על דברי בלי לבדוק!
אין את הספרים לפני ולכן לא ציינתי מקורות ולכן כתבתי שלא לסמוך על דברי.
 
אם זכרוני אינו מטעני גם אני נתקלתי בזה לגבי ברכה על שייק פירות שהרב אופיר שליט"א פוסק לברך שהכל ובין המקורות כותב חזו"ע ואילו כשעיינתי בחזון עובדיה ראיתי לא כך.
אך זה רק מהזיכרון בלבד ואין לסמוך על דברי בלי לבדוק!
אין את הספרים לפני ולכן לא ציינתי מקורות ולכן כתבתי שלא לסמוך על דברי.

1657788190769.png

חזו"ע עמ' קל"ו - טחינה ברכתה שהכל.
ובמקורות כמ"ש הדרישה והערוך השלחן שכל שנימוח לגמרי ונעשה כעין משקה אין שם אוכל עליו ומברך עליו שהכל.
 
יש לך שאלה יפה, אבל יש גם שאלות לצד השני כפי שהבאתי לעיל. הרב אופיר מלכא הבין כך, וכבודו מבין אחרת. לכל אחד יש זכות להבין אחרת. אבל לומר ש"בכוונה" כתב ההיפך ממה שכתב בחזו"ע וגם ציין אותו, זה לא מסתבר, כי עבידא לגלויי וכנ"ל.
יותר מסתבר שזה טעות בציון מקום. מומר ש"כך הבין" כי אם כתוב "מותר" אז א"א לומר שהכוונה "אסור"!!!
 
דייק בלשון החזו"ע בהערה בעמ' ר"ב בסוף שכתב האוכל י"ח גרם וכו' רשאי לכלול על הספק אם אכל עוגה כשיעור. וה"ה אם שתה יין בין כזית לרביעית שהדבר שנוי במחלוקת יכול לכלול על הספק. ועכ"פ הרוצה לסמוך בזה על הט"ז והאחרונים הנ"ל יש לו על מה לסמוך, וכ"כ בשו"ת משנה הלכות וכו' עי"ש.
אם אפשר להעלות כאן צילום של דברי הרב אופיר מלכא הללו, כי איני מצליח להבין מה כתב בשם מרן, בכדי לדעת האם דבריו מדוייקים.
 
יותר מסתבר שזה טעות בציון מקום. מומר ש"כך הבין" כי אם כתוב "מותר" אז א"א לומר שהכוונה "אסור"!!!
אפשר שהרב אופיר עיין ישירות בהערות, וכשסיים לעיין בהערות [ששם כתוב "נכון להחמיר" ורק בעירוי יש להקל "גם למעשה"] לא דקדק אח"כ לחזור לראות הלשון בהלכה למעלה...
עכ"פ כעת נראה דגם בהערות זה לא "אסור", וכמבואר במצורף. [עכ"פ אפשר שהרב אופיר לא ידע זאת. וחשב שנכון להחמיר הכוונה יותר "אסור", אבל לא שכוונתו חלילה בדוקא לשנות].
 

קבצים מצורפים

  • נכון להחמיר - חומרא בעלמא.pdf
    737.4 KB · צפיות: 22
אפשר שהרב אופיר עיין ישירות בהערות, וכשסיים לעיין בהערות [ששם כתוב "נכון להחמיר" ורק בעירוי יש להקל "גם למעשה"] לא דקדק אח"כ לחזור לראות הלשון בהלכה למעלה...
עכ"פ כעת נראה דגם בהערות זה לא "אסור", וכמבואר במצורף. [עכ"פ אפשר שהרב אופיר לא ידע זאת. וחשב שנכון להחמיר הכוונה יותר "אסור", אבל לא שכוונתו חלילה בדוקא לשנות].
יש לציין שנראה שיש שינוי בלשונות בין הדורות, דהנה מרן הב"י (יו"ד סי' קצ ס"ס לו) כ' ע"ד הרשב"א "ומכל מקום סיים וכתב והמחמיר תבוא עליו ברכה משמע דלענין מעשה לא מלאו לבו להקל בדבר. וכן כתב המגיד בפרק ד' מהלכות איסורי ביאה (הי"ט) שהרמב"ן (פ"ד המ"ז) והרשב"א פסקו כרבי יוסי להלכה, ולמעשה הורו כדעת רבינו והראשונים שסוברים להחמיר. עכ"ל". ומזה העיר על הטור "ולפי זה קיצר רבינו שלא כתב שהרשב"א סיים דבריו בהמחמיר תבוא עליו ברכה". ואם נאמר שכך כוונת מרן זיע"א בספריו חזו"ע ועוד א"כ נמצא שברבי מהדברים שהיקל וכתב המחמיר תע"ב לא מלאו ליבו להקל, וזה דבר שלא יעלה על הדעת, חד שפעמים רבות כתב זאת רק בהע' ולמעלה כתב "מותר", ושנית שכידוע בשיעורים כמעט ולא היה אומר המחמיר תע"ב גם בהלכות בהם כתב זאת בספריו.
 
חזור
חלק עליון