• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הנותן ליעף כוח

תירוץ נפלא של הגר"ח רבי שליט"א ששלח לי בכתב יד (שוכתב על ידי)
,,,
ועיין שו"ת יבי"א ח"ב סימן כ"ה ס"ק י"ד.
שמיישב את הכל.
וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.
,,,
בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון

בדבריו יש רק ב' נקודות שנוגעות בנושא,
א. שביביע אומר מיישב הכל
ב. שמרן במציאות חזר בו

וכל זה כבר הובא לעיל,

ולכן לא מובן מה חידוש מצאת בדבריו לתרץ אחר מה שנכתב לעיל בזה"ל:
ב. כנסת הגדולה שהביא בשם אותו אחד שמרן חזר בו ואמר כן לומר.

וביותר מה שנכתב כאן:
היום בס"ד למדתי את היבי"א ח"א, ח"ב וח"ו, והבנתי שהסיבה שאנחנו מברכים את הברכה היא:
,,,
  • ,,,, ואף שמרן כתב שאינו נראה לאומרה, מ"מ חזר בו אך לא מצד שהאר"י סובר לברך, אלא מדפסק ביו"ד לברך ברכת 'אשר צג וכו'' בשם ומלכות, על אף שאין לה מקור בש"ס אלא היא תקנת הגאונים, ומבואר שלדעת מרן ברכה שתקנו הגאונים שפיר מברכים, וממילא הפך הדין בסי' מו להיתר ע"פ דבר מרן הנ"ל.

וגם לא מובן מה שהשבת על הראשון בזה"ל:
די לנו במה שכתוב

וכי אנחנו לא סומכים על עדות של גדול בדורו שמרן חזר בו, בגלל שמרן בתחילה כתב אחרת?! והרי זה בדיוק מה הוא מעיד, שמרן חזר בו ממה שכתב.
 
כעת צורף,
ראה בפנים עמודים פה-צ.
אחה"מ, אין נראה כלל מה שהסביר שם בדברי הרב חיד"א, ועיקר חסר מן הספר...
ודעת שפתיו ברור מיללו, שהמנהג ע"פ האר"י, וטעמו ונימוקו עימו, למרות שאין איתנו יודע עד מה, ואנו לא נדע טעמו... ולא מפני שזה "גילוי מציאות" וכדו' כמו שכתב שם הרב ללוש.... שהרי אם רק מפני זה דעת החיד"א לסמוך ולברך, היה צריך לכתוב זאת במפורש!

למה לא המשכת את הציטוט מהחיד"א (בעמ' פו המצורף שם), ובמקום זאת כתבת משמו דברים שאינם, שהרי אחר לשון החיד"א שהמנהג ע"פ האר"י שטעמו ונימוקו עימו, לא כתב למרות שאין איתנו יודע וכו' כמו שכתבת בשמו, אלא כתב "ובשער הכוונות משמע דהאר"י אמר שברכה זו תקנת רז"ל", עכ"ל. ומה בדיוק רצה במשפט זה, אם לא לצדד שעפ"ז כבר נסתלקה טענת הב"י שטען שאנו לא יכולים לחדש ברכה, שהרי היא תקנת רז"ל, הרי שכ"כ החיד"א במפורש. (ואח"כ הוסיף לצדד שמא נתקנה ע"י הגאונים שעל פיהם כן אפשר לברך, כלומר צידד ב' אפשרויות מדוע האר"י בכ זאת אמר לאומרה ולא חשש). וכבר קודם לכן נזהר בזה החיד"א שכתב על האר"י וגם הוא ידע "שבנוסחתנו" בש"ס לא הוזכרה, ולא כתב סתם שבש"ס לא הוזכרה, ולפי האמור זה בדיוק מה שנתכוין, שהאר"י ידע שע"פ כללי הלכה אין לחוש לטענת הב"י, שאפילו שאין אותה בנוסחתנו בש"ס, אבל עכ"פ היא תקנת רז"ל, וזה לא ברכה שחידשו אחר חתימת התלמוד. (ובכלל מבואר בחיד"א למדקדק שלא התכוין שמרן היה חוזר בו בגלל חכמת הקבלה, אלא בגלל שהאר"י שהיה כ"כ גדול בודאי היה מתורץ לו מדוע אין לחוש באותו ענין לחשש הב"י, כמבואר למדקדק בדבריו).

כל זה הוא רק לבאר אם בדברי החיד"א אפשר לפרש כמבואר במצורף עמ' פה-צ, או לא,

אבל מלבד זאת, הרי כאן אנו עוסקים בביאור דעת הרב עובדיה, ובזה הביא במצורף עמ' צ' מדבריו ביבי"א ח"ט שהבין בחיד"א שאינו כלל גורף שמרן היה חוזר בו בכל מה שהאר"י אמר, אלא רק בנידונו של החיד"א ליישב המנהג, ולאפוקי מתלמידים שלא שימשו כל צרכם כו'. ובהכרח שכוונתו שדוקא בהנותן ליעף כח שראה החיד"א מנהג כהאר"י, לכן כתב ליישב המנהג שמא בזה אם מרן היה רואה דברי האר"י היה חוזר בו, כי היה סומך עליו שזה לא נתחד אחר התלמוד וכדומה, אבל לא שבכל מקום שהאר"י דיבר מרן היה משנה את ההלכה לפי האר"י. כך מבואר ביבי"א שם.

אלא דעתו שאנו סומכים על האר"י ואפי' שאין אנו יודעים מה טעמו כלל.
ולמרות שדעת מרן שאין לברכה, יתכן שאחר שנודע לו מגדולת האר"י חזר בו, כאותה שמועה שהביא בכנה"ג, או אפי' אינה נכונה, ודאי לן שאילו ידע מרן מגדולת האר"י ושהוא אמר לאומרה הוה עביד עובדא בנפשיה, ולכן לא הוי מנהגנו נגד מרן.

אבל עדין קושיא במקומה עומדת, שמרן הרב עובדיה תמה על השערה זו של החיד"א שאילו מרן ידע מגדולת האר"י היה חוזר בו, ואנו עוסקים בישוב דעתו של מרן הרב עובדיה.
אבל לפי מה שמבואר במצורף הנ"ל הכל מצוין, שרק בהנותן ליעף כח כתב כן בגלל שמסתמא האר"י ידע שזה לא ברכה שאחר חתימת התלמוד או שזה ברכה של הגאונים שאפשר לברך.


אני לא דברתי על דעת מרן זיע"א אלא על דעת הרב חיד"א, ובאמת שכמה אחרונים לא מסכמים כלל לסברא זו, וכמו שהביאם מרן זיע"א בספריו, והחזיק אחריהם.
וגדולה מזו שאפי' הרב חיד"א, לא עלתה על דעתו שבכל מקום מרן יבטל דבריו מפני האר"י, אלא רק בהלכה זו, שיש מן הראשונים שהזכירו ברכה זו, וכן נהגו בצרפת ואשכנז, ולא מצינו מי שחולק בהדיא, אלא שיש לנו קושיא על הדין, ולכן פסק מרן סב"ל ושוא"ת עדיף, (ולכן מרן בשו"ע שינה בלשונו וכתב "ואין דבריהם נראים", ולגבי ברכות אחרות כתב "וטעות הוא בידם") ועל זה קאמרינן שאילו היה מרן יודע גדולת האר"י וטעמו ע"פ הסוד היה מודה שאפשר לסמוך ולברך,

לא מובן,
א. הרי בחיד"א לא מבואר שהאר"י הכריע נגד כללי הפסיקה בגלל תורת הסוד, אלא מבואר שמרן היה מקבל את דבריו בגלל שהאר"י לרוב גדולתו כיון שידע טענת הש"ע והנוסח שלנו בגמרא ואעפ"כ אמר לברך, א"כ בודאי ידע לזה הסבר שיסתדר ע"פ ההלכה, ולכן מרן היה סומך עליו בזה.
ב. הרי בב"י טען שמאחר שלא הוזכרה בתלמוד אינה יודע איך היה רשות לשום אדם לתקנה, ושבאגור מצא שמקטרגים עליה מטעם זה, ושהרמב"ם והסמ"ג והרוקח לא הזכירוה, כמבואר במצורף עמ' פה, זאת אומרת שהב"י סובר שאין מקור לברכה זו, ונתקנה אחר התלמוד נגד הדין, ושכמה ראשונים סוברים שלא לברך אותה, וממילא אסור לברך אותה, ולכן גם מה שכתב בש"ע ואין דבריהם נראים הוא כפשוטו, שהם לא צודקים שמברכים אותה, ולא מחמת שב ואל תעשה עדיף.

אבל לפי המבואר במצורף שהחיד"א רמז במפורש ב' טעמים לפי כללי ההלכה מדוע כנראה האר"י בכל זאת אמר לברך, ושטענת הב"י והאגור מתיישבת פי זה, א"כ המנהג מבואר יפה מאד מדוע נהגו בזה כהאר"י, בגלל שגם ע"פ כללי הפסיקה הכל יכול להסתדר, ומסתבר שאילו מרן היה יודע מדעתו של האר"י היה מסכים לזה, ובפרט לפי מה שהעידו שמרן באמת חזר בו בסוף ימיו כנראה מכח הוראת האר"י, ולפי אחת מב' האפשרויות שביאר החיד"א בהוראת האר"י שיסתדר ע"פ כללי ההלכה.

כך שהקושיא העצומה שהביאו כאן, מתורצת יפה ובאופן מושלם לפי המבואר כאן, ואיני רואה שום סתירה לביאור הנזכר, ובפרט שהוא מדוקדק בלשון החיד"א למתבונן. וגם אם זאת לא היתה כוונת החיד"א, בכל אופן הוא ביאור נכון מצד עצמו, וזה מיישב את המנהג ואת הוראת מרן הרב עובדיה בזה בטוב טעם.
 
אבל עדין קושיא במקומה עומדת, שמרן הרב עובדיה תמה על השערה זו של החיד"א שאילו מרן ידע מגדולת האר"י היה חוזר בו
זו לא השערה רואים זאת לכל אורך השו"ע ויש לזה עשרות ראיות...
ש"ס נגד זוהר הלכה כהש"ס, מקובלים נגד ראשונים הלכה כהמקובלים...
ופוק חזי כמעט כל מה שכתב האר"י הלכה כמותו.
 
למה לא המשכת את הציטוט מהחיד"א (בעמ' פו המצורף שם), ובמקום זאת כתבת משמו דברים שאינם, שהרי אחר לשון החיד"א שהמנהג ע"פ האר"י שטעמו ונימוקו עימו, לא כתב למרות שאין איתנו יודע וכו' כמו שכתבת בשמו, אלא כתב "ובשער הכוונות משמע דהאר"י אמר שברכה זו תקנת רז"ל", עכ"ל. ומה בדיוק רצה במשפט זה, אם לא לצדד שעפ"ז כבר נסתלקה טענת הב"י שטען שאנו לא יכולים לחדש ברכה, שהרי היא תקנת רז"ל, הרי שכ"כ החיד"א במפורש. (ואח"כ הוסיף לצדד שמא נתקנה ע"י הגאונים שעל פיהם כן אפשר לברך, כלומר צידד ב' אפשרויות מדוע האר"י בכ זאת אמר לאומרה ולא חשש). וכבר קודם לכן נזהר בזה החיד"א שכתב על האר"י וגם הוא ידע "שבנוסחתנו" בש"ס לא הוזכרה, ולא כתב סתם שבש"ס לא הוזכרה, ולפי האמור זה בדיוק מה שנתכוין, שהאר"י ידע שע"פ כללי הלכה אין לחוש לטענת הב"י, שאפילו שאין אותה בנוסחתנו בש"ס, אבל עכ"פ היא תקנת רז"ל, וזה לא ברכה שחידשו אחר חתימת התלמוד. (ובכלל מבואר בחיד"א למדקדק שלא התכוין שמרן היה חוזר בו בגלל חכמת הקבלה, אלא בגלל שהאר"י שהיה כ"כ גדול בודאי היה מתורץ לו מדוע אין לחוש באותו ענין לחשש הב"י, כמבואר למדקדק בדבריו).

כל זה הוא רק לבאר אם בדברי החיד"א אפשר לפרש כמבואר במצורף עמ' פה-צ, או לא,

אבל מלבד זאת, הרי כאן אנו עוסקים בביאור דעת הרב עובדיה, ובזה הביא במצורף עמ' צ' מדבריו ביבי"א ח"ט שהבין בחיד"א שאינו כלל גורף שמרן היה חוזר בו בכל מה שהאר"י אמר, אלא רק בנידונו של החיד"א ליישב המנהג, ולאפוקי מתלמידים שלא שימשו כל צרכם כו'. ובהכרח שכוונתו שדוקא בהנותן ליעף כח שראה החיד"א מנהג כהאר"י, לכן כתב ליישב המנהג שמא בזה אם מרן היה רואה דברי האר"י היה חוזר בו, כי היה סומך עליו שזה לא נתחד אחר התלמוד וכדומה, אבל לא שבכל מקום שהאר"י דיבר מרן היה משנה את ההלכה לפי האר"י. כך מבואר ביבי"א שם.



אבל עדין קושיא במקומה עומדת, שמרן הרב עובדיה תמה על השערה זו של החיד"א שאילו מרן ידע מגדולת האר"י היה חוזר בו, ואנו עוסקים בישוב דעתו של מרן הרב עובדיה.
אבל לפי מה שמבואר במצורף הנ"ל הכל מצוין, שרק בהנותן ליעף כח כתב כן בגלל שמסתמא האר"י ידע שזה לא ברכה שאחר חתימת התלמוד או שזה ברכה של הגאונים שאפשר לברך.




לא מובן,
א. הרי בחיד"א לא מבואר שהאר"י הכריע נגד כללי הפסיקה בגלל תורת הסוד, אלא מבואר שמרן היה מקבל את דבריו בגלל שהאר"י לרוב גדולתו כיון שידע טענת הש"ע והנוסח שלנו בגמרא ואעפ"כ אמר לברך, א"כ בודאי ידע לזה הסבר שיסתדר ע"פ ההלכה, ולכן מרן היה סומך עליו בזה.
ב. הרי בב"י טען שמאחר שלא הוזכרה בתלמוד אינה יודע איך היה רשות לשום אדם לתקנה, ושבאגור מצא שמקטרגים עליה מטעם זה, ושהרמב"ם והסמ"ג והרוקח לא הזכירוה, כמבואר במצורף עמ' פה, זאת אומרת שהב"י סובר שאין מקור לברכה זו, ונתקנה אחר התלמוד נגד הדין, ושכמה ראשונים סוברים שלא לברך אותה, וממילא אסור לברך אותה, ולכן גם מה שכתב בש"ע ואין דבריהם נראים הוא כפשוטו, שהם לא צודקים שמברכים אותה, ולא מחמת שב ואל תעשה עדיף.

אבל לפי המבואר במצורף שהחיד"א רמז במפורש ב' טעמים לפי כללי ההלכה מדוע כנראה האר"י בכל זאת אמר לברך, ושטענת הב"י והאגור מתיישבת פי זה, א"כ המנהג מבואר יפה מאד מדוע נהגו בזה כהאר"י, בגלל שגם ע"פ כללי הפסיקה הכל יכול להסתדר, ומסתבר שאילו מרן היה יודע מדעתו של האר"י היה מסכים לזה, ובפרט לפי מה שהעידו שמרן באמת חזר בו בסוף ימיו כנראה מכח הוראת האר"י, ולפי אחת מב' האפשרויות שביאר החיד"א בהוראת האר"י שיסתדר ע"פ כללי ההלכה.

כך שהקושיא העצומה שהביאו כאן, מתורצת יפה ובאופן מושלם לפי המבואר כאן, ואיני רואה שום סתירה לביאור הנזכר, ובפרט שהוא מדוקדק בלשון החיד"א למתבונן. וגם אם זאת לא היתה כוונת החיד"א, בכל אופן הוא ביאור נכון מצד עצמו, וזה מיישב את המנהג ואת הוראת מרן הרב עובדיה בזה בטוב טעם.
איני יודע מה כבודו חרד אילנו את כל החרדה הזו... הרי כבר כתבתי בתגובה השניה שעצם החילוק שהביא שם בקונטרס אמת ויציב וכמו שהיטיב לבארו שם.
אך אני הערתי על פרט קטן, ששם רצה להעמיס בדברי ג"ע החיד"א, שסמכינן על האר"י ז"ל למרות שבכל דוכתא אמרינן לא בשמים היא, כי כאן הוי רק גילוי מציאות. וזה בשביל שיסתדר הדין שכאן, עם דעת מרן זיע"א שס"ל בכל דוכתא "לא בשמים היא"
ואני אמרתי שנראה בעליל מדברי החיד"א שהוא סומך על דברי האר"י מחמת גדלותו של האר"י למרות שאין אנו יודעים טעמו, ולא רק כשאנו תולים דברי האר"י בגילוי מציאות.
ומה שכתב גם בקונטרס הנ"ל וגם אתה בתגובתך, שהחיד"א מצדד שברכה זו תקנוה הגאונים, אינו נכון כלל! ששם הרב חיד"א דן אגב אורחא בדברי הכנה"ג שכתב שברכה זו לא נזכרה בגמ' והביא סיעתא מדברי הרא"ש לגבי בכת פדיון הבן. והעיר עליו החיד"א ממש"כ הוא בעצמו ביו"ד שהעמיד דברי הרא"ש רק בברכת כהן בפדיון ולא ככל גורף, והוסיף להביא דברי ר"ת, שברכות שתקנו הגאונים לאחר חתימת התלמוד אנו מברכים. וסיים לגבי נ"ד שאין אנו יודעים אם ברכה זו נמצאת בספרן של גאונים... ולא הביא זה כלל דרך תירוץ לכאן אלא דרך מ"מ אגב... כמו שרואה כל המעיין הישר.
מצ"ב טוב עין סימן ז
 

קבצים מצורפים

  • טוב עין סימן ז.pdf
    55 KB · צפיות: 4
כך תירץ לי הגאון רבי יחיאל ברדה שליט"א מראשי בית הוראה יחוה דעת וחתנא דבי נשיאה למרן הגאון רבינו דוד יוסף שליט"א

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר שליט"א:
אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה,
הרב יחיאל ברדה
בית ההוראה 'יחוה דעת'
 
כך תירץ לי הגאון רבי יחיאל ברדה שליט"א מראשי בית הוראה יחוה דעת וחתנא דבי נשיאה למרן הגאון רבינו דוד יוסף שליט"א

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר שליט"א:
אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה,
הרב יחיאל ברדה
בית ההוראה 'יחוה דעת'
האחרונים כותבים במפורש שהמנהג התפשט אחר בעקבות דברי האר"י הרי שאינו מנהג (אצל הספרדים לפחות) קדום למרן
 
שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים.
השו"ע אחז שהוא טעות
ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע
א. על הנחת היסוד שמנהג לפני מרן מקיימים הדבר אינו מוסכם שהרי השו"ע בעצמו עקר מנהגים קדומים לו.
ב. בנידון דידן המנהג היה כהשו"ע כמו שכתב הכנסת הגדולה.
 
ואני אמרתי שנראה בעליל מדברי החיד"א שהוא סומך על דברי האר"י מחמת גדלותו של האר"י למרות שאין אנו יודעים טעמו, ולא רק כשאנו תולים דברי האר"י בגילוי מציאות.
גם אם זה מחמת גדלותו למרות שאין יודעים טעמו, אבל בודאי זה בגלל שבודאי יש לו טעם, ואתה כתבת קודם לכן שזה בגלל שכך הוא ע"פ הסוד, וע"ז כתבתי שמבואר בחיד"א שזה לא בגלל שכך הוא ע"פ הסוד, אלא בגלל שמשמע בכתבים שהאריז"ל ידע שהיא תקנת חז"ל, (וכוונתו כנראה מה שבאריז"ל מבואר שיש י"ח ברכות שתיקנו אנשי כנסת הגדולה), וממילא מבואר מדברי הבית יוסף עצמו שאם היא תקנת חז"ל בודאי יש לברכה, שהרי זה קודם חתימת התלמוד.

ומה שכתב גם בקונטרס הנ"ל וגם אתה בתגובתך, שהחיד"א מצדד שברכה זו תקנוה הגאונים, אינו נכון כלל! ששם הרב חיד"א דן אגב אורחא בדברי הכנה"ג שכתב שברכה זו לא נזכרה בגמ' והביא סיעתא מדברי הרא"ש לגבי בכת פדיון הבן. והעיר עליו החיד"א ממש"כ הוא בעצמו ביו"ד שהעמיד דברי הרא"ש רק בברכת כהן בפדיון ולא ככל גורף, והוסיף להביא דברי ר"ת, שברכות שתקנו הגאונים לאחר חתימת התלמוד אנו מברכים. וסיים לגבי נ"ד שאין אנו יודעים אם ברכה זו נמצאת בספרן של גאונים... ולא הביא זה כלל דרך תירוץ לכאן אלא דרך מ"מ אגב... כמו שרואה כל המעיין הישר.
ראשית, שוב מה עם דברי החיד"א שכתב שמשמע מהאריז"ל שזו תקנת חז"ל, אני לא מוצא שום סיבה שיכתוב מה שכתב ובדיוק אחר הטענה שהביא שם שלא הוזכרה בש"ס, ושוב הדגשת מה שכתב שם שטעמו ונימוקו עמו, ולא הדגשת את ההמשך שמשמע מדבריו שהיא תקנת חז"ל, שזה המשך ישיר של נסיון להסביר את טעמו ונימוקו.
ועוד, שגם לגבי השגת החיד"א על הכנה"ג, היא מסתיימת לפני מה שהביא מעין זוכר, אבל מעין זוכר והלאה אין שום קשר להשגה על הכנה"ג, אא"כ נאמר שהוא ממשיך את השגתו על הכנה"ג שאף שבתלמוד לא מוזכרת, אבל הרי בעין זוכר הבאתי שגם מהגאונים זה יכול להועיל, אלא שאיננו יודעים אם מוזכרת בגאונים. כלומר זה נסיון לצדד שאף לשיטת הכנה"ג יש מקום ליישב, אלא שאין אנו יודעים אם זה כך כדי ליישב כן, אבל עכ"פ זו אפשרות.
כך להבנתי עכ"פ, ואילו להבנתך איני מבין למה כתב דברים אלו כלל.
 
גם אם זה מחמת גדלותו למרות שאין יודעים טעמו, אבל בודאי זה בגלל שבודאי יש לו טעם, ואתה כתבת קודם לכן שזה בגלל שכך הוא ע"פ הסוד, וע"ז כתבתי שמבואר בחיד"א שזה לא בגלל שכך הוא ע"פ הסוד, אלא בגלל שמשמע בכתבים שהאריז"ל ידע שהיא תקנת חז"ל, (וכוונתו כנראה מה שבאריז"ל מבואר שיש י"ח ברכות שתיקנו אנשי כנסת הגדולה), וממילא מבואר מדברי הבית יוסף עצמו שאם היא תקנת חז"ל בודאי יש לברכה, שהרי זה קודם חתימת התלמוד.


ראשית, שוב מה עם דברי החיד"א שכתב שמשמע מהאריז"ל שזו תקנת חז"ל, אני לא מוצא שום סיבה שיכתוב מה שכתב ובדיוק אחר הטענה שהביא שם שלא הוזכרה בש"ס, ושוב הדגשת מה שכתב שם שטעמו ונימוקו עמו, ולא הדגשת את ההמשך שמשמע מדבריו שהיא תקנת חז"ל, שזה המשך ישיר של נסיון להסביר את טעמו ונימוקו.
ועוד, שגם לגבי השגת החיד"א על הכנה"ג, היא מסתיימת לפני מה שהביא מעין זוכר, אבל מעין זוכר והלאה אין שום קשר להשגה על הכנה"ג, אא"כ נאמר שהוא ממשיך את השגתו על הכנה"ג שאף שבתלמוד לא מוזכרת, אבל הרי בעין זוכר הבאתי שגם מהגאונים זה יכול להועיל, אלא שאיננו יודעים אם מוזכרת בגאונים. כלומר זה נסיון לצדד שאף לשיטת הכנה"ג יש מקום ליישב, אלא שאין אנו יודעים אם זה כך כדי ליישב כן, אבל עכ"פ זו אפשרות.
כך להבנתי עכ"פ, ואילו להבנתך איני מבין למה כתב דברים אלו כלל.
אני לא מוצא שום עניין לחזור שוב על הדברים... כבר הבאתי את דברי הרב חיד"א ככתבם וכלשונם, וכל אחד יכול לעיין ולראות והמעיין יבחר....
 
מחילה, אני עדיין לא מבין על מה הסתבכתם כל כך.
דעת מרן זצ"ל מבוארת בספריו, והסיבה העיקרית שאנו מברכים את הברכה הזו היא משום שמרן בעצמו חזר בו, לא בגלל האר"י, ולא כי אנחנו עושים נגד מרן. הפוך אנחנו עושים כמו מרן, רק שהוא בסי' מו פסק שלא לברך את הברכה הזו משום שסבר שאין לברך על ברכה שלא הוזכרה בגמ', ובאבן העזר חזר בו כשפסק לברך ברכת 'אשר צג' שהיא מתקנת הגאונים על אף שלא הוזכרה בגמ' וכמו שכתב הרא"ש והובא בב"י.
לכן אני לא מצליח להבין למה נכנסתם לכל הסיפור של החיד"א והכנסת הגדולה?! תפתחו את הספרים ותראו שזה הטעם העיקרי, כי אם מרן חזר בו, ויש ראיה מפורשת בשו"ע, זה כבר הרבה יותר טוב משמועות שחזר בו בגלל האר"י.
והא לכם לשון הב"י: "עוד ברכה אחת יש בסידורי אשכנז הנותן ליעף כח ונתקנה על שאדם מפקיד נשמתו בערב וכו'. אף על פי שיש סמך יפה לברך ברכה זו מאחר שלא נזכרה בתלמוד איני יודע איך היה רשות לשום אדם לתקנה ומצאתי שכתב האגור (הל' ברכות סי' פז) שראה מקטרגים עליה מטעם זה והרמב"ם וסמ"ק והרוקח לא הזכירוה והכי נקטינן ". ע"כ.
אמנם לאחר מכן באבן העזר חזר בו וז"ל בב"י: כתב בה"ג (הלכות גדולות ריש הל' כתובות) ברכת בתולים בא"י אמ"ה אשר צג אגוז בגן עדן וכו'. ברכה זו בשם בה"ג כתבה הרא"ש בפ"ק דכתובות (סי' טו) וכתב אח"כ איפשר שברכה זו תקנוה הגאונים ומסתבר לברכה אחר שמצא בתולים עכ"ל.
וכך פסק בשו"ע: וְיֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁאַחַר שֶׁמָּצָא בְּתוּלִים מְבָרֵךְ: ''בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר צָג אֱגוֹז בְּגַן עֵדֶן'' וְכוּ'. עכ"ל.
מבואר שהוא חזר בו לענין לברך ברכה שלא נתקנה בתלמוד
 
כך תירץ לי הגאון רבי יחיאל ברדה שליט"א מראשי בית הוראה יחוה דעת וחתנא דבי נשיאה למרן הגאון רבינו דוד יוסף שליט"א

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר שליט"א:
אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה,
הרב יחיאל ברדה
בית ההוראה 'יחוה דעת'
זה בעצם מה שאני כתבתי עמוד קודם לכן . . .
 
זה תשובת הגאון ר' שבתי לוי לי
לכבוד וכו'
במש''כ לשאול מדוע מברכין ברכת הנותן ליעף כח שהוא נגד השו''ע, עיין במש''כ בספר ברכת ה' ח''ד פ''ד סימן מח ובהערה 161, דמנהג זה מבוסס על מש''כ החיד''א (סימן מו אות לא) שמעיד שכך נתפשט המנהג ע''פ האר''י וגם מעידים שמרן חזר בו בסוף ימיו, וכ''כ גם בספר מטה יהודה, שרבים כך נהגו ומרן חזר בו בסוף ימיו. ובכה''ג אמרינן במקום מנהג שנתפשט לא אמרו סב''ל, אולם שאני נרות שבת שלא התפשט מנהג זה לנהוד כהרמ''א, וגם יסודתו היתה בטעות כי מדוע ננקוט רמ''א ונעזוב דברי השו''ע. משא''כ הכא נהגו כדעת האר''י ואין זה בטעות, ובמקום מנהג לא אמרינן סב''ל. והבן.
 
זה תשובת הגאון ר' שבתי לוי לי
לכבוד וכו'
במש''כ לשאול מדוע מברכין ברכת הנותן ליעף כח שהוא נגד השו''ע, עיין במש''כ בספר ברכת ה' ח''ד פ''ד סימן מח ובהערה 161, דמנהג זה מבוסס על מש''כ החיד''א (סימן מו אות לא) שמעיד שכך נתפשט המנהג ע''פ האר''י וגם מעידים שמרן חזר בו בסוף ימיו, וכ''כ גם בספר מטה יהודה, שרבים כך נהגו ומרן חזר בו בסוף ימיו. ובכה''ג אמרינן במקום מנהג שנתפשט לא אמרו סב''ל, אולם שאני נרות שבת שלא התפשט מנהג זה לנהוד כהרמ''א, וגם יסודתו היתה בטעות כי מדוע ננקוט רמ''א ונעזוב דברי השו''ע. משא''כ הכא נהגו כדעת האר''י ואין זה בטעות, ובמקום מנהג לא אמרינן סב''ל. והבן.
אני לא חושב שזה תירוץ מספק לשאלה... ולפי דבריו למה שנעזוב דברי מרן וננהג כאר"י?? וגם המנהג בהדלקת נרות התפשט בערים ומדינות שלמות.... א"כ מה החילוק???
 
חזור
חלק עליון