הצעיר ני"ו
Well-known member
לכאורה הקושיא עדין עומדת
המציאות, והוא גורם חשוב בהכרעת הלכה, הוא כך: כולם היום נוהגים לברך הנותן ליעף כח. אך האם באמת יש לזה סמך לפני האריז״ל? אם זה היה [רק] האריז״ל עצמו, לכאורה באמת המנהג תמוה וצריך להורות לא לברך. אך כיוון שיש מקור במנהג גם בראשונים והגאונים, זה לא מנהג פסול לגמרי.
ואם תקשי, הא עיקר מה שנהגו הספרדים הוא מחמת האריז״ל, לא אכפת לן, כיוון שהמנהג הזה לא עיקרו בהאריז״ל הספרדים נוהגים כמנהג הקדום (במילים אחרות, חלות המנהג לא משנה ב״מי הנהיג״ ו״למה״, אלא מקור המנהג בכללותו). ועוד, יש לצרף מה שהכנה״ג כתב שמרן השו״ע חזר בו בסוף ימיו.
כך שיש פה כמה חישובים שונים בצירופים בהלכה.
איפה כתוב לקולא?ועוד מרן בהקדמה לב"י כותב שאם יש מנהג יפסוק כהמנהג
הנותן ליעף כוח לכאורה הוא מנהג טעות ומנהג האשכנזים בלבד וכונת מרן בשו"ע ב"יש נוהגין" לאשכנזיםהשו"ע מלא בביטול מנהגים ואחד מהם הוא הנותן ליעף כח.
עי"ש בהקדמה לא לקולא אלא שיפסוק כהמנהגאיפה כתוב לקולא?
כמנהג מתי שהוא לחומרא כמבואר בגמרא.עי"ש בהקדמה לא לקולא אלא שיפסוק כהמנהג
מה הכוונהכמנהג מתי שהוא לחומרא כמבואר בגמרא.
השו"ע קיים מנהגים לחומרא, וכל מנהג שהיה לקולא נגד כללי הפסיקה ביטל אותו.מה הכוונה
אם אפשר שיעלו לכאן את התשובות ביבע אומר וכן את התשובה באוצרות יוסף וכל תשובה אחרת של רבנים חשוביםן בנושא
אם אפשר שיעלו לכאן את התשובות ביבע אומר וכן את התשובה באוצרות יוסף וכל תשובה אחרת של רבנים חשוביםן בנושא
צ"ל יביע אומר חלק ב סימן יח. לגבי מה שהעיד על עצמו ותורה מתשת.תירוץ נפלא של הגר"ח רבי שליט"א ששלח לי בכתב יד (שוכתב על ידי)
היקר הלמדן והשקדן, חזק ואמץ.
ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד.
שמיישב את הכל.
וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.
וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.
בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון
אם זו הייתה הלכה אחת היה מה לדון, כמעט בכל מה שכתב האר"י הספרדים נוהגים כמוהו...שזה משמיים
מצד כזה אשר כל עם ישראל
אם זו הייתה הלכה אחת היה מה לדון, כמעט בכל מה שכתב האר"י הספרדים נוהגים כמוהו...
לישב
נראה לי שנכתוון לכתוב "שיש".
ראה במכתב שכך באמת נכתב...צ"ל יביע אומר חלק ב סימן יח. לגבי מה שהעיד על עצמו ותורה מתשת.
וכן מה שכתב זיכוי - זיכוי הרבים.