• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הנותן ליעף כוח

בפורום אחר דנתי על כך באריכות עם מאן דהוא, וסגנון הקושיא היה די דומה.
באופן כללי ביארתי את העניין שמרן זצ״ל ביבי״א כתב שהמנהג קדום היה להאריז״ל, ושיש לזה סמך בראשונים, וכך כתבתי:
המציאות, והוא גורם חשוב בהכרעת הלכה, הוא כך: כולם היום נוהגים לברך הנותן ליעף כח. אך האם באמת יש לזה סמך לפני האריז״ל? אם זה היה [רק] האריז״ל עצמו, לכאורה באמת המנהג תמוה וצריך להורות לא לברך. אך כיוון שיש מקור במנהג גם בראשונים והגאונים, זה לא מנהג פסול לגמרי.
ואם תקשי, הא עיקר מה שנהגו הספרדים הוא מחמת האריז״ל, לא אכפת לן, כיוון שהמנהג הזה לא עיקרו בהאריז״ל הספרדים נוהגים כמנהג הקדום (במילים אחרות, חלות המנהג לא משנה ב״מי הנהיג״ ו״למה״, אלא מקור המנהג בכללותו). ועוד, יש לצרף מה שהכנה״ג כתב שמרן השו״ע חזר בו בסוף ימיו.
כך שיש פה כמה חישובים שונים בצירופים בהלכה.
 
גם אני חשבתי הכי לצרף את כל הנטעמים
אבל קשיא לי
א. הרי לכאורה כל ברכה שיש בראשונים ודדים נברך?
ב. מנהג טעות לכאורה שמרן כות "יש נוהגין" ועוד מרן בהקדמה לב"י כותב שאם יש מנהג יפסוק כהמנהג
ג. הכנסת הגדולה כותב ששמעש בשם חד שמרן חזר בו ודי לנו במה שכתוב
 
תירוץ נפלא של הגר"ח רבי שליט"א ששלח לי בכתב יד (שוכתב על ידי)

היקר הלמדן והשקדן, חזק ואמץ.
ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד.
שמיישב את הכל.
וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.
וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.
בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון
 
תירוץ נפלא של הגר"ח רבי שליט"א ששלח לי בכתב יד (שוכתב על ידי)

היקר הלמדן והשקדן, חזק ואמץ.
ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד.
שמיישב את הכל.
וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.
וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.
בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון
צ"ל יביע אומר חלק ב סימן יח. לגבי מה שהעיד על עצמו ותורה מתשת.
וכן מה שכתב זיכוי - זיכוי הרבים.
 
חזור
חלק עליון