• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קושיא על מרן הגר"ע מי יודע תשובה

כתב מרן זצ"ל בחזו"ע ב. יש להזהר בימי בין המצרים שלא ללכת יחידי מתחלת שעה רביעית של היום עד סוף שעה תשיעית, (שבסך הכל הם שש שעות), מפני קטב מרירי, שהוא שד השולט בימים ההם, ולפי דברי הגמרא (פסחים קיא:) יש להזהר בזה ביותר מאחד בתמוז והלאה, וכן יש להזהר בימים אלה שלא ללכת ברחוב בין חמה לצל. והמלמדים תלמידים יזהרו שלא להכות התלמידים אפילו ברצועה קלה, וכן ההורים יזהרו שלא יכו את ילדיהם בשעות אלו, מפני שיש חשש סכנה בדברב).

ומבואר מדבריו דהוי שתי דברים שונים א ללכת יחידי ב בין חמה לצל
ואי תמה כיון שמוקר הדברים במדרש ושם מבואר להדיא דהוא אותו הדבר [דלא נראה דיש מחלוקת בזה דלמ"ד אינו מהלך בין חמה לצל]

איכה רבה (וילנא) פרשה א

כט ומרוב עבודה א"ר אחא על שהיו משתעבדים בעבד עברי כמד"א (ירמיה ל"ד) מקץ שבע שנים תשלחו, היא ישבה בגוים לא מצאה מנוח, ר' יודן בר' נחמיה בשם רשב"ל אמר אילו מצאה מנוח לא היתה חוזרת ודכוותיה (בראשית ח') ולא מצאה היונה מנוח, ודכוותה (דברים כ"ח) ובגוים ההם לא תרגיע ולא יהיה מנוח לכף רגלך, כל רודפיה השיגוה בין המצרים, כההיא דתנן דברי בן ננס בסימניו ובמצרניו, ד"א כל רודפיה השיגוה בין המצרים ביומין דעקא, משבעה עשר בתמוז עד תשעה באב, שבהם קטב מרירי מצוי כמד"א (תהלים צ"א) מדבר באופל יהלוך מקטב ישוד צהרים, ר' אבא בר כהנא ור' לוי, ר' אבא בר כהנא אמר דהוא גזיז סוגיא דטיהרה מרישהון דשית עד סופיהון דתשע, ור' לוי אמר דהוא גזיז סוגיא דיומא מסופיהון דארבע עד רישיהון דתשע, ואינו מהלך לא בחמה ולא בצל, אלא בצל הסמוך לחמה, ר' יוחנן ורשב"ל, ר' יוחנן אמר כולו מלא עינים קליפות קליפות ושערות שערות, ורשב"ל אמר עין אחת נתונה על לבו וכל מי שרואה אותו נופל ומת, ומעשה בחסיד אחד שראה אותו ונפל על פניו ומת, ויש אומרים יהודה בר' היה, שמואל חמתיה ולא נפל, אמר עכן בית, ר' אבהו הוה יתיב ומתנא בהדא כנישתא מדוכתא דקסרי, חמא חד בר נש דטעין חדא קטיתא ואזל למימחי חבריה, חמא מזיקא קאי בתריה דטעין קטיתא דפרזלא קם וצריה, אמר ליה מה את בעי קטיל חבריך, אמר ליה בהדא בר נש קטיל חבריה, אמר ליה הא מזיקא קאים בתריה דטעין קטיתא דפרזלא, את מחי ליה בהדא, והוא מחי ליה בההיא ומת, ר' יוחנן הוה מפקד לספרייא ומתנניא דלא ליהוון טעונין ערקתא מינוקיא באילין יומי, רבי שמואל בר נחמני הוה מפקד לספרייא ומתנניא דייהוון מפטרין רב טלאי בארבע שעין.

ובאמת דלא על מרן זצ"ל זה קשה
כי הרב מציין בהערה את האליה רבה
והאליה רבה כתב
אליה רבה סימן תקנא
כתב מעגלי צדק [דיני בן המצרים] יזהרו בימים אלו שלא לילך בין חמה לצל עי"ש:
[ובמעגלי צדק כתב ליזהר בין חמה לצל
ובאמת קשה דהא מרן הש"ע כתב יזהר לילך יחידי ומדבריהם נראה כאילו זה דין שונה

אשמח לדעת אם דיברו בזה רבותינו
יישר כח
 
נראה לי שבמדרש במדבר רבה פרשה יב אות ג' רואים במפורש שזה 2 מזיקין קטב ומררי, קטב מזיק למי שהולך בין חמה לצל, ומררי מזיק כל מי שפוגש בו, ולכן אסור ללכת יחידי בכל מקום כי אז מותר למזיק לפגוע באדם.
וצריך לעיין בשאר הראשונים ובילקו"י
מצורף ציונים לראשונים שדיברו בזה ואין זמני בידי לפתוח
1689109954407.png
 
ושוב עלה לי תירוץ נפלא
ע"פ מ"ש כה"ח [רכח]

דבמקום שאין צל וחמה שולט המזיק כל הזמן [וובסברא זה ברור]
ולכן מובן דסתמו הפוסקים דלא ילך בכל מצב [כדי שלא לסבך האנשים ]

אך אכתי צ"ב באחרונים שכתבו דין חמה חלצל כאילו זה דין בפנ"ע

1689143234303.png
 
חזור
חלק עליון