• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

קושיא על מרן שליט"א בנושא רב ששכח לספור יום אחד

אור יעקב

Active member
מרן הראשל"צ שליט"א בשיעור האחרון דן על רב קהילה ששכח לספור יום אחד מה יעשה.
ודן בפתרון של כמה מהפוסקים שכתבו שיקרא למישהו ויברך ויכוון להוציא אותו יד"ח, וכתב שזה מח' הפוסקים וסב"ל עיי"ש.

וצע"ג מדוע לא נאמר ספק ספיקא לברך שמא כל יום מצוה בפני עצמה, ואם תאמר שלא, שמא הלכה כאחרונים שמרן שליט"א הביא שם שסוברים שכן מותר לברך להוציא יד"ח! (וכמו שמרן זצוק"ל כתב שגבי ספירת העומר אמרינן ס"ס שי"א שהיא מהתורה)
ובפרט בנידון דידן שגדול כבוד הבריות שהרב לא יתבייש.

מי שיוכל ליישב הדברים אשמח מאוד.
 
באמת מרן הראשל''צ מתחלה הוקשה לו מדוע לא נאמר בזה ס''ס (וכמו שמצוי בהרבה מקומות בילקו''י שהרב כתב, ואחר זמן הוסיף עליו נופך, ופעמים שיש כפילויות וחזרות ממה שכתב קודם לכן, כנודע למעיין בספרי מרן שליט''א), אבל אחר כך כתב ליישב כן מאחר וכל מה שסומכים על הכלל של ס''ס בברכות במקום צד דאורייתא זהו דוקא מתי שבא להציל את עצמו להמשיך לברך, אבל לא כדי לפטור את חבירו שחייב ויכול לברך בעצמו, וכן השיב מרן שליט''א בעל פה לידי''נ ששאלו כן בשבוע שעבר.
 
יישר כח.
לא הבנתי כ"כ מה החילוק בין מי שמברך לעצמו או לחבירו סוף סוף יש כאן ס"ס ובפרט מפני כבוד הבריות.
הצג קובץ מצורף 33122
הסביר זאת הרב בעמ' רכז' שכיון שהוא לא מחויב בדבר, לא רק שיש כאן ספק ברכה לבטלה, אלא שגם חברו השומע הפסיד את הברכה, ולכן הדבר יותר גרוע. ומה שציטטתם שצידד להקל הוא לפני מ"ש בהמשך והכל רק בהו"א.
 
אבל אחר כך כתב ליישב כן מאחר וכל מה שסומכים על הכלל של ס''ס בברכות במקום צד דאורייתא זהו דוקא מתי שבא להציל את עצמו להמשיך לברך,
זה לא דווקא "להציל את עצמו"
כי הרי מרן זצוק"ל גם לגבי ברכות התורה עשה ס"ס לברך שי"א שברכות התורה מדאורייתא. ושם זה לא "להציל את עצמו".
אבל לא כדי לפטור את חבירו שחייב ויכול לברך בעצמו,
ופה זה בשביל "כבוד הבריות" שיש שרצו רק מהטעם הזה להתיר לברך!
 
הסביר זאת הרב בעמ' רכז' שכיון שהוא לא מחויב בדבר, לא רק שיש כאן ספק ברכה לבטלה, אלא שגם חברו השומע הפסיד את הברכה, ולכן הדבר יותר גרוע.
זה באמת סברא נכונה שיש לדון בה.
ומה שציטטתם שצידד להקל הוא לפני מ"ש בהמשך והכל רק בהו"א.
זה גם למסקנא שפשוט מי שעושה כן יש לו על מה לסמוך, ורק צידד שאינו "איסור".
 
הרב כתב הכל בהו"א. "יש מקום לדון שמא", "ועכ"פ א"א לקבוע כן כהלכה". מה גם שלא פסק שהמיקל יש לו על מה לסמוך, ובהמשך גם לא כתב כלל שאפשר להקל. נראים דברים ברורים.
וברור שמי שעושה כן יש לו על מה לסמוך, רק הסמיכה היא לא על מורנו הראשל"צ שליט"א, אלא על המתירים, ומה החידוש בזה?
 
הרב כתב הכל בהו"א. "יש מקום לדון שמא", "ועכ"פ א"א לקבוע כן כהלכה". מה גם שלא פסק שהמיקל יש לו על מה לסמוך, ובהמשך גם לא כתב כלל שאפשר להקל. נראים דברים ברורים.
וברור שמי שעושה כן יש לו על מה לסמוך, רק הסמיכה היא לא על מורנו הראשל"צ שליט"א, אלא על המתירים, ומה החידוש בזה?
אם מרן שליט"א כתב בעמ' רכז שמותר לענות אחריו אמן וודאי שיש לו על מה לסמוך לברך ובפרט במקום כבוד הבריות.
 
אם מרן שליט"א כתב בעמ' רכז
לא מצאתיו שם. וגם אינו ראיה
אם מרן שליט"א כתב בעמ' רכז שמותר לענות אחריו אמן וודאי שיש לו על מה לסמוך לברך ובפרט במקום כבוד הבריות.
לא נכון. והראיה שהרב לא פסק כך אע"פ שידע שיש כאן כבוד הבריות, וכבר דחה זאת בתחילת המהלך, והוכיח כן מהחזו"ע. וסיים בביאורים בעמ' רכח': "אולם להמבואר לעיל מדברי הפוסקים אין חילוק בין רב קהלה לבין שאר העם, דבכל אופן לא יברך להוציא אחרים י"ח דחשיב כאינו מחוייב בדבר. וסב"ל." ע"כ. א"כ למה כבודו מתעקש להעמיס דברים שלא כתובים בדברי הראשל"צ שליט"א? (וזו לא פעם ראשונה מחילה).
 
לא נכון. והראיה שהרב לא פסק כך אע"פ שידע שיש כאן כבוד הבריות, וכבר דחה זאת בתחילת המהלך, והוכיח כן מהחזו"ע. וסיים בביאורים בעמ' רכח': "אולם להמבואר לעיל מדברי הפוסקים אין חילוק בין רב קהלה לבין שאר העם, דבכל אופן לא יברך להוציא אחרים י"ח דחשיב כאינו מחוייב בדבר. וסב"ל." ע"כ. א"כ למה כבודו מתעקש להעמיס דברים שלא כתובים בדברי הראשל"צ שליט"א? (וזו לא פעם ראשונה מחילה).
מכל המהלך של מרן שליט"א בילקו"י משמע שהמיקל יש לו על מה לסמוך. (ובפרט שכתב שעונים אחריו אמן)
ורק לא מורה לעשות כן משום סב"ל כנ"ל.
אבל זה שמרן שליט"א לא כתב להדיא "המיקל יש לו על מה לסמוך" זה לא אומר שאין לו על מה לסמוך...
 
(ובפרט שכתב שעונים אחריו אמן)
לא ראיה. וכפי שכתבנו.
זה לא אומר שאין לו על מה לסמוך...
וברור שמי שעושה כן יש לו על מה לסמוך, רק הסמיכה היא לא על מורנו הראשל"צ שליט"א, אלא על המתירים, ומה החידוש בזה
לדעת מרן שליט"א אין לעשות כן בשום מצב, והדברים כתובים.
 
חזור
חלק עליון