• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קיצור הלכות שבועות שחל במוצאי שבת- תשפ״ב

קודם שעה עשירית פירושו קודם שיעבור זמן מנחה קטנה שהוא תשע שעות ומחצה. תראה לשון הפוסקים ותבין שכל הקפידא הוא לסיים קודם מנחה קטנה ממילא עד מנחה קטנה שרי.
איך מור הגיע לזה?
שעה עשירית זה לאחר 9 שלימות. אבל מנחה קטנה זה תשע שלימות פלוס חצי שעה. איך זה עשירית?
 
דוקא אם נעיין במשנ"ב נראה שהוא מפנה לסימן רמ"ט, ושם ש"ע מפורש:
"ולאכול ולשתות בלי קביעת סעודה אפילו סעודה שרגיל בה בחול כל היום מותר להתחיל מן הדין אבל מצוה להמנע מלקבוע סעודה שנהג בה בחול מט' שעות ולמעלה" עכ"ל
 
ושם כתב המשנ"ב בעצמו " מט' שעות ולמעלה - היינו שעות זמניות והוא רביעית היום עד הלילה".
רביעית לא יכול להיות 9 שעות ומחצה.
 
עיין עוד ילקו"י סימן רמט:
"בכלל כבוד שבת הוא להכנס לשבת כשהוא מתאוה לאכול סעודת שבת. ולכן אסרו חכמים לקבוע בערב שבת סעודה ומשתה שאינו רגיל בה בימי החול, ואפילו בשעות הבוקר. אבל סעודה שרגיל בה בימות החול, מותר לאכול כל היום, אלא שמצוה להמנע בזה מט' שעות ומעלה. באופן שאכילתו בערב שבת לא תפריע לו לסעודת ליל שבת. ואף מי שרגיל לאכול בכל יום סעודה גדולה, בערב שבת נכון שימנע מזה." עכ"ל.


כמו כן עיינו פסקי תשובות רמט:
ש"ע: "אסור לקבוע בערב שבת סעודה ומשתה שאינו רגיל בימי החול וכו', אבל מצוה להימנע מלקבוע סעודה שנהוג בה בחול"
פסקי תשובות: מט' שעות ולמעלה . ובהערה:
והיינו מתחילת שעה עשירית לפי שעות זמניות שהוא רביע היום - מ"ב סקי"ז. ומשערין היום מעלוה"ש עד צאה"כ - כה"ח סקי"ח עפ"י פוסקים. ובמלאכה אסור מן המנחה ולמעלה (לקמן סי' רנ"א) שהוא אמצע שעה עשירית, משא"כ הכא הוסיפו עוד חצי שעה, והוא על פי לשון חז"ל 'סמוך למנחה', עיין שו"ת משנה הלכות ח"י סי' מ"ז.
 
חזור
חלק עליון