• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

קניית בגדים

abc123

Well-known member
שלום רב,
קניית בגדים מר"ח אב אסורה בכלל? גם מה שלא מברכים שהחיינו?
כמו כן, לבישת בגדים חדשים אסורה מר"ח אב גם במה שלא מברכים שהחיינו?
 
או שבלבישה קיל טפי במה שלא מברכים שהחיינו, מאשר קנייה שאולי נאסרה מכל וכל.
 
כתבתי בזה תשובה
ב"ה תופיע בשו"ת אשר השיב ג.
וסתם כך אם תרצה חומר עדיף לשלוח לנו באישי כאן יותר קשה לי
 

קבצים מצורפים

  • שהחיינו בין המצרים.pdf
    46 KB · צפיות: 7
כתבתי בזה תשובה
ב"ה תופיע בשו"ת אשר השיב ג.
וסתם כך אם תרצה חומר עדיף לשלוח לנו באישי כאן יותר קשה לי
סיכום נפלא של הרב.
אלא שזו בדיוק השאלה מר"ח והלאה, וגם הרב לא ציין בזה אלא כתב לפנות למורי הוראה.
ומדוע אין חילוק ברור ופסק ברור לגבי ר"ח והלאה גבי קנייה גבי לבישה, ללא שהחיינו.
 
מחילה. מה ש"ע מפורש הקנייה שאסורה בכלל? ומה עם הלבישה?
 
אבל מר"ח ואילך אסור אפילו בשבת. ובגדים שאינם חשובים כ"כ שא"צ לברך עליו 'שהחיינו' כגון מנעלים חדשים ואנפלאות וכיו"ב, בודאי מותר לקנותו וללבשו מי"ז בתמוז עד ר"ח, ע"כ. ולמעשה זה דעת הש"ע (סי' תקנא ס"ו) שכתב שאין ללבוש בגדים חדשים משבוע שחל בו, והרי איהו גופיה כתב לקמן בסי"ז שטוב שלא לברך 'שהחיינו' החל מי"ז בתמוז, אלא ודאי שאינו דין בבגד חדש אלא בברכת 'שהחיינו'. וכ"ה בשער הציון (שם ס"ק מח). וע"ע בכה"ח (שם ס"ק פח). וראה בערוך השלחן (או"ח סי' תקנא סעי' יח) שכתב, אבל מי"ז בתמוז עד ר"ח, מותר ללבוש בגד חדש, אך אם הוא בגד חשוב שצריך לברך עליו 'שהחיינו', לא ילבשנו לפי המנהג שאין מברכין 'שהחיינו' בין המצרים ולכן בשבת שמברכין 'שהחיינו' כמו שיתבאר מותר ללבוש, אמנם אנחנו מונעים עצמינו מללבוש בגד חדש חשוב מי"ז בתמוז ואפילו בשבת, ע"כ. הרי שמעיקר הדין התיר ללבוש בגד חדש שלא מברכים עליו 'שהחיינו', עד ר"ח. ורק כתב בתורת חומרא, אמנם אנחנו וכו' (וכל זה בבגד חשוב היינו כבגדי שבת וכיוצ"ב ולא סתם בגד כמבואר בלשונו). ועי' בהליכות שלמה (בין המצרים עמ' תיא ארחות הלכה הע' 4) שכתב ג"כ שכל דין זה עד ר"ח אב הוא משום ברכת 'שהחיינו' ואם לא מברכים 'שהחיינו', אפשר לקנות וללבוש בגד חדש עד ר"ח אב, ושכ"ה בשערי תשובה (שם ס"ק יח) בשם סידור עמודי שמים (שער סור) דשרי לברך 'הטוב והמטיב' בימים אלו, הרי שכל הדין הוא ב'שהחיינו', ע"ש.
 
אבל מר"ח ואילך אסור אפילו בשבת. ובגדים שאינם חשובים כ"כ שא"צ לברך עליו 'שהחיינו' כגון מנעלים חדשים ואנפלאות וכיו"ב, בודאי מותר לקנותו וללבשו מי"ז בתמוז עד ר"ח, ע"כ. ולמעשה זה דעת הש"ע (סי' תקנא ס"ו) שכתב שאין ללבוש בגדים חדשים משבוע שחל בו, והרי איהו גופיה כתב לקמן בסי"ז שטוב שלא לברך 'שהחיינו' החל מי"ז בתמוז, אלא ודאי שאינו דין בבגד חדש אלא בברכת 'שהחיינו'. וכ"ה בשער הציון (שם ס"ק מח). וע"ע בכה"ח (שם ס"ק פח). וראה בערוך השלחן (או"ח סי' תקנא סעי' יח) שכתב, אבל מי"ז בתמוז עד ר"ח, מותר ללבוש בגד חדש, אך אם הוא בגד חשוב שצריך לברך עליו 'שהחיינו', לא ילבשנו לפי המנהג שאין מברכין 'שהחיינו' בין המצרים ולכן בשבת שמברכין 'שהחיינו' כמו שיתבאר מותר ללבוש, אמנם אנחנו מונעים עצמינו מללבוש בגד חדש חשוב מי"ז בתמוז ואפילו בשבת, ע"כ. הרי שמעיקר הדין התיר ללבוש בגד חדש שלא מברכים עליו 'שהחיינו', עד ר"ח. ורק כתב בתורת חומרא, אמנם אנחנו וכו' (וכל זה בבגד חשוב היינו כבגדי שבת וכיוצ"ב ולא סתם בגד כמבואר בלשונו). ועי' בהליכות שלמה (בין המצרים עמ' תיא ארחות הלכה הע' 4) שכתב ג"כ שכל דין זה עד ר"ח אב הוא משום ברכת 'שהחיינו' ואם לא מברכים 'שהחיינו', אפשר לקנות וללבוש בגד חדש עד ר"ח אב, ושכ"ה בשערי תשובה (שם ס"ק יח) בשם סידור עמודי שמים (שער סור) דשרי לברך 'הטוב והמטיב' בימים אלו, הרי שכל הדין הוא ב'שהחיינו', ע"ש.
ומה קורה בר"ח?
מחילה אולי אני קשה הבנה....
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון