• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

קריאת המגילה בעזה

ראיתי את עלון השיעור השבועי של פרשת פקודי
ששם מרן שליט"א חילק בין יחידים לציבור, ולכן התיר לקרוא בעזה
ולא הבנתי איך יסתדרו הדברים עם מה שפסק מרן זצוק"ל בשו"ת חזון עובדיה (סי' לא בסוף ההערה), שהסיק בפירוש שאין לחלק בין יחיד לציבור, וכתב שגזירת איסור קריאת מגילה בשבת היא בכל ענין שהוא אפילו על יחידים
אשמח אם יאירו עיני בענין
 
כיון שיש פוסקים שמתירים, כמו הנצי"ב ועוד, בשעת דחק כזו גדולה, שאם לא תתיר להם יבטלו לגמרי קריאת המגילה בלילה, יש על מה לסמוך. כן השיב לי מרן שליט"א.
 
אבל גם את דברי הנצי"ב שיסודו הוא על סמך הקושיא ממצה ומרור דחה מרן זצוק"ל בתשובתו שם באורך, שאין חילוק בין יום ללילה
והנצי"ב עצמו תירץ אח"כ תירוץ נוסף ועפי"ז כתב שאין הכרח לתירוץ הקודם
ולכן התפלאתי, שהרי בעלון השבועי בהמשך הדברים הוזכר השו"ת חזו"ע הנ"ל
 
אני לא בסוגיה, אבל מה שהבנתי, שלמרות שמרן דחה את דבריו, אבל סוף כל סוף כך הוא אומר, וכי אפשר לומר למי שעושה כמותו שאין לו על מה לסמוך?
ולרווחא דמילתא כתב בעלון שיקראו בלי ברכה
 
כיון שיש פוסקים שמתירים, כמו הנצי"ב ועוד, בשעת דחק כזו גדולה, שאם לא תתיר להם יבטלו לגמרי קריאת המגילה בלילה, יש על מה לסמוך. כן השיב לי מרן שליט"א.
סברא זו אחר המחילה צע"ג, שהרי לפי דעת רוב ככל האחרונים הקורא מגילה בזמן זה עושה 'איסור דרבנן' ולא מקיים מצוה כלל, ולפי דעת הנצי"ב מקיים מצוה ולא עושה איסור, אז איך ניתן לעבור על רוב האחרונים בקום ועשה וגם לא לקיים מצוה לדעתם?
וזוהי סברתו בילקוט יוסף פורים:
unnamed.png
ואנו הוספנו יותר, שכך דעת רוב האחרונים וכמעט כולם, אז צע"ג מה שהתיר גם בשעת הדחק לעשות איסור בקום ועשה לדעת רוב האחרונים וגם לא יוצא לדעתם, ועדיף שלא יקראו כלל ואנוס רחמנא פטריה.
 
סברא זו אחר המחילה צע"ג, שהרי לפי דעת רוב ככל האחרונים הקורא מגילה בזמן זה עושה 'איסור דרבנן' ....
אז צע"ג מה שהתיר גם בשעת הדחק לעשות איסור בקום ועשה לדעת רוב האחרונים
גם לשיטתם לא ברור כלל שעובר איסור כנודע, ואחר שי"א שגם מצוה איכא, י"ל ספק דרבנן לקולא
 
גם לשיטתם לא ברור כלל שעובר איסור כנודע, ואחר שי"א שגם מצוה איכא, י"ל ספק דרבנן לקולא
מה נודע? לדעתם זהו איסור גמור שקורא מגילה בשבת בזמן שאסור מדרבנן.
אין זה 'ספק' דרבנן כיון שרוב הפוסקים אוסרים אזלינן בתר רובא.
 
מה נודע? לדעתם זהו איסור גמור שקורא מגילה בשבת בזמן שאסור מדרבנן.
לא נכון, זה מחלוקת, תבדוק תראה
אין זה 'ספק' דרבנן כיון שרוב הפוסקים אוסרים אזלינן בתר רובא.
לא נכון, גם זה נחשב ספק ולא שייך בזה אחרי רבים להטות, לא תמיד במחלוקת האחרונים הולכים אחר רוב מנין וזהו, וכאן זה מקום צורך שאל"כ יפסיד המצוה
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון