• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קריאת המגילה בעזה

ראיתי את עלון השיעור השבועי של פרשת פקודי
ששם מרן שליט"א חילק בין יחידים לציבור, ולכן התיר לקרוא בעזה
ולא הבנתי איך יסתדרו הדברים עם מה שפסק מרן זצוק"ל בשו"ת חזון עובדיה (סי' לא בסוף ההערה), שהסיק בפירוש שאין לחלק בין יחיד לציבור, וכתב שגזירת איסור קריאת מגילה בשבת היא בכל ענין שהוא אפילו על יחידים
אשמח אם יאירו עיני בענין
 
כיון שיש פוסקים שמתירים, כמו הנצי"ב ועוד, בשעת דחק כזו גדולה, שאם לא תתיר להם יבטלו לגמרי קריאת המגילה בלילה, יש על מה לסמוך. כן השיב לי מרן שליט"א.
 
אבל גם את דברי הנצי"ב שיסודו הוא על סמך הקושיא ממצה ומרור דחה מרן זצוק"ל בתשובתו שם באורך, שאין חילוק בין יום ללילה
והנצי"ב עצמו תירץ אח"כ תירוץ נוסף ועפי"ז כתב שאין הכרח לתירוץ הקודם
ולכן התפלאתי, שהרי בעלון השבועי בהמשך הדברים הוזכר השו"ת חזו"ע הנ"ל
 
אני לא בסוגיה, אבל מה שהבנתי, שלמרות שמרן דחה את דבריו, אבל סוף כל סוף כך הוא אומר, וכי אפשר לומר למי שעושה כמותו שאין לו על מה לסמוך?
ולרווחא דמילתא כתב בעלון שיקראו בלי ברכה
 
כיון שיש פוסקים שמתירים, כמו הנצי"ב ועוד, בשעת דחק כזו גדולה, שאם לא תתיר להם יבטלו לגמרי קריאת המגילה בלילה, יש על מה לסמוך. כן השיב לי מרן שליט"א.
סברא זו אחר המחילה צע"ג, שהרי לפי דעת רוב ככל האחרונים הקורא מגילה בזמן זה עושה 'איסור דרבנן' ולא מקיים מצוה כלל, ולפי דעת הנצי"ב מקיים מצוה ולא עושה איסור, אז איך ניתן לעבור על רוב האחרונים בקום ועשה וגם לא לקיים מצוה לדעתם?
וזוהי סברתו בילקוט יוסף פורים:
unnamed.png
ואנו הוספנו יותר, שכך דעת רוב האחרונים וכמעט כולם, אז צע"ג מה שהתיר גם בשעת הדחק לעשות איסור בקום ועשה לדעת רוב האחרונים וגם לא יוצא לדעתם, ועדיף שלא יקראו כלל ואנוס רחמנא פטריה.
 
סברא זו אחר המחילה צע"ג, שהרי לפי דעת רוב ככל האחרונים הקורא מגילה בזמן זה עושה 'איסור דרבנן' ....
אז צע"ג מה שהתיר גם בשעת הדחק לעשות איסור בקום ועשה לדעת רוב האחרונים
גם לשיטתם לא ברור כלל שעובר איסור כנודע, ואחר שי"א שגם מצוה איכא, י"ל ספק דרבנן לקולא
 
גם לשיטתם לא ברור כלל שעובר איסור כנודע, ואחר שי"א שגם מצוה איכא, י"ל ספק דרבנן לקולא
מה נודע? לדעתם זהו איסור גמור שקורא מגילה בשבת בזמן שאסור מדרבנן.
אין זה 'ספק' דרבנן כיון שרוב הפוסקים אוסרים אזלינן בתר רובא.
 
מה נודע? לדעתם זהו איסור גמור שקורא מגילה בשבת בזמן שאסור מדרבנן.
לא נכון, זה מחלוקת, תבדוק תראה
אין זה 'ספק' דרבנן כיון שרוב הפוסקים אוסרים אזלינן בתר רובא.
לא נכון, גם זה נחשב ספק ולא שייך בזה אחרי רבים להטות, לא תמיד במחלוקת האחרונים הולכים אחר רוב מנין וזהו, וכאן זה מקום צורך שאל"כ יפסיד המצוה
 
חזור
חלק עליון