• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קריאת מגילה ע"י אשה לציבור נשים

משיח

Member
מה דעת הרב עובדיה לגבי קריאת מגילה ע"י אשה לציבור נשים?
(ראית במשנ"ב איש מצליח שכתבו להתיר תרפ"ט הערה 5)
 
שלום וברכה

בחזו"ע (פורים עמוד נז, נט) כתב יש אומרים שאע"פ שהנשים חייבות במקרא מגילה, אינן מוציאות את האנשים ידי חובתםץ ויש חולקים ואומרים שהנשים יכולות להוציא את האנשים ידי חובה. ואע"פ שהעיקר כדעה אחרונה, טוב לחוש לסברא ראשונה, אלא אם כן בשעת הדחק.
ונלע"ד ללמוד לנ"ד שאף שבמקום צורך מכ"ש שאשה יכולה להוציא נשים ידי חובתם שהעיקר שחייבת במקרא מגילה והיא בדין עריבות, אולם שלא במקום צורך הנכון שאשה תשמע מאיש וכ"ש כשקוראת לכמה נשים שיש אומרים שיש להן דין ציבור, וכמ"ש בשה"צ (סימן תרפט ס"ק טו) בשם הק"נ בשם התוס בסוכה לח. ד"ה באמת ובכה"ח (שם אות טוב) וראה גם עיטורי כהנים (246, עמוד 15) פניני הלכה (תפילת נשים עמוד 277) ואף שיש מקלים כמש"כ בהערות איש מצליח (שם מס 5) מהיות טוב שלא במקום צורך שלכתחילה אשה תשמע מאיש לצאת אליבא דכ"ע.

בברכה רבה
 
תודה רבה
[אולם לכאורה הכתוב בחזו"ע הוא לעניין להוציא אנשים ולא דמי]
 
שלום רב !
אשה יכולה להוציא אנשים וכל שכן נשים ידי חובה, בקריאת המגילה, רק שיש להשים לב שאין כאן מקום של מורדניזציה להדמות לכת הרפורמים, ואם אין מדובר בנשים בסגנון זה שרי לכתחילה.

ומה שהביא ידידנו הרה"ג אורן ניזרית שליט"א אני ירחיב מעט את הדברים כיון שהשואל תמה בדבר.
הנה מרן בשו"ע בסי' תרפט' הביא בסתם שכל מי שחייב מוציא כלומר גם נשים מוציאות גברים והביא שיש מי שאומר שאין הנשים מוציאות את הגברים.
והובא שם במ"ב שני טעמים לי"א האחד שאין זה כבוד הציבור שאשה תוציא י"ח ולכן גם יחיד לא מוציאה מדין לא פלוג וטעם שני הביא המ"ב שחששו למאן דאמר שאין האשה חייבת בקריאה אלא רק בשמיעה ולגבי איש שמחוייב בקריאה מיקרי אינה מחוייבת בדבר, וסיים המשנה ברורה מ"מ מוציאה את חבירתה וכתב שער הציון שם בשם הקרבן נתנאל דדווקא אשה יחידה אך נשים רבות אינה מוציאה, דזילא בהו מילתא.
ועל זה כתב בחזו"ע שם שאנן פסקינן כמרן שפסק בסתם שמוציאות וקיי"ל סתם ויש הלכה כסתם ולכן אשה יכולה להוציא אף את האיש, ומ"מ טוב לחוש לדעה ראשונה אלא במקום הדחק וביאר טעמא כיון שכתב הריטב"א מארה לציבור וכו' ועוד שמא אומרים סב"ל נגד מרן, אך כל זה היכא דאפשר לכתחילה, אבל בשעת הדחק כגון לציבור שאין מי שיודע לקרות, עושים כעיקר הדין, ותקרא האשה ותוציאם י"ח ע"ש.
והנה כעת באנו לדון בדברי השואל להוציא ציבור נשים שהרי הבאנו את שעה"צ בשם הקרבן נתנאל שאין לאשה להוציא משום דזילא בהו מילתא האם אנו פוסקים כן הנה כבר ראינו בחזו"ע דמעיקרא דדינא אף את האנשים מוציאות, רק משום דברי הריטב"א שתבא מהרה וכו' ומשום סב"ל חשש לכתחילה כאן דלא שייך הני טעמי בודאי שיהיה מותר אף לכתחילה, ולא חיישינן לדברי הקרבן נתנאל הנ"ל.
ואחר כתבי זאת עיינתי שווב בילקו"י פורים מהדורת תש"פ עמ' תמח' במקורות וכתב בשם הגרי"ש אלישיב לאסור לקרוא לציבור נשים, וענה על דבריו וכתב וז"ל "אם יש צורך בדבר למה נטריח אותם נגד שורת ההלכה שנשים מוציאות גם אנשים" וברוך שכיוונו.
אך זאת חייב אני לסייג הדברים כי בעת האחרונה, נפרצו השערים ע"י כל מיני קהילות מודרניות וכביכול קול השיוויון בין המינים בפיהם ורוצים להיראות נאורים ונותנים לבנות קטעי תפילה, וקריאת התורה, ומטהרים השרץ באומרם כי מההלכה מותר ואין בזה איסור. (ואינני בא כעת לענות לאיוולתם) אלא ידוע שמאז תנועת ההשכלה גדר גדרו ראשונים ויש לעמוד על המשמר ולא לעשות כן וכבר התריע כמה פעמים מרן הראשון לציון בשיעוריו נגד התופעה ואכמ"ל. ולכן יש ליתן את הדעת לבדוק את הדברים היטב שבקשה זו לא מגיע ממקום זה ויהי רצון שלא תצא תקלה מתחת ידינו אמן.
 
תודה רבה!!
האם הראשון לציון דיבר במפורש בשיעורו על התופעה בקריאת מגילה?
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון