שלום רב !
אשה יכולה להוציא אנשים וכל שכן נשים ידי חובה, בקריאת המגילה, רק שיש להשים לב שאין כאן מקום של מורדניזציה להדמות לכת הרפורמים, ואם אין מדובר בנשים בסגנון זה שרי לכתחילה.
ומה שהביא ידידנו הרה"ג אורן ניזרית שליט"א אני ירחיב מעט את הדברים כיון שהשואל תמה בדבר.
הנה מרן בשו"ע בסי' תרפט' הביא בסתם שכל מי שחייב מוציא כלומר גם נשים מוציאות גברים והביא שיש מי שאומר שאין הנשים מוציאות את הגברים.
והובא שם במ"ב שני טעמים לי"א האחד שאין זה כבוד הציבור שאשה תוציא י"ח ולכן גם יחיד לא מוציאה מדין לא פלוג וטעם שני הביא המ"ב שחששו למאן דאמר שאין האשה חייבת בקריאה אלא רק בשמיעה ולגבי איש שמחוייב בקריאה מיקרי אינה מחוייבת בדבר, וסיים המשנה ברורה מ"מ מוציאה את חבירתה וכתב שער הציון שם בשם הקרבן נתנאל דדווקא אשה יחידה אך נשים רבות אינה מוציאה, דזילא בהו מילתא.
ועל זה כתב בחזו"ע שם שאנן פסקינן כמרן שפסק בסתם שמוציאות וקיי"ל סתם ויש הלכה כסתם ולכן אשה יכולה להוציא אף את האיש, ומ"מ טוב לחוש לדעה ראשונה אלא במקום הדחק וביאר טעמא כיון שכתב הריטב"א מארה לציבור וכו' ועוד שמא אומרים סב"ל נגד מרן, אך כל זה היכא דאפשר לכתחילה, אבל בשעת הדחק כגון לציבור שאין מי שיודע לקרות, עושים כעיקר הדין, ותקרא האשה ותוציאם י"ח ע"ש.
והנה כעת באנו לדון בדברי השואל להוציא ציבור נשים שהרי הבאנו את שעה"צ בשם הקרבן נתנאל שאין לאשה להוציא משום דזילא בהו מילתא האם אנו פוסקים כן הנה כבר ראינו בחזו"ע דמעיקרא דדינא אף את האנשים מוציאות, רק משום דברי הריטב"א שתבא מהרה וכו' ומשום סב"ל חשש לכתחילה כאן דלא שייך הני טעמי בודאי שיהיה מותר אף לכתחילה, ולא חיישינן לדברי הקרבן נתנאל הנ"ל.
ואחר כתבי זאת עיינתי שווב בילקו"י פורים מהדורת תש"פ עמ' תמח' במקורות וכתב בשם הגרי"ש אלישיב לאסור לקרוא לציבור נשים, וענה על דבריו וכתב וז"ל "אם יש צורך בדבר למה נטריח אותם נגד שורת ההלכה שנשים מוציאות גם אנשים" וברוך שכיוונו.
אך זאת חייב אני לסייג הדברים כי בעת האחרונה, נפרצו השערים ע"י כל מיני קהילות מודרניות וכביכול קול השיוויון בין המינים בפיהם ורוצים להיראות נאורים ונותנים לבנות קטעי תפילה, וקריאת התורה, ומטהרים השרץ באומרם כי מההלכה מותר ואין בזה איסור. (ואינני בא כעת לענות לאיוולתם) אלא ידוע שמאז תנועת ההשכלה גדר גדרו ראשונים ויש לעמוד על המשמר ולא לעשות כן וכבר התריע כמה פעמים מרן הראשון לציון בשיעוריו נגד התופעה ואכמ"ל. ולכן יש ליתן את הדעת לבדוק את הדברים היטב שבקשה זו לא מגיע ממקום זה ויהי רצון שלא תצא תקלה מתחת ידינו אמן.