• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

רחיצה בשבוע שחל בו

שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנא סעיף טז
סעיף טז
(ע') טז') {ט} יש נוהגים מ (פח) שלא לרחוץ לו'} (פט) מראש חדש, (פ') ויש שאין נמנעין אלא בשבת זו, <טו> (צ') [לג*] (צ) ויש מתענים מי"ז בתמוז (צא) עד ט"ב. הגה: * ולצורך מצוה שרי; ולכן נדה רוחצת וטובלת (מהרי"ל); ואפי' אם טובלת ליל י' באב, מותר לה (צב) לרחוץ בערב ט"ב * אם א"א לה לרחוץ ליל י' (אגודה). ונראה דה"ה אשה הלובשת לבנים יכולה לרחוץ מעט כדרכה בשאר שנה, (צג) הואיל ואינה עושה לתענוג רק לצורך מצוה. ונוהגין שלא לרחוץ, (צד) אפילו בצונן, מראש חודש ואילך. (ת"ה סי' ק"ו /ק"נ/) (צה) ואפי' בערב שבת של חזון אסור [לז] לרחוץ כ"א ראשו ופניו ידיו ורגליו בצונן (מהרי"ל ותשובת מהרי"ל סי' ט"ו וב"י); <טז> ויש מקילים * (צו) בחפיפת מא לז'} הראש בחמין (צז) למי שרגיל בכך כל שבת.


הרי לך דבלאו הכי אינה רוחצת.
 
ערך לחם אורח חיים סימן תקנא
סעיף טז
טז שלא לרחוץ מראש חודש וכו'. דוקא אנשים, אבל לא נשים כדי שלא יתגנו על בעליהן, וכל שכן רחיצה שקודם טבילה:
 
ערך לחם אורח חיים סימן תקנא
סעיף טז
טז שלא לרחוץ מראש חודש וכו'. דוקא אנשים, אבל לא נשים כדי שלא יתגנו על בעליהן, וכל שכן רחיצה שקודם טבילה:
נשים שקשה להן לרחוץ במים קרים, יכולות לרחוץ במים חמים, כדי שלא יתגנו על בעליהן. (מהריק"ש, שלחן מלכים. רמו)

מתוך בהלכה ובאגדה.
רק שלא יטעו הקוראים, נידון האשכול היה לכאו' בסתם נשים אפי' רווקות או נשואות כשאין המדובר דוקא על אופן שיתגנה הבעל, וזה אסור, וכל ההיתר הוא רק בחשש שתתגנה על הבעל.
 
נראה במפורש שהוא רק צירוף, ואדרבה, מוכח שאין להתיר כן מעיקר הדין, דאי לאו הכי היה מתיר ליולדת בשופי כיון שהיא אשה, ומה החידוש ביולדת? הרי יתיר לכולם ולא רק יולדת ומעוברת, אלא ע"כ שרק להפ התיר בצירוף הדעה שלא אסרו לנשים.
כן נראה לי.
 
נראה במפורש שהוא רק צירוף, ואדרבה, מוכח שאין להתיר כן מעיקר הדין, דאי לאו הכי היה מתיר ליולדת בשופי כיון שהיא אשה, ומה החידוש ביולדת? הרי יתיר לכולם ולא רק יולדת ומעוברת, אלא ע"כ שרק להפ התיר בצירוף הדעה שלא אסרו לנשים.
כן נראה לי.
הרב נקי לא הבין כמוך.
 
חזור
חלק עליון