• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

שאלה בענין אוושא מילתא

שלום וברכה לכל החברים!
אשמח לדעת מה דעתכם על השאלה הבא:

מצד אחד מרן כתב בסימן רנב סעיף ה:

וּמֻתָּר לִפְתֹּחַ מַיִם לַגִּנָּה וְהֵם נִמְשָׁכִים וְהוֹלְכִים בְּכָל הַשַּׁבָּת; וּלְהַנִּיחַ קִילוֹר (סַם שֶׁל רְפוּאָה שֶׁנּוֹתְנִין עַל הָעַיִן) עָבֶה עַל הָעַיִן אַף עַל פִּי שֶׁאָסוּר לְהַנִּיחוֹ בְּשַׁבָּת; וְלָתֵת מֻגְמָר תַּחַת הַכֵּלִים וְהֵם מִתְגַּמְּרִים מֵאֲלֵיהֶם כָּל הַשַּׁבָּת וַאֲפִלּוּ מֻגְמָר מֻנָּח בַּכְּלִי, דְּאֵין אָדָם מְצֻוֶּה עַל שְׁבִיתַת כֵּלִים; וְלָתֵת שְׂעוֹרִים בְּגִיגִית לִשְׁרוֹתָן; וְטוֹעֲנִין בְּקוֹרַת בֵּית הַבַּד וְהַגַּת מִבְּעוֹד יוֹם עַל זֵיתִים וַעֲנָבִים, וְהַשֶּׁמֶן וְהַיַּיִן הַיּוֹצֵא מֵהֶם מֻתָּר {וְעַיֵּן לְקַמָּן סִימָן ש״כ סָעִיף ב׳;} וְכֵן בֹּסֶר וּמְלִילוֹת שֶׁרִסְקָן מִבְּעוֹד יוֹם מֻתָּרִים הַמַּשְׁקִים הַיּוֹצְאִים מֵהֶם; וּמֻתָּר לָתֵת חִטִּים לְתוֹךְ רֵחַיִם שֶׁל מַיִם, סָמוּךְ לַחֲשֵׁכָה

מסעיף זה נראה שמרן פסק כרב יוסף בסוגיה במסכת שבת דף יח וממילא לא פוסק הדין של השמעת קול (שלפי רב יוסף זה רק בדעת בית שמאי) בגלל זה הוא מתיר לתת חטים לתוך רחים של מים סמוך לחשכה.

מצד שני מרן בסימן שלח סעיף ג כותב:

זוּג הַמְקַשְׁקֵשׁ לְשָׁעוֹת, עָשׂוּי עַל יְדֵי מִשְׁקָלוֹת, מֻתָּר לְעָרְכוֹ וְלַהֲכִינוֹ מִבְּעוֹד יוֹם כְּדֵי שֶׁיֵּלֵךְ וִיקַשְׁקֵשׁ כָּל הַשַּׁבָּת

ובבית יוסף:

כתב האגור שהשיב אביו ז"ל על זוג המקשקש לשעות עשוי ע"י משקולת שמותר להכינו ולערכו כדי שילך ויקשקש כל השבת משום דעיקר טעמא דריחיים של מים דאיכא מאן דאסר בפ"ק דשבת משום דאוושא מילתא היינו שיאמרו ריחיים של פלוני טוחנין בשבת דסברי בשבת נתן בהם חיטים וטעם זה לא שייך כלל גבי זוג המקש שהכל יודעים שרגילים לתקנו בכל יום על יום שלאחריו ובאותו היום שהוא מקשקש אין מתקנין אותו כלל וכן יש לפסוק הלכה למעשה וכן עמא דבר ע"כ: קצת דיני השמעת קול יתבארו בסימן שאחר זה:

רואים מפה שהטעם שמרן הקל פה בזוג המקשקש זה רק בגלל "שהכל יודעים שרגילים לתקנו בכל יום על יום שלאחריו"
אז לפי זה יוצא שבאמת בעיקרון יש איסור, ודלא כמו שכתב בסימן רנב.

אשמח מאוד לקבל תשובות
תודה רבה!
 
אפשר דהביא לדברי האגור משום דכתב כן להדיא וכן להשמיענו דאף לאגור מותר בזוג המקשקש אך להלכה אף בריחים מותר כמש''כ ברנב ודלא כמש''כ הרמ''א שם, ואף ברנב רמז לזה שכלל הכל ביחד ולהניח.. ולתת.. וטענין.. ובסוף כתב שוב ומותר לתת חטים, והיינו דלא דמי לאחריני.
 
מוזהר וקשא מאוד מאוד להגיד שמרן כתב סעיף בסתם רק לאלה "שמחמירים"בלי להזכיר שזו רק חומרא!
ובפרט כשהוא (מרן) עצמו לא חשש למחמירים האלה אפילו בתור "יש אומרים" בסימן רנב.


ולא עוד אלא גם צריכים להגיד שאפילו בבית יוסף שדרכו להסביר ולהרחיב, לא מזכיר בכלל את "העיקר הדין" (שיטת הרמב"ם בהריף), אלא רק מזכיר את "המחמירים" בסתם ואפילו לא רמז שזה רק "למחמירים".
 
מוזהר וקשא מאוד מאוד להגיד שמרן כתב סעיף בסתם רק לאלה "שמחמירים"בלי להזכיר שזו רק חומרא!
ובפרט כשהוא (מרן) עצמו לא חשש למחמירים האלה אפילו בתור "יש אומרים" בסימן רנב.


ולא עוד אלא גם צריכים להגיד שאפילו בבית יוסף שדרכו להסביר ולהרחיב, לא מזכיר בכלל את "העיקר הדין" (שיטת הרמב"ם בהריף), אלא רק מזכיר את "המחמירים" בסתם ואפילו לא רמז שזה רק "למחמירים".
לא ירדתי לסוף דעתך, בכל אופן נראה לי שדרכו של מרן להעתיק בבית יוסף דברי הראשונים כלשונם, ואם בעצם הדין אין סתירה להלכה אינו מעיר כלום.
 
למה בבית יוסף פה בסימן שלח לא "העתיק" דעת הריף ועוד ראשונים שסוברים שאין איסור של השמעת קול בכלל וממילא בזוג המקשקש אין בכלל איסור (וכמותם הוא פסק בסימן רנב), ולא הזכיר שהרמב"ם השמיט את הדין הזה (כמו שהוא הצביע בבית יוסף גם בסימן רנב)?.

במקום זה הוא רק העתיק את דעת האגור שהלכה לא כמותו אלא רק זה לחומרה?
ועוד הוא בכלל לא מזכיר שזה רק לחומרה לא בבית יוסך ולא בשלחן ערוך אלא סתם כמו שאם ההלכה הזאת היה מעיקר הדין??

ממש נראה לי מאוד דחוק מה שאתם רוצים להגיד
 
חזור
חלק עליון