• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שאלה על הלכה בעלון יביע אומר

amit26

Active member
מספר שאלות על ההלכה הנ"ל :
1. מה הבעיה להוציא את הטלית בשבת אפילו אם זה מזיז את התפילין? זה טלטול מהצד ומותר לא?
2. איך הוא אומר"יזהר עד שיכניס את הטלית לכיס ואז היא תהיה מותרת בטלטול
אבל איך?
א. ברישא אמרת במפורש אם יש שם גם וגם אסור לטלטל!
ב. מה פירוש כשייכנס הטלית יהיה בסיס לדבר האסור והמותר? הרי בעצם הכניסה עובר על לשים חפץ בבסיס לדבר אסור!!
ג. וגם אם תגיד שסעיף ב' בסדר , הדין הוא שמה שיותר יקר הוא קובע מה הבסיס , ואם כן התפילין יותר יקרות ואז ממילא זה בסיס לדבר האסור?
 

קבצים מצורפים

  • WhatsApp Image 2023-10-27 at 14.27.04 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-27 at 14.27.04 (1).jpeg
    34.1 KB · צפיות: 13
מספר שאלות על ההלכה הנ"ל :
1. מה הבעיה להוציא את הטלית בשבת אפילו אם זה מזיז את התפילין? זה טלטול מהצד ומותר לא?
להזיז ע''י הטלית משמע שמותר הבעיה לטלטל דהיינו להגביה את התפילין
2. איך הוא אומר"יזהר עד שיכניס את הטלית לכיס ואז היא תהיה מותרת בטלטול
אבל איך?
כנראה שיזיז את התפילין ע''י הטלית
א. ברישא אמרת במפורש אם יש שם גם וגם אסור לטלטל!
היינו שלא מן הצד
ב. מה פירוש כשייכנס הטלית יהיה בסיס לדבר האסור והמותר? הרי בעצם הכניסה עובר על לשים חפץ בבסיס לדבר אסור!!
אולי משום דאזלינן בתר כניסת שבת
ג. וגם אם תגיד שסעיף ב' בסדר , הדין הוא שמה שיותר יקר הוא קובע מה הבסיס , ואם כן התפילין יותר יקרות ואז ממילא זה בסיס לדבר האסור?
קושיא חזקה לענ''ד
 
מתוך ידי כהן מוקצה כתב יד

טלית ותפילין בתיק אחד​

אם היתה הטלית מונחת בתוך תיק אחד עם התפילין, טוב שיוציאנה מן התיק מערב שבת. ואם שכח, רשאי להוציאה בשבת[1].



[1] מנחת שבת (סי' פח דף עט ע"ד). חזו"ע שבת ג (עמ' עא), וביאר דאין לחוש בשעה שנוטל את הטלית מהכיס הגדול ונשארים התפילין בתוכו, שנעשה בסיס לדבר האסור וחשיב מבטל כלי מהיכנו, כמ"ש בזכרונות אליהו (שבת מע' ט אות א), כיון שמבואר בישועות יעקב הובא במנחת שבת (סי' פט ס"ק ב), שאין דבר ההיתר נעשה בסיס לדבר האסור אלא ע"י מוקצה שאסור לטלטלו אפילו לצורך גופו ומקומו. ועוד י"ל ע"פ מ"ש מהרי"ל (סי' לב), והובא בב"י (סוף סי' רסה), שאין איסור מבטל כלי מהיכנו כשגורם לביטול ע"י שנוטל את ההיתר משם.
 
להזיז ע''י הטלית משמע שמותר הבעיה לטלטל דהיינו להגביה את התפילין

כנראה שיזיז את התפילין ע''י הטלית

היינו שלא מן הצד

אולי משום דאזלינן בתר כניסת שבת

קושיא חזקה לענ''ד
תודה על התגובה המפורטת!
לעניין ד. אולי אפשר להשתמש בשיטה שהצעת, שמדובר ברישא של הפסקה השנייה באם הוציא במהלך השבת. ומד"ה "אבל אם רק התפילין בכיס" הכוונה מערב שבת
אבל קשה על הרישא אם בסיס לדבר המותר והאסור נקבע לאיסור כי החפץ האסור בו יקר יותר, ואז ממילא אי אפשר להחזיר לשם את הטלית בשבת
אבל אם בסיס לדבר המותר והאסור נקבע לפי קריטריון אחר, אז אולי יש לזה תירוץ
מה הדין בזה באמת? הולכים לפי החשיבות והיא לפי הערך הכספי לא?
גם מצד קדושה תפילין קדושות יותר מטלית
 
חזור
חלק עליון