• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שאלה מצויה?

בדרכי לתפילת מעריב של מוצ"ש
שאלו אותי בחורים שלדאבוננו משמשים כמלצרים [וד"ל]
מתי מוצ"ש
לאחר שעניתי להם התעוררתי לחשוב שאולי יש בזה
משום לפני עיור מכיוון שהם מחכים לפתוח את מכשיריהם הארורים רח"ל
מה דעת חו"ר הפורום שליט"א בשאלה כאובה זו?
 
ראשית לפני עוור הוא בדלית ליה דרכא אחרינא, וכאן אם כבר הוא מסייע דרבנן, וגם זה אין שהרי לא עוזר לעברה והוי גרמא בעלמא, וג"ז לענ"ד ליכא כיוון שמה שהוא עושה הוא דבר היתר, ולא רואה ולא יודע ממעשיו שום קשר לעברה
 
אין מעשה של יציאה מהשבת, יש לעשות מלאכות שאסורות בשבת.
אם לא ידוע לנשאל מה השואל מתכוון לעשות מיד אחרי שענה לו, לכאורה אין לחוש, שהרי הוא יכול לעשות הרבה דברים אחרים. אך השאלה היא אם ידוע לנשאל שמיד אחרי שיאמרו לו שיצאה השבת הוא ילך למכשיר שלו, מה הדין?
 
נ״ל שכוונת רבי @ראובן יוסף מיארה לומר שבלאו הכי הם משתמשים במכשירים הארורים.
ובהרחבה מעט, ידוע דברי התוס׳ בשבת ג׳ כי היכא דליכא דרכא אחרינא עדיין יש איסור מסייע, והיינו מדרבנן. וכאן דומה מעט לדין פתיחת מסעדות בתעניות דרבנן שמרן התיר הואיל וייתכן שמי שמגיע, מגיע בהיתר ואין לתלות שבאו לעבור על איסור.
והכא הרי כאן שאלו אותך לעניין חילול שבת, ומלבד מה שתמנע מהם לחלל שבת, הרי עשיית האיסור לא ודאית.
ואע״פ שהדמיון רחוק מעט, יש לצרף מעט שעצם איסור השימוש במכשירים הארורים הוא לא איסור בחפצא אלא האיסור מחמת התוכן, ומאן יימר שבאותו רגע שיצא שבת הם ישתמשו בו לאיסורא רח״ל.
 
בדרכי לתפילת מעריב של מוצ"ש
שאלו אותי בחורים שלדאבוננו משמשים כמלצרים [וד"ל]
מתי מוצ"ש
לאחר שעניתי להם התעוררתי לחשוב שאולי יש בזה
משום לפני עיור מכיוון שהם מחכים לפתוח את מכשיריהם הארורים רח"ל
מה דעת חו"ר הפורום שליט"א בשאלה כאובה זו?
מה האפשרות השניה? לא לענות להם כלל? לומר להם "לא יודע"? ואז מה? יתכן שיחללו שבת? אז לכאו' בוודאי זה עדיף. אמנם "אין אומרים לו לאדם חטוא בכדי שיזכה חברך", וגם לא מתירים איסור דרבנן בכדי שלא יעבור על איסור דאורייתא (כמש"כ כאן), אך כאן הוא לא עושה שום איסור, אלא הוא חושש (או יודע) שהם יעשו איסור, וזה לא לפני עיוור, כי חוץ מזה שלא בטוח שהם יעשו את המעשה וגם אם יעשו לא בטוח שיעשו איסור, אך מ"מ אין בכך שאני אומר להם את השעה סיוע במעשה העבירה, מקסימום ע"י מה שאני אומר יתכן ויעשו את העבירה קודם לכן, (כלומר במקום לפתוח את המכשיר בשעה 18:00 יפתחו בשעה 17:45), ויתכן שגם בזה יש בעיה, אך מ"מ לא נראה לאסור לומר להם.
חוץ מזה, כמו שאמרתי בהתחלה, מה הצד השני? שלא יענה להם בכלל?
אולי יאמר להם "לפחות עוד כך וכך זמן", או "לא בשעה הקרובה" וכד', אבל זה לא פשוט טכנית להשיב כאלו תשובות, ואם יאמר "לא יודע" [חוץ מזה שאולי יכול להיות קצת חילול השם] יש חשש שיחללו שבת להדיא קודם לכן, וזה בוודאי אסור.
 
בדרכי לתפילת מעריב של מוצ"ש
שאלו אותי בחורים שלדאבוננו משמשים כמלצרים [וד"ל]
מתי מוצ"ש
לאחר שעניתי להם התעוררתי לחשוב שאולי יש בזה
משום לפני עיור מכיוון שהם מחכים לפתוח את מכשיריהם הארורים רח"ל
מה דעת חו"ר הפורום שליט"א בשאלה כאובה זו?
חוששני, שאם לא היית עונה, הרי אז אותם צדיקים לשעבר אולי גם לעתיד, היו פותחים את המכשיר 'רק לדקה' לדעת מתי יוצא שבת ה''י...
 
חזור
חלק עליון