• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שאלה על הלימוד היומי בתורת מרן

עמית26

New member
שלום הרב!
שמח מאוד להצטרף לפורום המדהים הזה. מחמם את הלב לראות אתר עדכני ונאה עם ככ הרבה תלמידי מרן!
וסליחה מראש אם השאלות ברמה תורנית נמוכה,לצערי לא זכיתי ללמוד בישיבה(חוזר בתשובה) ולאט לאט מנסה להשלים פערים

השאלה שלי לגבי ההלכה היומית א' מר-חשוון תשפ"ד בסעיף ד - "מותר לאדם לומר לחבירו בשבת...ואפילו אם היה הכרך חוץ לתחום,משום שאילו היו שם בורגנים היה הולך בשבת"
לא ככ הצלחתי להבין את ההלכה הזו, הכוונה שאם היה שם פונדק דרכים אז היה מותר ללכת גם בשבת לכן מותר לדבר על זה?
אם כן ממתי מותר לצאת בשבת חוץ לתחום לצורך הגעה לפונדק דרכים? כנראה שלא הבנתי נכון את הכוונה האן
תודה רבה!
 
ב"ה
שלום וברכה וברוך הבא בשם ה'!
יסוד ההלכה בזה הוא איסור הנלמד מהפסוק "ודבר דבר", ודרשו רבותינו 'שלא יהיה דיבורך בשבת כדיבורך בחול',
כלומר, שאסור לדבר בשבת על דברים שרוצה לעשות, כל שאין אופן לעשותם בשבת בדרך מותרת.

לכן אסור לומר למשל 'אני אסע למירון', כי אין דרך שיהיה מותר לנסוע בשבת למירון,
אבל מותר לומר 'אני אלך למירון', מאחר שיש דרך של היתר ללכת בשבת למירון, שהרי הליכה ברגל היא מותרת,

ואע"פ שכרגע אין לו דרך היתר ללכת למירון, שהרי מירון הוא מחוץ לתחום אלפיים אמה שלו, ואסור בשבת לצאת חוץ לאלפיים אמה,
אבל כיון שיש אופן כזה בעולם שיהיה מותר ללכת למירון בשבת, כגון אילו היו בורגנין, כלומר בוטקה של שומרים, בכל פחות מ-35 אמה, היה אפשר ללכת כל עוד יש כאלו בוטקה, ואפילו עד מירון, אם כן המושג "ללכת למירון" בשבת הוא אפשרי במציאות, אפילו שאף אחד לא ילך לעשות כאלו בוטקה עד מירון, אבל סוף סוף יש כזו אפשרות ללכת בהיתר, זה כבר מתיר את האמירה הזו, שאינה בגדר "דיבורך בשבת כדיבורך בחול".

בברכה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה וברוך הבא בשם ה'!
יסוד ההלכה בזה הוא איסור הנלמד מהפסוק "ודבר דבר", ודרשו רבותינו 'שלא יהיה דיבורך בשבת כדיבורך בחול',
כלומר, שאסור לדבר בשבת על דברים שרוצה לעשות, כל שאין אופן לעשותם בשבת בדרך מותרת.

לכן אסור לומר למשל 'אני אסע למירון', כי אין דרך שיהיה מותר לנסוע בשבת למירון,
אבל מותר לומר 'אני אלך למירון', מאחר שיש דרך של היתר ללכת בשבת למירון, שהרי הליכה ברגל היא מותרת,

ואע"פ שכרגע אין לו דרך היתר ללכת למירון, שהרי מירון הוא מחוץ לתחום אלפיים אמה שלו, ואסור בשבת לצאת חוץ לאלפיים אמה,
אבל כיון שיש אופן כזה בעולם שיהיה מותר ללכת למירון בשבת, כגון אילו היו בורגנין, כלומר בוטקה של שומרים, בכל פחות מ-35 אמה, היה אפשר ללכת כל עוד יש כאלו בוטקה, ואפילו עד מירון, אם כן המושג "ללכת למירון" בשבת הוא אפשרי במציאות, אפילו שאף אחד לא ילך לעשות כאלו בוטקה עד מירון, אבל סוף סוף יש כזו אפשרות ללכת בהיתר, זה כבר מתיר את האמירה הזו, שאינה בגדר "דיבורך בשבת כדיבורך בחול".

בברכה רבה
תודה על ההסבר הנפלא!
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון