• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

שבע ברכות -פנים חדשות

שו"ת יביע אומר חלק ג - אבן העזר סימן יא
(ד) ודע דמה שכתב מהר"י הלוי שמברכין גם בשבת במנחה, מיירי שיש פנים חדשות, הלא"ה אין מברכין ז"ב =ז' ברכות=, כמבואר בטוש"ע /א"ה/ (סי' סב ס"ח) דבסעודה שלישית לא הויא שבת גופא כפנים חדשות. וכ' הב"י, דה"ט משום דאיכא למ"ד דיוצא בה במיני תרגימא. ואף על פי שמרן עצמו באו"ח (סי' רצא ס"ה) פסק שהעיקר שצריך לעשותה בפת. ע"ש. מ"מ הוא חושש בספק ברכות למ"ד שא"צ פת. ולהכי בעינן פנים חדשות ממש. וכה"ג אשכחן למרן בש"ע א"ח (סי' קפח ס"ח) שפסק שאם לא הזכיר שבת בבהמ"ז בסעודה ג' אינו חוזר. וכ' הב"ח שם דאע"ג דמרן גופיה פסק שצריכה פת, מ"מ לענין חזרה בבהמ"ז אזיל לחומרא דספק ברכות להקל. ע"ש. וכ"כ שאר אחרונים שם. ודון מינה ואוקי באתרין. (ומ"ש הישועות יעקב אה"ע (סי' סב סק"ז), דהא דשבת לא הוי פנים חדשות בסעודה ג', משום דקי"ל דאפי' במיני תרגימא יצא. לא חש לדייק בלשונו. וכאמור.) איברא דחזיתיה להרמ"ע מפאנו בתשו' (סי' מ) שכ', ומ"ש בס' האגודה למעט סעודה שלישית של שבת מדין פנים חדשות, איני מודה לו כלל, אי משום דאיהי נמי טעונה פת ומקדשין בו, דכולהו סעודות אתקשו בקרא להדדי. אי משום שיש סוד לחכמי האמת בפנים חדשות של שבת, והוא שייך בסעודה ג' כשאר סעודות. ע"ש. אולם בס' בני חיי (סי' סב) כתב עליו שאין מנהגינו כן, וגם מ"ש לקדש אינו לא ע"פ ההלכה ולא ע"פ קבלת האר"י ז"ל. ודברי האגודה הם דברי הטור וש"ע. ע"כ. ואמנם מצאתי תנאי דמסייעי ליה להרמ"ע מפאנו, הארחות חיים ח"א (הל' בהמ"ז אות נט) שכ', וי"א דה"מ בסעודת ליל שבת ושחרית, אבל בסעודת מנחה לא הוי כפנ"ח. והמנהג לאומרן אפי' בסעודת המנחה שיום הוא שנתחייב בשלש סעודות. ע"כ. וכ"כ בחי' הריטב"א (כתובות ז:). ע"ש. אכן לדינא בודאי דספק ברכות להקל.
 
חזור
חלק עליון