• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שו"ת תורה לשמה

ראיתי בהקדמת החכם השלם מהרי"ח מזרחי לשו"ת תורה לשמה [הוצ' סאלם] שהרגיש בכל הנ"ל, ונראה שפשיטא ליה שהגרי"ח ראה את כל הנ"ל ולקח הכל בחשבון ועשה שינויים מהמציאות כדי שלא יעלה על דעת אי מי שהוא המחבר [כיעוי"ש כמה דוגמאות], וזה שבסוף גילו מי המחבר זה ללא ספק רצון שמים.
והרואה יראה הכל שם דבר דבור על אופניו
אכן העלתי לכאן את דבריו כיעוין למר.

אקווה רק שאולי מישהו שמחזיק בתורה לשמה של אהבת שלום יזכה את הרבים ג״כ, מסוקרן לדעת את דרכו בקודש.
 
ראיתי בהקדמת החכם השלם מהרי"ח מזרחי לשו"ת תורה לשמה [הוצ' סאלם] שהרגיש בכל הנ"ל, ונראה שפשיטא ליה שהגרי"ח ראה את כל הנ"ל ולקח הכל בחשבון ועשה שינויים מהמציאות כדי שלא יעלה על דעת אי מי שהוא המחבר [כיעוי"ש כמה דוגמאות], וזה שבסוף גילו מי המחבר זה ללא ספק רצון שמים.
והרואה יראה הכל שם דבר דבור על אופניו

תמוה מאוד כמבואר כבר לעיל והמטרה לא מקדשת את האמצעים,והסיפא שלך תמוהה יותר:
"רצון שמים"????!
הרי רצון שמים שבכלל לא יעלים כל מחבר חבר את שמו מעל ספרו דהרי היא יוהרא כדברי מרן החיד"א ואיך אפשר לומר שהטעו את צי"ע רשכבה"ג בדבר מפורש.

נב-
דרך אגב לפי עדותו של חכם רבי אפרים הכהן זצל
רבנו יוסף חיים זצוקללה"ה בעצמו גילה שזה הוא כמובא ביביע אומר הנ''ל.
 
ולעניות דעתי יש להביא ראיה חזקה שלא מסתבר כלל לומר שרבינו יוסף חיים חיברו.

ונקדים שהרי ידוע שרבנו יוסף חיים זצוקללה"ה ספריו מלאים מפסקי הרב מרן החיד"א ובבן איש חי אין כמעט פרשה שלא מוזכר בה פעמים רבות את פסקי הרב חיד"א, וכו'

חזינן התיחסותו הקשה של מרן החיד"א לאלו שלא כותבים את שמותיהם על חיבוריהם, ואם כן אין ספק שרבנו יוסף חיים זצוקללה"ה ראה את דברי מרן החיד"א הזה ועשה היפך דבריו שיש בזה גאווה ומזכרת עוון, ואפילו אין לומר שמשמים השמיטו את דברי הרב חיד"א האלו מרבי יוסף חיים בשביל לעשות רצונו לחבר ספר לשמה כי סוף סוף לא מצווה היא אלא עבירה של יוהרא כנ"ל ובוודאי לא יכשילו את ציס"ע רשכבה"ג בכך.

ואולי מהאי טעמא יש גדולים שסברו שלא רבינו יוסף חיים זצוקללה"ה חיברו לתורה לשמה.


כנראה שאינך מיראי הוראה...
או שגם אתה מבין שעם "ראיות" כאלו לא ניתן להקל אף לא במנהג קל שבקלים.
 
ביבי"א הנ"ל (ח"ט חאו"ח סי' צ"ו) הביא אחד מהראיות: "וגם רי"ח ז"ל היה מאינשי דקפדי, ואיך כתב "ז"ל"".
ולכאו' צ"ב, הרי המהרש"א כותב (קידושין לא: ): "גם בחייו מצינו שי"ל זכרונו לברכה כמ"ש גבי ואברהם היו יהיה לגוי גדול ובמותו מוסיף לחיי עוה"ב וק"ל".
וא"כ מה יש להקפיד שלא לכתוב ז"ל?
 
ביבי"א הנ"ל (ח"ט חאו"ח סי' צ"ו) הביא אחד מהראיות: "וגם רי"ח ז"ל היה מאינשי דקפדי, ואיך כתב "ז"ל"".
ולכאו' צ"ב, הרי המהרש"א כותב (קידושין לא: ): "גם בחייו מצינו שי"ל זכרונו לברכה כמ"ש גבי ואברהם היו יהיה לגוי גדול ובמותו מוסיף לחיי עוה"ב וק"ל".
וא"כ מה יש להקפיד שלא לכתוב ז"ל?
זה בדיוק ההדגשה שהיה מאינשי דקפדי, שאפילו שיש פתח נרחב בכל זאת מקפיד שלא להיכנס בו
[ואיני מתבטא על הגרי"ח שאני אפילו לא עפר לרגליו, אבל אם כבודו יכיר בגדדים יראה לפעמים עד כמה הם מקפידים בדברים שמוחלט אצלם להקפיד עליהם, וכמו אחד הידידים שלנו שטוען שמוצאו ממוסול (מסלאווי), ואוי לנפשו של מי שיעז לומר לו שהוא מבגדד...]
 
ביבי"א הנ"ל (ח"ט חאו"ח סי' צ"ו) הביא אחד מהראיות: "וגם רי"ח ז"ל היה מאינשי דקפדי, ואיך כתב "ז"ל"".
ולכאו' צ"ב, הרי המהרש"א כותב (קידושין לא: ): "גם בחייו מצינו שי"ל זכרונו לברכה כמ"ש גבי ואברהם היו יהיה לגוי גדול ובמותו מוסיף לחיי עוה"ב וק"ל".
וא"כ מה יש להקפיד שלא לכתוב ז"ל?
בעניין הזה, אתה יכול לקחת את כל ההוכחות בתשובה שהבאתי כאן, וליצור קושיות נגד הגר״ע. זה לא חכמה. והוא מביא בדיוק את המהרש״א שהבאת.
 
חזור
חלק עליון