• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שימו לב! לאחר ימי הפסח, ברכת מצה רטובה שאינה נכססת הוא -המוציא!-

לגבי דעת הראש"ל הרב מרדכי אליהו זיע"א
דבר מעניין, ראיתי בהערות של הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א שבסוף ילקוט הטהרה, שבספר וזאת הברכה שינו את הדבר אחר פטירת הרב אליהו בעקבות "בנו" (לא כתוב מי), שאין חילוק בברכת המצה בפסח שני (ולפ"ז מודה הוא לרב עובדיה זיע"א).
אך בקובץ "בדרכו" מאמרים במשנת הרב אליהו ב תשפ"ג (https://hebrewbooks.org/67190) יש מאמר מהרב שמואל אליהו שליט"א בביאור טעמו של אביו המחלק בין 30 יום הראשונים שאחרי הפסח ובין שאר השנה (ואולי הבן האומר שהרב אליהו חזר בו הוא רבי יוסף שליט"א ראש בימ"ד דרכי הוראה לרבנים).
 
נערך לאחרונה:
(אגב כמדומה שדעת הגר"מ אליהו בטעות יסודה, שהרי בוזאת הברכה החדשים (כלו' בעשר שנים האחרונות) הודפס בשמו שברכת המצה מזונות, ולא כמהדורות הקודמות שנזכרו בחזו"ע, האם יש למישהו מידע בזה)
בהגדה של פסח 'דברי מרדכי' הובא עדיין (יצא לאור תשעב) כך:
הצג קובץ מצורף 20103
וכן ב'מאמר מרדכי' הלכות (מועדים) מהדורה תשע"א
הצג קובץ מצורף 20104
אז למה בוזאת הברכה החדשים שינה את דבריו? זה היה בהסכמה?

כמדומני שספר זה אינו יצא מתחת ידיו של הגרמ"א, אלא ליקוטי תלמידים, ויתכן והעתיקו מהוזאת הברכה הישן.
לגבי דעת הראש"ל הרב מרדכי אליהו זיע"א
דבר מעניין, ראיתי בהערות של הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א שבסוף ילקוט הטהרה, שבספר וזאת הברכה שינו את הדבר אחר פטירת הרב אליהו בעקבות "בנו" (לא כתוב מי), שאין חילוק בברכת המצה בפסח שני (ולפ"ז מודה הוא לרב עובדיה זיע"א).
אך בקובץ "בדרכו" מאמרים במשנת הרב אליהו ב תשפ"ג (https://hebrewbooks.org/67190) יש מאמר מהרב שמואל אליהו שליט"א בביאור טעמו של אביו המחלק בין 30 יום הראשונים שאחרי הפסח ובין 30 יום האחרונים (ואולי הבן האומר שהרב אליהו חזר בו הוא רבי יוסף שליט"א ראש בימ"ד דרכי הוראה לרבנים).
 
(אגב כמדומה שדעת הגר"מ אליהו בטעות יסודה, שהרי בוזאת הברכה החדשים (כלו' בעשר שנים האחרונות) הודפס בשמו שברכת המצה מזונות, ולא כמהדורות הקודמות שנזכרו בחזו"ע, האם יש למישהו מידע בזה)
בהגדה של פסח 'דברי מרדכי' הובא עדיין (יצא לאור תשעב) כך:
הצג קובץ מצורף 20103
וכן ב'מאמר מרדכי' הלכות (מועדים) מהדורה תשע"א
הצג קובץ מצורף 20104
אז למה בוזאת הברכה החדשים שינה את דבריו? זה היה בהסכמה?

כמדומני שספר זה אינו יצא מתחת ידיו של הגרמ"א, אלא ליקוטי תלמידים, ויתכן והעתיקו מהוזאת הברכה הישן.
לגבי דעת הראש"ל הרב מרדכי אליהו זיע"א
דבר מעניין, ראיתי בהערות של הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א שבסוף ילקוט הטהרה, שבספר וזאת הברכה שינו את הדבר אחר פטירת הרב אליהו בעקבות "בנו" (לא כתוב מי), שאין חילוק בברכת המצה בפסח שני (ולפ"ז מודה הוא לרב עובדיה זיע"א).
אך בקובץ "בדרכו" מאמרים במשנת הרב אליהו ב תשפ"ג (https://hebrewbooks.org/67190) יש מאמר מהרב שמואל אליהו שליט"א בביאור טעמו של אביו המחלק בין 30 יום הראשונים שאחרי הפסח ובין 30 יום האחרונים (ואולי הבן האומר שהרב אליהו חזר בו הוא רבי יוסף שליט"א ראש בימ"ד דרכי הוראה לרבנים).
 
אז למה בוזאת הברכה החדשים שינה את דבריו? זה היה בהסכמה?

כמדומני שספר זה אינו יצא מתחת ידיו של הגרמ"א, אלא ליקוטי תלמידים, ויתכן והעתיקו מהוזאת הברכה הישן.
שאלתי זאת לפני שנים למחבר וזאת הברכה, ואמר לי שהשמיט זאת מעצמו, מאחר ואינו רוצה שספרו יהיה מוקד למחלוקת. ולא מפני שהרמ"א חזר בו.
 
עפר אני תחת כפות רגליו של רבינו מרן הראשל"צ שליט"א
רק תורה היא וללמוד אני צריך:
א. הרב בקונטרס המצורף יוצא מנקודת הנחה שאין דרך בני אדם לקבוע סעודה על מצה נכססת. לענ"ד זו טעות גמורה במציאות, הרוב אוכלים את המצות בפסח נכססות, ואדרבה יש כאלה שאם ירטיבו להם את המצה לא יאכלו אותה כלל. (כעבדכם הנאמן).
ב. וכי אם נזריק ללחמניה מתוקה מי דבש באופן שתהיה כנילושה בדבש, תהפוך ברכתה למזונות?
וכי אם נמלא פיתה בהרבה דבש ותבלין ואגוזים (או שוקולד) זה יהפוך את הפיתה למזונות מדין כיס ממולא?
ועוד, מה שונה מצה מקרקר או לחמית או מצית וכדו' שהרטיבו אותם? (ובאלו י"א שברכתם המוציא במקום שנהגו לקבוע עליהם, כהגר"מ שטרנבוך).

לענ"ד, הכל מתבסס על לשון רב האי גאון, שכתב שנוהגין לאכול מהם קמעא..., ומצות היות וקובעין עליהם סעודה תמיד ורק לזה הם מיועדות ולא לתענוג ועראי כלל וכלל. ועוד שיש להם "שם לחם" והתורה קראתם לחם. ולכן סתם כך מעיקר הדין היה אמור להיות ברכתם "המוציא", וכמו שנהג מרן זיע"א.

אבל כל העניין עם הרטוב קצת צריך לי ביאור.
 
חזור
חלק עליון