• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שינוי מקום מסוכה לבית/רה"ר

שלום רב,
אשמח לדעת מה דעת מרן הרב עובדיה או הרב יצחק בנוגע לשינוי מקום מסוכה לבית כאשר הסוכה נמצאת בחצר משותפת של בניין.

(הסתפקתי אם דינה כרה"ר וממילא יציאה מהסוכה לבית מחייבת ברכה על מה שברכתו האחרונה בנ"ר, או שמא כיוון שהיא ג"כ רשותו יש לזה דין כמחדר לחדר. ושאלה זו רלוונטית בעלמא לעניין שינוי מקום).

תודה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
בילקו"י ספיה"ע ושבועות מבואר שבשינוי רשות כגון מהבית לחדר מדרגות מברך, היות שביתו הוא רשותו, ואילו החדר מדרגות הוא רשות משותפת, ולכן נחשב שינוי רשות. ולפ"ז הוא הדין והוא הטעם בנידון השאלה, היות והיציאה מן הסוכה לביתו היא דרך רשות משותפת, אפילו שהיא משותפת גם אליו, נחשבת רשות אחרת, ולכן גם אם נחשיב את הסוכה בימי החג כרשותו בלבד ולא כרשות משותפת, מ"מ היות והוא עובר אל ביתו דרך רשות משותפת, נחשב כשינוי מקום מבית לבית שמברך.

בברכה רבה
 
תודה רבה על התשובה.
ומש"כ הרב בילקו"י שאם הוא יוצא מהסוכה לצורך הסעודה אינו חוזר ומברך (ומקורו מהריטב"א סוכה מה.), מדובר בכל מקום שהסוכה נמצאת בו נכון? והאם מדובר דווקא בסעודה עם פת או בכל דבר שהוא צורך האכילה שלו בסוכה? (כי בסעודה עם פת הרי בלא"ה אינו מברך משום סב"ל)
 
ב"ה
שלום וברכה,
הריטב"א דיבר אפילו למאן דאמר שגם בסעודת פת יש שינוי מקום, וכדעת הרי"ף והרמב"ם והש"ע, דבזה אף לשיטתם אם הוא מהסוכה לבית א"צ לברך, וכן הוא הדין והוא הטעם יהיה לדידן בדברים שברכה אחרונה שלהם נפשות,
אבל כל זה כשנכנס מסוכה לבית "לצרכי סעודה", והסברא בזה, שהרי כל ענין "שינוי מקום" שיחשב "הסיח הדעת", הוא בגלל שמעשה שינוי מקום הוא מבטא סילוק מענין האכילה שהיה בבית זה, (ולכן הוא גם יותר חזק מהמחשבה שחשב עדין להמשיך לאכול). ועל זה מחדש הריטב"א, דלפי זה, אם כל כניסתו מהסוכה לבית אינו אלא להביא צרכי סעודה, א"כ מעשה זה אינו מבטא סילוק אלא להיפך, המעשה מבטא המשך סעודה, שכל עניינו המשיך את הסעודה, ולא רק במחשבתו, אלא המעשה עצמו מוכיח, וא"כ שוב אינו מעשה של סילוק אלא מעשה של המשך.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון