• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

שיעור 'כמלוא עיניו' לקימה בפני אביו ורבו המובהק

אמת ליעקב

Active member
כתב בספר ילקוט יוסף כיבוד אב ואם בזה"ל
1658066488915.png

1658066536594.png


ויש לדון בדברים כדרכה של תורה אחר הקידה חמש מאוד מהורמנותיה דהראש"ל שליט"א.

חדא. מש"כ בשם הסמ"ג - ט"ס הוא וצ"ל 'הסמ"ק'.
ועוד דמה שהביא בשם ספר ברכת נפתלי בשם הגרב"צ, יש בזה חסרון דברים, דהחלק השני שיש לו על מה לסמוך אינו מדברי הגרב"צ אלא מדברי הגרי"ש אלישיב
1658066728150.png


ובעיקר הדברים - מה שפסק הראש"ל שליט"א כדעת הש"ך 'לקולא', צע"ג, דכבר תמהו על כך רבים מהאחרונים, דבגמ' בב"מ ל"ג ע"א מפורש ש'ראיה' סתמא היא כמלוא עיניו ממש, ורק לגבי פריקה וטעינה שצריך ראיה 'שיש בה פגיעה' השיעור הוא 'רוס' עי"ש;

בספר מעשה רוקח על הרמב"ם הלכות ת"ת פ"ה ה"ז כתב וז"ל ולא ידעתי שיעור זה למאי אתא, דאם הוא רואהו הרי לא נפטר ואם אינו רואהו אפילו בבציר מהכי לישתרי, ויש ליישב ע"כ. ועי' מה שכתב בספר משרת משה שם. ובשו"ת עמודי אש סי' ט"ו או ו' כתב שהסמ"ק איירי בסומא שאינו רואה והוא צריך לקום בשיעור זה, אולם אדם הרואה יותר מרס"ו אמות צריך לעמוד כל שרואה גם לדעת הסמ"ק עי"ש. ובספר עבודת המלך על הרמב"ם הלכות ת"ת פ"ה ה"ז כתב שכנראה היה לו להסמ"ק כן בגי' הגמ', ולגרסתנו הוא השיעור כמו שהוא רואה אותו וכדאמרו בגמ' שם באביי מכי חזא אודניה דחמרא דרב יוסף עי"ש. ובספר חדרי דעה יו"ד סי' רמ"ד נשאר בצע"ג על דברי הסמ"ק עי"ש. ובפירוש סביב ליראיו על היראים מצוה ל"ו אות ו' כתב שהמעיין בש"ס יפלא על דברי הסמ"ק וכו' וסיים אבל בעלמא ודאי שאין שיעור קצוב 'וכסתימת הפוסקים' עי"ש. וכן מהר"א חזן בספרו עמודי ארזים על היראים מצוה ל"ו אות ט' הקשה על הסמ"ק הנ"ל, וסיים ויעויין להרמב"ם ז"ל פ"ג מהלכות ק"ש ה"ח שפירש מלא עיניו עד שלא יראה אותן ע"כ, ואם כן נראה דאין לתת קצבה בדבר אלא כל אחד ואחד לפי ראות עיניו ודו"ק עי"ש. וכן יש לדייק מדברי הרמב"ם בהלכות ת"ת פ"ה ה"ז [שהעתיק השו"ע] שכתב וחייב לעמוד מפני רבו משיראנו מרחוק מלא עיניו עד שיתכסה ממנו ולא יראה קומתו ואח"כ ישב עי"ש, שלשון זו מורה בעליל דתלי בראיה ממש ואפילו מיל או שנים. וכ"נ מסתימת דברי הבא"ח שנה שניה פרשת כי תצא ס"ח שהעתיק את לשון הרמב"ם והשו"ע הנ"ל, והשמיט את דברי הש"ך בשם הסמ"ק, ונראה מדבריו דלא ס"ל כן, וזה כדברי הגרב"צ אבא שאול הנ"ל שנקט כפשט דברי מרן השו"ע שהחיוב הוא כמלוא עיניו ממש

וא"כ לכאורה נראה שהעיקר הוא כדעת הפוסקים הנ"ל שיש לעמוד לאביו ורבו המובהק כמלוא עיניו ממש, ולא כדעת הסמ"ק שהיא דעת יחיד שהביאה הש"ך שגם עליו תמהו רוב האחרונים ודחאוהו מההלכה, ובפרט לדעת מרן השו"ע שנראה דלא ס"ל כהסמ"ק וכנ"ל.
 
חזור
חלק עליון