• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שכח לומר על הניסים, באיזו צורה חוזר?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
קרה לי ששכחתי לומר "ועל הניסים", ונזכרתי קודם שחתמתי את הברכה, וכידוע הדין הוא שצריך לחזור, אך לא הסתדר לי פתאום לומאר "ועל הניסים" שכן זה צריך להיות המשך של משהו. והרי מי ששכח וחתם את הברכה, יכול לאומרו ב"אלהי נצור" ויאמר שם "מודים אנחנו לך על ניסים וכו'", ולכאו' סברתי שכך צריך לומר גם מי שנזכר קודם חתימת הברכה, שיוסיף ויאמר את המילים "מודים אנחנו לך".
ואכן, כך כתב להדיא בילקו"י:
1671803465650.png
 
יש להוסיף בנותן טעם שרבותינו אחרוני הזמן נחלקו בעצם נוסח על הניסים אם לומר 'ועל הנסים' באות ו' וכך דעת מרן זצ''ל בשו''ת יבי''א [ח''ח] המשנ''ב והאול''צ
ומאידך דעת הגר''מ מאזוז שליט''א [בעלון בית נאמן לא מזמן ובסידור א''מ] שיש לומר על הנסים בלא ו' מפני שאינו חוזר על שלפניו מודים אנחנו לך אלא על שלאחריו ועל הכל אנחנו מודים לך
מעתה י''ל דמה שמרן שליט''א כתב לומר מודים אנחנו לך על הנסים וכו' אזיל בזה לשיטתו שבעלמא י''ל ועל הנסים שחוזר על שלפניו ואינו קטע חדש [כך שמעתי מידיד טוב]
 
ומאידך דעת הגר''מ מאזוז שליט''א [בעלון בית נאמן לא מזמן ובסידור א''מ] שיש לומר על הנסים בלא ו' מפני שאינו חוזר על שלפניו מודים אנחנו לך אלא על שלאחריו ועל הכל אנחנו מודים לך
אם אני זוכר נכון הוא אומר כך רק על התפילה, אך כמדומני שגם הוא סובר שבברהמ"ז יש לומר "ועל הניסים".
 
אמת ואכן בסידור איש מצליח כתבו שבברכת המזון כאשר חוזר [בתוך הברכה] יאמר מודים אנחנו לך על הנסים
אבל בברהמ"ז כלל לא חוזר, אלא אומרו ב"הרחמן".
וכמש"כ בסידור איש מצליח:
1671928506685.png

לגבי מי ששכח בתפילה נכתב שם:
1671928614631.png
 
בתוך הברכה הוא חוזר [הסידור איננו תחת ידי אבל אם יש לך אפשרות תבדוק בתפילת שחרית]
וזה לא כמר ולא כמר.
בעלון בית נאמן הביא שר' יעקב חיים סופר שליט''א הוכיח מכמה מכומות שיש לומר תמיד בלא ו' אלא על הנסים כי כך הגירסא בגמ' בשו''ע ועוד ראיות
וכתב שעשה 'פשרה' וחילק בין ברכת המזון לתפילה ע''פ הטעם הנ''ל שבתפילה העל הנסים חוזר על שלפניו ועל כולם וכו'
אפשר ליישב בדוחק שבכונת הלב תפסו כהרב יעקב חיים סופר [מה שלא מצוי בדר''כ עכ''פ כנגד מרן זצ''ל]
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון