חשבתי על דין מחודש אם ארבעה אנשים אכלו פת הבאה בכיסנין שניים מסוג אחד ושניים מסוג אחר חייבים לזמן, כגון ששניים אכלו עוגיות קשות נכססות מקמח ומים ושניים אכלו עוגה, והטעם שחייבים לזמן משום שממ"נ שניים אכלו פהב"כ ושניים אכלו לחם גמור, שהרי מצינו מחלוקת מאי פהב"כ שברכתה בורא מיני מזונות ומעין ג' יש מפרשים פת שעשויה כמין כיסים שממלאים אותם דבש או סוכר ואגוזים ושקדים ותבלין וכדומה ויש מפרשים שהיא עיסה שערב בה דבש או שמן או חלב או מיני תבלין ואפאה ויש מפרשים שהיא פת בין מתובלת בין שאינה מתובלת שעושים אותם כעבים יבשים וכוססין אותם ומרן בבית יוסף (סי' קס"ח) כתב כיון דספיקא במידי דרבנן הוא נקטינן כדברי כולם להקל ולכולם דין פהב"כ יש להם וכן פסק בשו"ע (שם ס"ז), ואם כן בנד"ד י"ל אם הפת הנכססת היא פהב"כ הרי השניים שאכלו את העוגה אכלו פת גמורה ואם העוגה היא פהב"כ הרי השניים שאכלו את הפת הנכססת אכלו פת גמורה, ואם פהב"כ היא פת העשויה כמין כיס שממלאים אותה מיני מתיקה נמצא שכולם אכלו פת גמורה. ואף לשני הצדדים הראשונים של שניים אכלו פת גמורה ושניים פהב"כ חייבים לזמן וכמש"פ השו"ע (סי' קצז ס"ג) שאם שניים אכלו כזית פת ואחד כזית דגן חייבים בזימון ע"ש. ואף על גב שאין אנו יודעים מי מהם אכל פת גמורה והרי כ' מרן בשו"ע (שם ס"ב) תשעה שאכלו דגן ואחד אכל כזית ירק מצטרפין להזכיר ה' וכו' "והוא שיהיה המברך אחד מאוכלי הפת" עכ"ל, נראה דהיינו דוקא לזמן ולברך בהמ"ז להוציא את שאר המסובים יד"ח אבל זימון בלבד כמו שנוהגים בזמננו אין קפידא כ"כ (ועי' ברכ"ה ח"ב עמ' תסט). ומ"מ לפמש"כ המאמר מרדכי (סיק קס"ח ס"ק י"ד) דאפשר שלא נחלקו הפירושים בפהב"כ ומודו לאדדי יש לחוש בזימון בעשרה כיוון שמזכיר אלוקינו אע"ג שמכמה מהאחרונים מוכח שהבינו דפליגי הראשונים אהדדי. ופשוט שיש להקפיד על שאר התנאים הנצרכים כדי לזמן כגון שלא יאכלו בעמידה ועוד (עי' ברכ"ה ח"ב עמ' תלד).