• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שנים שאכלו עוגה ושנים שאכלו כעכין חייבים בזימון

יי"ש ס"ט

Active member
חשבתי על דין מחודש אם ארבעה אנשים אכלו פת הבאה בכיסנין שניים מסוג אחד ושניים מסוג אחר חייבים לזמן, כגון ששניים אכלו עוגיות קשות נכססות מקמח ומים ושניים אכלו עוגה, והטעם שחייבים לזמן משום שממ"נ שניים אכלו פהב"כ ושניים אכלו לחם גמור, שהרי מצינו מחלוקת מאי פהב"כ שברכתה בורא מיני מזונות ומעין ג' יש מפרשים פת שעשויה כמין כיסים שממלאים אותם דבש או סוכר ואגוזים ושקדים ותבלין וכדומה ויש מפרשים שהיא עיסה שערב בה דבש או שמן או חלב או מיני תבלין ואפאה ויש מפרשים שהיא פת בין מתובלת בין שאינה מתובלת שעושים אותם כעבים יבשים וכוססין אותם ומרן בבית יוסף (סי' קס"ח) כתב כיון דספיקא במידי דרבנן הוא נקטינן כדברי כולם להקל ולכולם דין פהב"כ יש להם וכן פסק בשו"ע (שם ס"ז), ואם כן בנד"ד י"ל אם הפת הנכססת היא פהב"כ הרי השניים שאכלו את העוגה אכלו פת גמורה ואם העוגה היא פהב"כ הרי השניים שאכלו את הפת הנכססת אכלו פת גמורה, ואם פהב"כ היא פת העשויה כמין כיס שממלאים אותה מיני מתיקה נמצא שכולם אכלו פת גמורה. ואף לשני הצדדים הראשונים של שניים אכלו פת גמורה ושניים פהב"כ חייבים לזמן וכמש"פ השו"ע (סי' קצז ס"ג) שאם שניים אכלו כזית פת ואחד כזית דגן חייבים בזימון ע"ש. ואף על גב שאין אנו יודעים מי מהם אכל פת גמורה והרי כ' מרן בשו"ע (שם ס"ב) תשעה שאכלו דגן ואחד אכל כזית ירק מצטרפין להזכיר ה' וכו' "והוא שיהיה המברך אחד מאוכלי הפת" עכ"ל, נראה דהיינו דוקא לזמן ולברך בהמ"ז להוציא את שאר המסובים יד"ח אבל זימון בלבד כמו שנוהגים בזמננו אין קפידא כ"כ (ועי' ברכ"ה ח"ב עמ' תסט). ומ"מ לפמש"כ המאמר מרדכי (סיק קס"ח ס"ק י"ד) דאפשר שלא נחלקו הפירושים בפהב"כ ומודו לאדדי יש לחוש בזימון בעשרה כיוון שמזכיר אלוקינו אע"ג שמכמה מהאחרונים מוכח שהבינו דפליגי הראשונים אהדדי. ופשוט שיש להקפיד על שאר התנאים הנצרכים כדי לזמן כגון שלא יאכלו בעמידה ועוד (עי' ברכ"ה ח"ב עמ' תלד).​
 
כמדומה שבלומדי הסוגיא בכולל העלו לדינא שאף אם אדם אכל כזית מכל מין לא יברך ברכת המזון וה''ה הכא.
ושמעתי שר' אברהם גניחובסקי זצוק''ל נתארח והביאו לו פת כיסנין ולאחר מכן אמר ברכת האורח.
 
מה שזכור לי, גם שלשה שאכלו "מזונות" יכולים לזמן, לא?
מה פתאום!
שלחן ערוך - אורח חיים (מ)
ג הַמִּצְטָרֵף צָרִיךְ לְבָרֵךְ בְּרָכָה אַחֲרוֹנָה עַל מַה שֶּׁאָכַל וְאֵינוֹ נִפְטָר בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן (ה) שֶׁל אֵלּוּ; בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים דְּסָגֵי בְּכָל מַאֲכָל, לְהִצְטָרֵף לַעֲשָׂרָה; אֲבָל לִשְׁלֹשָׁה, אֵינוֹ מִצְטָרֵף עַד שֶׁיֹּאכַל כַּזַּיִת. וְיֵשׁ אוֹמְרִים דִּבְכַזַּיִת דָּגָן מְהָנֵי אֲפִלּוּ אֵינוֹ פַּת; וְיֵשׁ אוֹמְרִים דִּבְיָרָק וּבְכָל מַאֲכָל, (ו) מְהָנֵי; הִלְכָּךְ שְׁנַיִם שֶׁאָכְלוּ וּבָא שְׁלִישִׁי, אִם יְכוֹלִים לְהַזְקִיקוֹ שֶׁיֹּאכַל כַּזַּיִת פַּת, מוּטָב; וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה, לֹא יִתְּנוּ לוֹ לִשְׁתּוֹת וְלֹא מַאֲכָל אַחֵר; וְאִם אֵרַע שֶׁנָּתְנוּ לוֹ (ז) לִשְׁתּוֹת אוֹ מַאֲכָל אַחֵר, יְזַמְּנוּ עִמּוֹ אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לֶאֱכֹל פַּת.
 
מה פתאום!
שלחן ערוך - אורח חיים (מ)
ג הַמִּצְטָרֵף צָרִיךְ לְבָרֵךְ בְּרָכָה אַחֲרוֹנָה עַל מַה שֶּׁאָכַל וְאֵינוֹ נִפְטָר בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן (ה) שֶׁל אֵלּוּ; בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים דְּסָגֵי בְּכָל מַאֲכָל, לְהִצְטָרֵף לַעֲשָׂרָה; אֲבָל לִשְׁלֹשָׁה, אֵינוֹ מִצְטָרֵף עַד שֶׁיֹּאכַל כַּזַּיִת. וְיֵשׁ אוֹמְרִים דִּבְכַזַּיִת דָּגָן מְהָנֵי אֲפִלּוּ אֵינוֹ פַּת; וְיֵשׁ אוֹמְרִים דִּבְיָרָק וּבְכָל מַאֲכָל, (ו) מְהָנֵי; הִלְכָּךְ שְׁנַיִם שֶׁאָכְלוּ וּבָא שְׁלִישִׁי, אִם יְכוֹלִים לְהַזְקִיקוֹ שֶׁיֹּאכַל כַּזַּיִת פַּת, מוּטָב; וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה, לֹא יִתְּנוּ לוֹ לִשְׁתּוֹת וְלֹא מַאֲכָל אַחֵר; וְאִם אֵרַע שֶׁנָּתְנוּ לוֹ (ז) לִשְׁתּוֹת אוֹ מַאֲכָל אַחֵר, יְזַמְּנוּ עִמּוֹ אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לֶאֱכֹל פַּת.
מה השו"ע שהבאת? אני אומר ששלושה שאוכלים מזונות יכולים לזמן לעצמם, איפה בשו"ע הנ"ל ראית אחרת?
 
מחילה, דווקא בשנים שאכלו פת יש דיון אבל שלשה שלא אכלו פשט"ל שאין זימון
מצינו כה''ג שלא מצטרפות ומזמנות לעצמן גבי נשים.. והעיד בפני הגאון רבי ציון כהן זנגי זצוק''ל ר''י פו''י קטמון דבביתו נשים מזמנות לעצמן.
 
חשבתי על דין מחודש אם ארבעה אנשים אכלו פת הבאה בכיסנין שניים מסוג אחד ושניים מסוג אחר חייבים לזמן, כגון ששניים אכלו עוגיות קשות נכססות מקמח ומים ושניים אכלו עוגה, והטעם שחייבים לזמן משום שממ"נ שניים אכלו פהב"כ ושניים אכלו לחם גמור, שהרי מצינו מחלוקת מאי פהב"כ שברכתה בורא מיני מזונות ומעין ג' יש מפרשים פת שעשויה כמין כיסים שממלאים אותם דבש או סוכר ואגוזים ושקדים ותבלין וכדומה ויש מפרשים שהיא עיסה שערב בה דבש או שמן או חלב או מיני תבלין ואפאה ויש מפרשים שהיא פת בין מתובלת בין שאינה מתובלת שעושים אותם כעבים יבשים וכוססין אותם ומרן בבית יוסף (סי' קס"ח) כתב כיון דספיקא במידי דרבנן הוא נקטינן כדברי כולם להקל ולכולם דין פהב"כ יש להם וכן פסק בשו"ע (שם ס"ז), ואם כן בנד"ד י"ל אם הפת הנכססת היא פהב"כ הרי השניים שאכלו את העוגה אכלו פת גמורה ואם העוגה היא פהב"כ הרי השניים שאכלו את הפת הנכססת אכלו פת גמורה, ואם פהב"כ היא פת העשויה כמין כיס שממלאים אותה מיני מתיקה נמצא שכולם אכלו פת גמורה. ואף לשני הצדדים הראשונים של שניים אכלו פת גמורה ושניים פהב"כ חייבים לזמן וכמש"פ השו"ע (סי' קצז ס"ג) שאם שניים אכלו כזית פת ואחד כזית דגן חייבים בזימון ע"ש. ואף על גב שאין אנו יודעים מי מהם אכל פת גמורה והרי כ' מרן בשו"ע (שם ס"ב) תשעה שאכלו דגן ואחד אכל כזית ירק מצטרפין להזכיר ה' וכו' "והוא שיהיה המברך אחד מאוכלי הפת" עכ"ל, נראה דהיינו דוקא לזמן ולברך בהמ"ז להוציא את שאר המסובים יד"ח אבל זימון בלבד כמו שנוהגים בזמננו אין קפידא כ"כ (ועי' ברכ"ה ח"ב עמ' תסט). ומ"מ לפמש"כ המאמר מרדכי (סיק קס"ח ס"ק י"ד) דאפשר שלא נחלקו הפירושים בפהב"כ ומודו לאדדי יש לחוש בזימון בעשרה כיוון שמזכיר אלוקינו אע"ג שמכמה מהאחרונים מוכח שהבינו דפליגי הראשונים אהדדי. ופשוט שיש להקפיד על שאר התנאים הנצרכים כדי לזמן כגון שלא יאכלו בעמידה ועוד (עי' ברכ"ה ח"ב עמ' תלד).​
זימון על "על המחיה" לא שמענו.
 
איני זוכר, ובאמת לא עיינתי בזמנו כראוי בספרי גדולי זמנינו, אם תמצא התייחסות מפורשת לעניין אודה לך מאוד.
דבר ראשון לא צריך מכל מין מספיק כזית משני מינים ולדעת הפי' השלישי שני הסוגים שאכל הם לחם והבן
והטעם שלא יברך המוציא ובהמ"ז כי יש לחוש לדעת המאמר מרדכי (סי' קס"ח ס"ק י"ד) דס"ל דאפשר דלא פליגי הראשונים אלא כל אחד אמר חדא
אבל בזימון בשלשה אין הזכרת ש"ש ויזמנו
 
יפה. אבל הוא ספק שם והברכ"י כ' שהמנהג להקל.
אה"נ, המנהג להקל ולא לחייב זימון בכה"ג, אבל לכאורה אם ירצו יכולים לזמן ואולי אף יש עניין בכך.
וה"ה בנד"ד המחודש, יתכן שבאמת יש עניין שיזמנו (ואפי' יותר מהעניין בשלושה שאכלו מזונות), אך לא שיש להם חיוב בכך.
 
אה"נ, המנהג להקל ולא לחייב זימון בכה"ג, אבל לכאורה אם ירצו יכולים לזמן ואולי אף יש עניין בכך.
וה"ה בנד"ד המחודש, יתכן שבאמת יש עניין שיזמנו (ואפי' יותר מהעניין בשלושה שאכלו מזונות), אך לא שיש להם חיוב בכך.
המנהג להקל לאכול ג' יחד ואע''פ שיש ספק אי צריכין זימון, ומשמע שאינן יכולין לזמן מספק.
 
חזור
חלק עליון