• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

ש"ץ ששכח יעלה ויבא במנחה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מה הדין בשליח ציבור ששכח לומר בחזרה של מנחה "יעלה ויבא" ואף אחד כמובן לא הזכיר לו, וסיים התפילה. האם צריך לחזור על החזרה או לא?
הנה בשו"ע סי' קכ"ו ס"ג כתוב:
1677001599440.png
וא"כ מבואר שרק בשחרית אין מחזירין אותו, אבל משמע שבמנחה אה"נ יש לו לחזור. ואע"פ שיש בדבר טורח ציבור, הרי שאין לו תפילת המוספין לפניו שיכול לסמוך ע"ז.
וכ"כ בכה"ח סי' קכ"ו ס"ק י"ח:
1677001993658.png
וגם בילקו"י סי' קכ"ו סעיף ב' כתב:
1677002474699.png
ולא הזכיר מה יהיה הדין במנחה. (וכעי"ז כתב גם בחזו"ע חנוכה).
אולם בסי' ק"ז בדיני שליח ציבור שטעה סעיף ב' כתב:
1677002557953.png
וכתב להדיא "שחרית או מנחה", אולם לכאורה הטעם שיש תפילת המוספין לפניו לא שייך בתפילת מנחה.
ובאור לציון ח"ג פ"ב ס"ו כתב:
1677003434060.png
וכתב להדיא שבתפילת מנחה יש לחזור.

אז למעשה, מה יש לעשות במנחה? לחזור או לא?
 
הנני מצרף מ"ש בספרי הקטן בסימן קכו

ש"צ ששכח להזכיר יעלה ויבוא במנחה ביום הראשון של ר"ח אם יחזור להתפלל החזרה

נחלקו הראשונים בזה. [עיין הלכה ברורה שבסמוך].

ולפו"ר נראה דהיכא דמתפללים ערבית סמוך למנחה לא חייב לחזור, וכן אם יש רק כמה דקות הפסק ד"ת בין מנחה לערבית. ועוד שיש לצרף דעת הסוברים דאף מנחה מצילה את מוסף אע"פ שיש זמן בינהם. עיין בבית יוסף.

אולם אפשר דדין זה רק בשחרית [והטעם דבמנחה שמתפללים סמוך לשקיעה ליכא ביטול מלאכה] לכך נראה לי דיחמירו להתפלל שוב החזרה ואין בזה סב"ל וכנ"ל בהערה. וצ"ע. ועיין מ"ש בזה בהלכה ברורה (עמוד שיב).
 
מה הדין בשליח ציבור ששכח לומר בחזרה של מנחה "יעלה ויבא" ואף אחד כמובן לא הזכיר לו, וסיים התפילה. האם צריך לחזור על החזרה או לא?
הנה בשו"ע סי' קכ"ו ס"ג כתוב:
הצג קובץ מצורף 7384
וא"כ מבואר שרק בשחרית אין מחזירין אותו, אבל משמע שבמנחה אה"נ יש לו לחזור. ואע"פ שיש בדבר טורח ציבור, הרי שאין לו תפילת המוספין לפניו שיכול לסמוך ע"ז.
וכ"כ בכה"ח סי' קכ"ו ס"ק י"ח:
הצג קובץ מצורף 7385
וגם בילקו"י סי' קכ"ו סעיף ב' כתב:
הצג קובץ מצורף 7386
ולא הזכיר מה יהיה הדין במנחה. (וכעי"ז כתב גם בחזו"ע חנוכה).
אולם בסי' ק"ז בדיני שליח ציבור שטעה סעיף ב' כתב:
הצג קובץ מצורף 7387
וכתב להדיא "שחרית או מנחה", אולם לכאורה הטעם שיש תפילת המוספין לפניו לא שייך בתפילת מנחה.
ובאור לציון ח"ג פ"ב ס"ו כתב:
הצג קובץ מצורף 7388
וכתב להדיא שבתפילת מנחה יש לחזור.

אז למעשה, מה יש לעשות במנחה? לחזור או לא?
כבודו מעיר טוב.
ומחמת דבריך נזכרתי בסיפור שספרו על אמו של חכם יהודה צדקה ז"ל, שהייתה בת אחות הבא"ח ז"ל, וספרו שהיתה מתפללת יומיום ג' תפילות בבית הכנסת, ויום אחד כשיצאו מהתפילה גערה במתפללים שהש"ץ שכח יעלה ויבוא ואף אחד לא החזירו, ולא שם על לב, וכשרצו המתפללים לחזור לבית הכנסת לומר שוב חזרת הש"ץ, גערה בהם שוב אינכם יודעים ההלכה שאם נסתיימה התפילה ונתפזרו המתפללים אין חוזרין שוב....
ולפי דברי כת"ר צריך לומר שמעשה זה היה בשחרית. (רק צ"ע למה אמרה להם הטעם שאם נסתיימה התפילה, ולא מחמת המוסף).
כמדומני ששמעתי מעשה זה מנכדה הראש"ל הגר"מ אליהו ז"ל, וסיפר עוד במעלתה שהיתה מתווכחת בהלכה עם הרב כף החיים ז"ל, וגם שהיו לה כמה מסורות בהלכה שקיבלה מדודה הרב בא"ח ז"ל.
 
פשט שו"ע קכו ס"ג שרק בשחרית אינו חוזר

וכן הבין הראש"ל הגר"ד שליט"א בהלכ"ב ח"ו עמ' שיב שחוזר וע"ש בבירור הלכה (ורק הסתפק שיש יומיים ראש חודש ושכח ביום הראשון ועתיד להזכיר בערבית האם יחזור ונשאר בצ"ע)

וכן להרב נקי בר"ח בהלכה ובאגדה שחוזר
 
פשט שו"ע קכו ס"ג שרק בשחרית אינו חוזר

וכן הבין הראש"ל הגר"ד שליט"א בהלכ"ב ח"ו עמ' שיב שחוזר וע"ש בבירור הלכה (ורק הסתפק שיש יומיים ראש חודש ושכח ביום הראשון ועתיד להזכיר בערבית האם יחזור ונשאר בצ"ע)

וכן להרב נקי בר"ח בהלכה ובאגדה שחוזר
מהשו"ע הזה התחילה השאלה, כיון שבילקו"י כתב (בסי' ק"ז) "שחרית או מנחה". עיין לעיל.
 
אולם בסי' ק"ז בדיני שליח ציבור שטעה סעיף ב' כתב:
כיון שבילקו"י כתב (בסי' ק"ז) "שחרית או מנחה"
איני יודע איזה מהדורה יש לפניך
אך במהדו"ח אין הלכה כזאת
ואפילו בקש"ע משנת תשס"ו מוזכר רק שחרית
(וכנראה או שהדר הוא לכל חסידיו או פליטת הקולומוס)
 
איני יודע איזה מהדורה יש לפניך
אך במהדו"ח אין הלכה כזאת
ואפילו בקש"ע משנת תשס"ו מוזכר רק שחרית
(וכנראה או שהדר הוא לכל חסידיו או פליטת הקולומוס)


בילקו"י מהד' תשס"ד עמ' תקלו כתב:
1755591187864.png


ושנה דבריו בהל' ר"ח שבת ה' עמ' תכג :
1755591202015.png
ושילש דבריו בקיצור שלחן ערוך סי' תכא,תכב עמ' תשפג
1755591251034.png



ובילקו"י מהדורא תשפ"א עמ' קסג כתב:
1755591268242.png
 
חזור
חלק עליון