• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ש"ץ ששכח יעלה ויבא במנחה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מה הדין בשליח ציבור ששכח לומר בחזרה של מנחה "יעלה ויבא" ואף אחד כמובן לא הזכיר לו, וסיים התפילה. האם צריך לחזור על החזרה או לא?
הנה בשו"ע סי' קכ"ו ס"ג כתוב:
1677001599440.png
וא"כ מבואר שרק בשחרית אין מחזירין אותו, אבל משמע שבמנחה אה"נ יש לו לחזור. ואע"פ שיש בדבר טורח ציבור, הרי שאין לו תפילת המוספין לפניו שיכול לסמוך ע"ז.
וכ"כ בכה"ח סי' קכ"ו ס"ק י"ח:
1677001993658.png
וגם בילקו"י סי' קכ"ו סעיף ב' כתב:
1677002474699.png
ולא הזכיר מה יהיה הדין במנחה. (וכעי"ז כתב גם בחזו"ע חנוכה).
אולם בסי' ק"ז בדיני שליח ציבור שטעה סעיף ב' כתב:
1677002557953.png
וכתב להדיא "שחרית או מנחה", אולם לכאורה הטעם שיש תפילת המוספין לפניו לא שייך בתפילת מנחה.
ובאור לציון ח"ג פ"ב ס"ו כתב:
1677003434060.png
וכתב להדיא שבתפילת מנחה יש לחזור.

אז למעשה, מה יש לעשות במנחה? לחזור או לא?
 
הנני מצרף מ"ש בספרי הקטן בסימן קכו

ש"צ ששכח להזכיר יעלה ויבוא במנחה ביום הראשון של ר"ח אם יחזור להתפלל החזרה

נחלקו הראשונים בזה. [עיין הלכה ברורה שבסמוך].

ולפו"ר נראה דהיכא דמתפללים ערבית סמוך למנחה לא חייב לחזור, וכן אם יש רק כמה דקות הפסק ד"ת בין מנחה לערבית. ועוד שיש לצרף דעת הסוברים דאף מנחה מצילה את מוסף אע"פ שיש זמן בינהם. עיין בבית יוסף.

אולם אפשר דדין זה רק בשחרית [והטעם דבמנחה שמתפללים סמוך לשקיעה ליכא ביטול מלאכה] לכך נראה לי דיחמירו להתפלל שוב החזרה ואין בזה סב"ל וכנ"ל בהערה. וצ"ע. ועיין מ"ש בזה בהלכה ברורה (עמוד שיב).
 
מה הדין בשליח ציבור ששכח לומר בחזרה של מנחה "יעלה ויבא" ואף אחד כמובן לא הזכיר לו, וסיים התפילה. האם צריך לחזור על החזרה או לא?
הנה בשו"ע סי' קכ"ו ס"ג כתוב:
הצג קובץ מצורף 7384
וא"כ מבואר שרק בשחרית אין מחזירין אותו, אבל משמע שבמנחה אה"נ יש לו לחזור. ואע"פ שיש בדבר טורח ציבור, הרי שאין לו תפילת המוספין לפניו שיכול לסמוך ע"ז.
וכ"כ בכה"ח סי' קכ"ו ס"ק י"ח:
הצג קובץ מצורף 7385
וגם בילקו"י סי' קכ"ו סעיף ב' כתב:
הצג קובץ מצורף 7386
ולא הזכיר מה יהיה הדין במנחה. (וכעי"ז כתב גם בחזו"ע חנוכה).
אולם בסי' ק"ז בדיני שליח ציבור שטעה סעיף ב' כתב:
הצג קובץ מצורף 7387
וכתב להדיא "שחרית או מנחה", אולם לכאורה הטעם שיש תפילת המוספין לפניו לא שייך בתפילת מנחה.
ובאור לציון ח"ג פ"ב ס"ו כתב:
הצג קובץ מצורף 7388
וכתב להדיא שבתפילת מנחה יש לחזור.

אז למעשה, מה יש לעשות במנחה? לחזור או לא?
כבודו מעיר טוב.
ומחמת דבריך נזכרתי בסיפור שספרו על אמו של חכם יהודה צדקה ז"ל, שהייתה בת אחות הבא"ח ז"ל, וספרו שהיתה מתפללת יומיום ג' תפילות בבית הכנסת, ויום אחד כשיצאו מהתפילה גערה במתפללים שהש"ץ שכח יעלה ויבוא ואף אחד לא החזירו, ולא שם על לב, וכשרצו המתפללים לחזור לבית הכנסת לומר שוב חזרת הש"ץ, גערה בהם שוב אינכם יודעים ההלכה שאם נסתיימה התפילה ונתפזרו המתפללים אין חוזרין שוב....
ולפי דברי כת"ר צריך לומר שמעשה זה היה בשחרית. (רק צ"ע למה אמרה להם הטעם שאם נסתיימה התפילה, ולא מחמת המוסף).
כמדומני ששמעתי מעשה זה מנכדה הראש"ל הגר"מ אליהו ז"ל, וסיפר עוד במעלתה שהיתה מתווכחת בהלכה עם הרב כף החיים ז"ל, וגם שהיו לה כמה מסורות בהלכה שקיבלה מדודה הרב בא"ח ז"ל.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון