• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

תגובה לשאלה בעניין שמיעת שירים במקלחות

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בהקשר למה ששאלו כאן (@שמעון ירחי ) לעניין שמיעת שירים במקלחות
ביום שישי האחרון (פרשת מקץ תשפ"ב) בתוכנית עם הרב בן ציון מוצפי שליט"א ברדיו מורשת, הוא ענה על שמיעת שירים בבית הכסא ותשובתו היתה שאסור לשמוע שם שירים מכיון שרוב השירים שיש לנו כיום בציבור שלנו הם עם דברים שאסור לשמוע אותם שם.
אולם, לעניין מקלחות, לענ"ד, אם מותר להרהר שם בד"ת כמו שפסק מרן (ביבי"א ח"ה סי' י"א) שמותר לשמוע שם שיעור מטרנזיסטור וכו', א"כ לכאורה ה"ה לעניין שמיעת שירי קודש.
תוכל לעיין בעניין שאלה זו ובסיכום דעת מרן הנ"ל גם כאן. (וכאן)
 
בהקשר למה ששאלו כאן (@שמעון ירחי ) לעניין שמיעת שירים במקלחות
ביום שישי האחרון (פרשת מקץ תשפ"ב) בתוכנית עם הרב בן ציון מוצפי שליט"א ברדיו מורשת, הוא ענה על שמיעת שירים בבית הכסא ותשובתו היתה שאסור לשמוע שם שירים מכיון שרוב השירים שיש לנו כיום בציבור שלנו הם עם דברים שאסור לשמוע אותם שם.
אולם, לעניין מקלחות, לענ"ד, אם מותר להרהר שם בד"ת כמו שפסק מרן (ביבי"א ח"ה סי' י"א) שמותר לשמוע שם שיעור מטרנזיסטור וכו', א"כ לכאורה ה"ה לעניין שמיעת שירי קודש.
תוכל לעיין בעניין שאלה זו ובסיכום דעת מרן הנ"ל גם כאן. (וכאן)
אולי יש לחלק בחדר מקלחות דהוי כבית המרחץ דרבים דשכיחי שם זוהמא?
 
אולי יש לחלק בחדר מקלחות דהוי כבית המרחץ דרבים דשכיחי שם זוהמא?
לכאורה אם נאמר בתורה ערוות "דבר", ולומדים מכך שדיבור הוא שאסור אבל הרהור מותר, מה מקום יש לחלק בין מקלחת לבית מרחץ דרבים? ונראה היה לומר שבשניהם יהיה מותר עכ"פ להרהר.
ואדרבה, כל מה שהרשב"א כותב בתשובה (ח"ז סימן תי"ח) שהטעם שאסור לדבר בדברי תורה בבית המרחץ הוא מחמת חמימות המים הנמצאים שם, אבל מקום שהמים שם צוננים ואין שם אדם שאינו לבוש מותר לדבר שם בדברי תורה ולברך על הטבילה וכיוצא בזה. וכל זה אמר לעניין דיבור ממש, אבל לעניין הרהור מקילים בזה גם שם.
אולם, ראיתי שמרן זצ"ל בתשובה (בשו"ת יביע אומר חלק חמישי סימן י"א) האריך בענין זה, כי גם הוא נשאל בזה, בזמן שהיה משיב לשאלות ברדיו בהיותו רב ראשי, ואחד המאזינים עלה ושאל האם מותר לו לשמוע את התכנית של מרן זצ"ל כשהוא מתרחץ לכבוד שבת, ומרן זצוק"ל הביא ראיות שעיקר האיסור לדבר בדברי תורה בבית המרחץ הוא דווקא מחמת הזוהמה הנמצאת שם, והביא ראיות שיש לחלק בזה בין בית מרחץ ציבורי, לבין בית מרחץ פרטי, כמו האמבטיות שיש בבתים שלנו.
ולפי"ז לכאורה אפש"ל עדיין שיש לחלק ולאסור אם דנים ישיבה שיש שם חדר מקלחות ציבורי כבית מרחץ ציבורי.
אולם עדיין הדברים לא נהירים לי, ועדיין יש מקום לומר שיהיה מותר לשמוע שם דברי תורה ובכללם שירי קודש. ודו"ק.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון