א
אבישי לוי
Guest
יש האומרים שכבר בליל ו' יהיה מותר להסתפר?
גם השנה שליל מ"ח בעומר חל בליל שישי?אמת! ועי' תורה בציון שכתב שכן היה מנהג גדולי המקובלים בירושלים. וכך אמר השבוע בשיעור בביהכנ"ס מוסאיוף
זהו בליל מ"ט לעומר, אבל השנה ליל מ"ט חל בשבת.עיי"ש עמ' שס סעי' ג ובהערה שלכאורה היה צריך לאסור להסתפר מאחר חצות היום וכ"ש בלילה שהוא זמן שליטת הדינים,
וכששאל שאלה זו למור אביו זצ"ל ענהו שזו שאלה שהתחבט בה שנים רבות בפרט כשראה את גדולי המקובלים נוהגין כן. והשיב ששונה לילה זו מכל הלילות שבה נעשה מיתוק הדינים של כל מ''ט ימי הספירה ובה נהפכים לחסדים ויש שמחה ומיתוק בכל ואין חשש ואין שטן ופגע רע בלילה הזה ושכך נהגו גורי האר''י ז''ל בצפת ת''ו. ע''ש עוד
כמדומני שהגרב"צ זי"ע אמר שמותר מדינא, משום כבוד יו"ט שדוחה הכל.זהו בליל מ"ט לעומר, אבל השנה ליל מ"ט חל בשבת.
וכמדומני שהרש"ש זיע"א באופן כזה, לא רצה להסתפר אפילו ביום שישי, אלא שדחקו בו חביריו, ויש לעיין בדברים בשורשם.
אך בליל שישי מהיכ"ת? מה גם שהוא לילה, ועדיין לא נעשה בו מיתוק הדינים, כי עדיין לא ספרו מ"ט יום בעומר. וצריך תלמוד.
גם השנה שליל מ"ח בעומר חל בליל שישי?
ואין הספר תורה בציון מצוי אצלי.
אמת. ועי' שם עמ' שסג שהביא דעת הרש"ש (נהר שלום דל"ג ע"ב) שהסתפק בזה וחביריו הכריחוהו. ושדעת רוב המכריע שך חכמי הקבלה להסתפר ביום מ"ח לעומר מפני כבוד חג השבועות ושכן דעת הגאון חיד"א כ' במורה באצבע (סי' ח אות רכא) שיגלח ערב שבת שלא יכנס כשהוא מנוול. וכ"כ בנהר פקוד בזה"ל: וכן בקודש חזיתי בעיר קודש ותורה ירושלם תובב"א דמנהג המקובלים וסיעתם לגלח ביום מ"ח כשחל מ"ט בשבת והדברים ברורים ונכונים. עכ"ל. וכך היה מנהג המקובלים בירושלים משנים קדמוניות וכך נהג מור אבי זלה"ה. עכת"ד בתורה בציון.זהו בליל מ"ט לעומר, אבל השנה ליל מ"ט חל בשבת.
וכמדומני שהרש"ש זיע"א באופן כזה, לא רצה להסתפר אפילו ביום שישי, אלא שדחקו בו חביריו, ויש לעיין בדברים בשורשם.
אך בליל שישי מהיכ"ת? מה גם שהוא לילה, ועדיין לא נעשה בו מיתוק הדינים, כי עדיין לא ספרו מ"ט יום בעומר. וצריך תלמוד.
ייש"כ.אמת. ועי' שם עמ' שסג שהביא דעת הרש"ש (נהר שלום דל"ג ע"ב) שהסתפק בזה וחביריו הכריחוהו. ושדעת רוב המכריע שך חכמי הקבלה להסתפר ביום מ"ח לעומר מפני כבוד חג השבועות ושכן דעת הגאון חיד"א כ' במורה באצבע (סי' ח אות רכא) שיגלח ערב שבת שלא יכנס כשהוא מנוול. וכ"כ בנהר פקוד בזה"ל: וכן בקודש חזיתי בעיר קודש ותורה ירושלם תובב"א דמנהג המקובלים וסיעתם לגלח ביום מ"ח כשחל מ"ט בשבת והדברים ברורים ונכונים. עכ"ל. וכך היה מנהג המקובלים בירושלים משנים קדמוניות וכך נהג מור אבי זלה"ה. עכת"ד בתורה בציון.
הנה לכב' שאלה שענה היום הרב באתר דורש ציוןייש"כ.
אבל לא ראיתי פה התייחסות לתספורת בליל מ"ח לעומר, אלא ביום מ"ח לעומר, שהוא יום שישי ולא ליל שישי.
יישר כח.הנה לכב' שאלה שענה היום הרב באתר דורש ציון
שאלה - 250973
הרב שליט"א
השנה לדעת המקובלים מותר להסתפר גם בליל מ"ח (ליל שישי) או דוקא ביום שישי יום מ"ח. לא מצאתי התיחסות לכך בתורה בציון, רק כת"ר כתב שם בשם נהר פקוד והחיד"א על "יום" מ"ח
תשובה
מותר בלילה וכן נהגו המקובלים בירושלים זה מאות בשנים.
בא לידי הספר, ושם כתב כן על ליל מ"ט לעומר.אמת! ועי' תורה בציון שכתב שכן היה מנהג גדולי המקובלים בירושלים.
כנ"ל, ואין שם שום התייחסות לתספורת בליל מ"ח לעומר.אמת. ועי' שם עמ' שסג שהביא דעת הרש"ש (נהר שלום דל"ג ע"ב) שהסתפק בזה וחביריו הכריחוהו. ושדעת רוב המכריע שך חכמי הקבלה להסתפר ביום מ"ח לעומר מפני כבוד חג השבועות ושכן דעת הגאון חיד"א כ' במורה באצבע (סי' ח אות רכא) שיגלח ערב שבת שלא יכנס כשהוא מנוול. וכ"כ בנהר פקוד בזה"ל: וכן בקודש חזיתי בעיר קודש ותורה ירושלם תובב"א דמנהג המקובלים וסיעתם לגלח ביום מ"ח כשחל מ"ט בשבת והדברים ברורים ונכונים. עכ"ל. וכך היה מנהג המקובלים בירושלים משנים קדמוניות וכך נהג מור אבי זלה"ה. עכת"ד בתורה בציון.
כנ"ל.עיי"ש עמ' שס סעי' ג ובהערה שלכאורה היה צריך לאסור להסתפר מאחר חצות היום וכ"ש בלילה שהוא זמן שליטת הדינים,
וכששאל שאלה זו למור אביו זצ"ל ענהו שזו שאלה שהתחבט בה שנים רבות בפרט כשראה את גדולי המקובלים נוהגין כן. והשיב ששונה לילה זו מכל הלילות שבה נעשה מיתוק הדינים של כל מ''ט ימי הספירה ובה נהפכים לחסדים ויש שמחה ומיתוק בכל ואין חשש ואין שטן ופגע רע בלילה הזה ושכך נהגו גורי האר''י ז''ל בצפת ת''ו. ע''ש עוד
וע' יחו"ד ח"ד סי כ' שהאריך מרן ג"ע לבאר שגם לפי הקבלה אין בית מיחוש בדבר להסתפר בלילה.בא לידי הספר, ושם כתב כן על ליל מ"ט לעומר.
כנ"ל, ואין שם שום התייחסות לתספורת בליל מ"ח לעומר.
כנ"ל.
ואכן כתב שם שהשנה אפשר להסתפר ביום מ"ח לעומר, אבל לא נחית לחילוק בין לילה ליום, ולא הזכיר שאפשר להסתפר בליל מ"ח לעומר, עיי"ש
בכל לילה, או דווקא לקראת שבועות?וע' יחו"ד ח"ד סי כ' שהאריך מרן ג"ע לבאר שגם לפי הקבלה אין בית מיחוש בדבר להסתפר בלילה.
צודק. ואכן שם בשאלה כ' השואל שאין התיחסות לכך בספר וענה הרב שכן המנהגבא לידי הספר, ושם כתב כן על ליל מ"ט לעומר.
כנ"ל, ואין שם שום התייחסות לתספורת בליל מ"ח לעומר.
כנ"ל.
ואכן כתב שם שהשנה אפשר להסתפר ביום מ"ח לעומר, אבל לא נחית לחילוק בין לילה ליום, ולא הזכיר שאפשר להסתפר בליל מ"ח לעומר, עיי"ש