דרופתקי דאורייתא
Active member
בס"ד
בא לידי (אחרי הרבה זמן שלא ראיתיו מודפס) גליון "עין יצחק" פרשת בשלח תשפ"ד, ראשית אבקש אם יש למישהו להעלותו כאן יועיל מאוד, כי אין לי סורק, ואיני מוצאו ברשת.
הובא שם הרחבה בענין תפלה אחר ד' שעות עד חצות, ומבאר שם שיתפלל בתנאי של נדבה.
אחר כך הוא מביא איזה חכם שחלק עליו בתוקף [מי זה?], וטענתו שהרי בשבת אין מתפללים תפלת נדבה.
על כך ענה לו הראש"ל שליט"א שהרי החיד"א כתב שהמנהג להתפלל אחר ד' שעות. ובמקום מנהג לא אמרינן סב"ל.
עכ"ד בקיצור.
והנה מה שהביא מהחיד"א שנהגו להתפלל אחר ד' שעות, ראה בספר דרכי חיים הרבה עדויות על המנהג בזה שאכן כך נהגו להתפלל אחר ד' שעות, ע"ש.
אבל לא הבנתי בתרתי,
חדא, אחר שיש מנהג להתפלל אחר ד' שעות, מדוע התנה זאת הראש"ל שליט"א (בגליון הנ"ל שם) שרשאי להתפלל אחר ד' שעות בתנאי שהוא יתנה על התפלה שהיא בתנאי דנדבה, ובעי טעמא, הרי במקום מנהג ל"א סב"ל. כמו שהשיב לאותו חכם שהשיג עליו לגבי שבת, אם כן מאי שנא חול משבת בפרט זה.
ועוד צ"ב, שהרי כתב שם הראש"ל שליט"א שלא יברכו ברכות ק"ש אחר ד' שעות. וקשה, שהרי המנהג לברך גם אחרי ד' שעות, כמו שהביא מהחיד"א, ואם כן שוב נימא גם כאן דלא אמרינן סב"ל במקום מנהג.
אודה למי שיבאר לי הדברים ושכמ"ה
בא לידי (אחרי הרבה זמן שלא ראיתיו מודפס) גליון "עין יצחק" פרשת בשלח תשפ"ד, ראשית אבקש אם יש למישהו להעלותו כאן יועיל מאוד, כי אין לי סורק, ואיני מוצאו ברשת.
הובא שם הרחבה בענין תפלה אחר ד' שעות עד חצות, ומבאר שם שיתפלל בתנאי של נדבה.
אחר כך הוא מביא איזה חכם שחלק עליו בתוקף [מי זה?], וטענתו שהרי בשבת אין מתפללים תפלת נדבה.
על כך ענה לו הראש"ל שליט"א שהרי החיד"א כתב שהמנהג להתפלל אחר ד' שעות. ובמקום מנהג לא אמרינן סב"ל.
עכ"ד בקיצור.
והנה מה שהביא מהחיד"א שנהגו להתפלל אחר ד' שעות, ראה בספר דרכי חיים הרבה עדויות על המנהג בזה שאכן כך נהגו להתפלל אחר ד' שעות, ע"ש.
אבל לא הבנתי בתרתי,
חדא, אחר שיש מנהג להתפלל אחר ד' שעות, מדוע התנה זאת הראש"ל שליט"א (בגליון הנ"ל שם) שרשאי להתפלל אחר ד' שעות בתנאי שהוא יתנה על התפלה שהיא בתנאי דנדבה, ובעי טעמא, הרי במקום מנהג ל"א סב"ל. כמו שהשיב לאותו חכם שהשיג עליו לגבי שבת, אם כן מאי שנא חול משבת בפרט זה.
ועוד צ"ב, שהרי כתב שם הראש"ל שליט"א שלא יברכו ברכות ק"ש אחר ד' שעות. וקשה, שהרי המנהג לברך גם אחרי ד' שעות, כמו שהביא מהחיד"א, ואם כן שוב נימא גם כאן דלא אמרינן סב"ל במקום מנהג.
אודה למי שיבאר לי הדברים ושכמ"ה