• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

תפילת דיעבד - לפני הנץ

abc123

Well-known member
מרן שליט"א כותב שעדיף להתפלל ביחיד בנץ מאשר לפני הנץ תפילה דיעבד בציבור.
היום בבית הכנסת בו עשיתי את התיקון עשו עמידה ב-6:20 וסמכו כנראה על זה שעייפים ושעת הדחק.
לכאורה למה שפה, כיחיד לא אנהג אחרת? בשעה 6:45 התחילו את הניענוע של ד' המינים. זאת אומרת שבשפי יכלתי לחכות עד הנץ, לעשת עמידה ביחיד ולהספיק עימם הכל בהמשך.
ועדיין לסיים את התפילה כמו כולם מוקדם יותר ממה שהיה קורה אילו היו הציבור מתחילים בנץ.....
למה בעצם שיש היתר ש שעת הדחק שעייפים אחרי לילה וכו', היחיד רשאי לעשות זאת?
 
לא הבנתי מה השאלה?
היית מחכה לנץ ומתפלל ביחיד.

מעניין... אף לא שמעתי על מקום שדווקא ביום הושענא רבא אחרי שכל הלילה קראו תיקון וכו' יתפללו קודם הנץ... (הן בעלי בתים והן אברכים).
 
האם כאשר יש הוראת שעה להתפלל לפני הנץ, ובאמת היא מוצדקת, כגון עייפות וכו'. האם היחיד יחכה לנץ, שהרי בשבילו עדיין יסיימו באותה השעה, אלא שהציבור בכללותו מתחיל מוקדם כי כציבור לוקח הכל יותר זמן, כגון החזרה וכו'.
 
מנין ההוראת שעה הזו?!
כעת אין לי כוחות גדולים לחפש. אבל כבר היו מקרים. ונ"ל שמרן שליט"א פעם דיבר בכך אחד השיעורים. ותוך כדי כתיבה רציתי לכתוב אולי הרב @בנימין לוריא ימצא לנו... ונזכרתי שכבודו המפלפל עימנו.
 
בוודאי שיש ע"מ לסמוך, ושמעתי שהאשכנזים נוהגים כך אף לכתחילה, אבל אנחנו לא שומכים על זה בלי צורך באמת גדול, כגון שאח"כ כלל לא יוכל להתפלל או שבאופן קבע לא יהיה לו מנין בשעה מאוחרת וייצטרך להתפלל יחיד, אבל לא פעם אחת כשיכול להמתין עוד חצי שעה. מה? בשעה 4 הוא לא היה עייף? בשעה 5? הוא לא היה עייף? אז יחכה עוד חצי שעה...
 
בוודאי שיש ע"מ לסמוך, ושמעתי שהאשכנזים נוהגים כך אף לכתחילה, אבל אנחנו לא שומכים על זה בלי צורך באמת גדול, כגון שאח"כ כלל לא יוכל להתפלל או שבאופן קבע לא יהיה לו מנין בשעה מאוחרת וייצטרך להתפלל יחיד, אבל לא פעם אחת כשיכול להמתין עוד חצי שעה. מה? בשעה 4 הוא לא היה עייף? בשעה 5? הוא לא היה עייף? אז יחכה עוד חצי שעה...
אתה מחזק את שאלתי לעניין היחיד במקום כזה.
דהרי שהרב קובע לעשות כך, מסתמא גם לוקח בחשבון שינה מחוץ לסוכה, ולכן רוצה שיסיימו מה שיותר מוקדם. אבל שוב מה לגבי יחיד בתוך כל הסיפור?
 
אתה מחזק את שאלתי לעניין היחיד במקום כזה.
דהרי שהרב קובע לעשות כך, מסתמא גם לוקח בחשבון שינה מחוץ לסוכה, ולכן רוצה שיסיימו מה שיותר מוקדם. אבל שוב מה לגבי יחיד בתוך כל הסיפור?
אני לא מחזק את שאלתך, אלא אני מצדד שיש לו לחכות עד לנץ.
 
לזיכרוני כל מ״ש מרן שעדיף להתפלל ביחיד ולא בעוה״ש וכו׳ הוא רק בתחילת עלות השחר. בציור של פותח הנושא זה סה״כ 20 דק׳ לפני. יתקנו אותי היודעים.
 
המשנה ברורה בתחילת פ"ט הביא דברי הפרמ"ג לגבי ליל שבועות שמקלים להתחיל בעלות השחר ולא בנץ החמה. יעו"ש. ולכאורה אותו הסברא גם בהוש"ר. רק שהמשנ"ב לדידהו שלא ערים בהוש"ר לא הזכיר זאת.
ועוד גם הגר"מ אליהו כתב שיש לסמוך להקל להתחיל להתפלל אחר עלות השחר הובא תשובה בשות מאמר מרדכי.
וביותר שכאן היה ב6:20. שלדעת הרב בית דוד הוא כמעט זמן הנץ החמה האמיתי. כמבואר גם בבא"ח (נראה לי פרשת וירא או וארא ש"ר) שכן היה דעתם.
וכן נהג סידנא בבא סאלי כמבואר שישראל סבא קדישא. שהיה עושה שמו"ע בערך 15 דק לפני הזמן.
 
אצרף מ"ש בזה בספרי
אקווה שיהיה לתועלת


אם בחג שבועות אפשר להתפלל בעלות השחר לכתחילה

כתב הכסף משנה (ק"ש פ"א הי"ב) בשם רבנו מנוח שבהושענא רבה מותר לקרוא ק"ש בעלות השחר משום דמפשי ברחמי, ולכאורה ה"ה בנידון דידן, אלא דיש לחלק דהתם כיון שממהרים לעבודתם הוי שעת הדחק ע"ש, אבל בשבועות שלא עובדים אין טעם זה. אלא שיש טעם אחר שאנשים עייפים, והנה אם יש אנשים שאם יאחרו התפלה ירדמו [1] או שיש שלא יגיעו, מוטב שיתפללו מוקדם. אך היכא שכולם יראי שמים ויגיעו לתפלה, אלא דרוצים לסיים מוקדם כי עייפים הם, קשה להקל בזה דמאי שעת הדחק איכא, ועיין שער הציון (ה). ומ"מ נראה דהמתפללים מוקדם יש להם על מי לסמוך [2], [ועיין בספר יראו עיננו קארפ עמוד רו] אולם אם יש מי שרוצה להתפלל בזמן, מוטב שיתפלל יחיד בנץ וכדלקמן [אם אין מנין אחר בשיעור מיל וכדלקמן סימן צ'].



[1] אע"פ שבהגיון נראה דאם יתפללו בנץ בעוד שעה אין העייפות כ"כ מתחזקת.
[2] אולם נראה דגם למקילים עיקר דינא קשיא, שכיון דלהישאר ער אינו חיוב גמור מוטב שישנו בלילה ויתפללו בזמן, ומרן החיד"א במורה באצבע כתב (סימן ח אות רמה) לא בשביל אמירת סליחות יתפלל תפלה שלא בזמנה.


מי שיש במקומו רק מנין פועלים אם יתפלל עימהם או ביחיד בנץ החמה

מוטב שיתפלל ביחידות, כיון שתפילה בעמוד השחר זה בדיעבד, משא"כ להתפלל ביחיד וכמ"ש לקמן בסימן צ' ע"ש. וכ"פ מרן הגר"ע ביבי"א (ח"ט קח אות מה) ועיין אול"צ (ח"ב פ"ז ס"ד) וע"ע במ"ב דירשו (הערה 5).
 
חזור
חלק עליון