• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תפילת מוסף

זאב

New member
רציתי לדעת אם יש בעיה לאשה להתפלל תפילת מוסף בבית ביחידות תודה רבה
 
שבוע טוב

מרן הראש"ל שליט"א בילקוט יוסף (סימן קו סעיף ד) כתב נשים פטורות מתפלת המוספין של ראשי חדשים שבתות וימים טובים, לפי שתפלת מוסף אינה בקשת רחמים, אלא באה במקום קרבן מוסף, וכמו שנאמר ונשלמה פרים שפתינו. (תוספות ברכות כו א). והרי היא ככל מצות עשה שהזמן גרמא שהנשים פטורות. וטוב שישמעו התפלה מפי שליח צבור. ומכל מקום אם מתפללות מוסף, אין למחות בידן, שיש להן על מה שיסמוכו. ע"ש לכן שאף שלכתחילה הנכון שישמעו את תפילת מוסף מפי שליח ציבור כשמתפללים בציבור בעשרה, אולם הנוהגות להתפלל מוסף ביחידות אף בביתן אין למחות בידם, אחר שכמה אחרונים העידו שיש מנהג אצל הנשים להתפלל מוסף. אך אין המנהג מחייב אותן להתפלל מוסף, אלא דהמנהג גורם שאין לומר כאן ספק ברכות להקל, משום שיש ס"ס, שמא אף הנשים חייבות בתפלת מוסף, ושמא יכולות להחמיר על עצמן בברכות השבח. ומאחר ויש בדבר מחלוקת, אף דבכל דוכתא שיש מחלוקת בעניני תפלה אפשר להתפלל מספק תפלת נדבה, מכל מקום גבי תפלת מוסף בשבת לא שייך שהנשים תתפללנה תפלה זו בתנאי נדבה, דלא שייך תפלת נדבה במוסף, לפיכך הנשים פטורות ממוסף. ואולם אם מתפללות אין למחות בידן, שרבים מהאחרונים העידו שכבר נהגו להתפלל גם מוסף. וע"ש.

בברכה רבה
 
שלום וברכה

הן עתה הראוני שמרן הראש"ל שליט"א בילקוט יוסף (החדש חלק א כרך ד עמוד תקב) כתב אולם אחר שנים יצא לאור הספר חזון עובדיה על הלכות שבת ושם (שבת ב' עמוד רח) נתבאר שהעיקר כדעת הרבה אחרונים שאין סיבה לפטור את הנשים מתפלת מוסף, ולכן לכתחלה תתפללנה מוסף, ושלא כמו הלשון ביביע אומר שאין למחות בידן, וכתב שם להדיא דאף שכתב לא כן ביביע אומר, השתא העיקר לדינא שהנשים תתפללנה גם תפלת מוסף.
ומה שלא חשש בזה לספק ברכות למיחש לסברת הצל''ח ורעק''א ומהר''ם שיק ודעמייהו, נראה דהוא מפני דס''ל דסברת האחרונים הנ''ל היא דחוקה ביותר, דמה בכך שאין הנשים בכלל קרבן מוסף הרי תפלה זו היא בכלל חובת היום, ובמקום סברא דחויה חיישינן לסב''ל, בפרט דאיכא כמה ספיקות שמא אף הנשים חייבות בתפלת מוסף, ושמא במצוות דרבנן נשים חייבות גם במצוות שהזמן גרמא, ושמא כדעת רבינו תם דנשים יכולות לברך על מצוות שהזמן גרמא, ושמא בברכה שאין בה לשון וצונו נשים יכולות לברך גם כשהברכה קבוע לה זמן, ושמא מהני להתפלל תפלת נדבה גם בשבת, ושמא יכולות להחמיר על עצמן בברכות השבח, ועכ''פ כיון דסברת רוב ככל האחרונים דלא כהצל''ח ודעימיה, וסברת האחרונים היא סברא אלימתא בצירוף כל הספיקות הנ''ל ליכא למיחש לסב''ל ובפרט בתפלת המוספים של ראש השנה ויום הכפורים דנפישי רחמי בהו, וכן בתפלה הנעילה דשפיר הנשים מתפללות תפלות אלה
וכמ''ש בשו''ת התעוררות תשובה (ח''ג סי' סו).

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון