• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ההקדשה של מרן שליט"א לשר התורה שליט"א

לפני כמה חודשים הייתי באיזה גמ"ח ל"ע, ובשעה שהמתנתי שמעתי שנים מאחינו בני אשכנז מדברים ביניהם, והאחד מספר לחברו שכעת הם עורכים כתבים של הגרח"ק זצ"ל, ובאחד המקומות ראו שמציין לאיזה ספר, והזכיר שם הספר אך שכחתי שמו, וחיפשו בכל הספרים בעלי שם זה, ובמאגרי מידע כאוצר החכמה וכדומה ולא מצאו לא מיניה ולא מקצתיה, ושאלו לבניו ולתלמידיו של הרב ז"ל ולא ידעו לפרש, עד שאמר להם נכדו הרב הוניגסברג "תעשו מה שהרב היה עושה", וכששאלו אותו מה כוונתו, אמר להם, שכמה וכמה פעמים כשנעלם לגרח"ק ז"ל איזה מקור, שלחו לברר המקור אצל הגרי"ח סופר שליט"א, והיה מראה לו המקור, וכן עשו ששאלו להגרי"ח וברגע כממריה אמר להם "כוונתו לספר פלוני שנדפס בסוף ספר פלוני בעמוד פלוני" ומדובר באיזה ספר נידח, ושם היה, והיה משתומם טובא.
כך שמעתי באוזני מבעל המעשה כשהיה מסל"ת לחברו.
ומדוע היה צורך לכותב להדגיש ששמע שנים מאחינו בני אשכנז? ואם הם היו ספרדים זה היה פחות מדויק? כשהבדלי העדות נוגעים למעשה - כגון קטניות בפסח וכד' - אזי יש צורך לציין זאת. אבל מלבד כגון אלו, אין שום הבדל בין כל עם ישראל, וכדאי לכתוב שמעתי שני יהודים מדברים. חג שמח
 
ומדוע היה צורך לכותב להדגיש ששמע שנים מאחינו בני אשכנז? ואם הם היו ספרדים זה היה פחות מדויק? כשהבדלי העדות נוגעים למעשה - כגון קטניות בפסח וכד' - אזי יש צורך לציין זאת. אבל מלבד כגון אלו, אין שום הבדל בין כל עם ישראל, וכדאי לכתוב שמעתי שני יהודים מדברים. חג שמח
מעשה שהיה כך היה!
 
הוא צריך הוכחות שהוא גדול? נראה לי שגדלותו של האדם לא צריכה הוכחות שוב ושוב.
מעשה היה בימי המחלוקת הגדולה ב'קוצק'. כאשר חסידים יראים וחשובים שהרגישו כי הרבי לא מספיק פנוי אליהם, התבטאו ואמרו: 'הרבי הוא מלאך, אבל אנו צריכים מורה דרך' ופרשו מהחסידות והקימו את חסידות 'איזביצא'. הדבר יצר מחלוקת גדולה וכדרכה של מחלוקת מהר מאוד שוכחים מי הוא הגדול ומיהם השועלים הקטנים...
יום אחד הלך הרבי מקוצק זי"ע ברחוב ולפתע חלפה לידו כרכרה ובה חסידים בדרכם לאיזביצא. אחד מהחסידים, חצוף שדעתו תעתעה בו הוציא את ראשו מהחלון וקרא לעבר הרבי בקול גדול: מה אתה עושה עצמך כ'רבי', פשוט את האיצטלה והצטרף איתנו לרבי האמיתי!!
נענה השרף מקוצק בחריפותו המפורסמת והשיב בקול נעים: השמעת מעודך על שני אנשים שיזכו בפיס בפרס הגדול ויחפשו לצרף איתם עוד אדם שלישי להתחלק בכסף?? אם כן, אני רבי, ואני יודע כמה אני עסוק וטרוד עד כדי שכמעט אין לי זמן עבור החסידים שלי, וכך כל רבי כמעט. אז יוצא שכל חסיד שיצטרף לקהל החסידים זה בעצם על חשבון האחרים, אם כן מתעוררת הקושיא: מדוע חסידים כל כך להוטים לצרף עוד ועוד אנשים לחסידות שלהם? הרי לכאורה הם מפסידים מכך את יחסו של הרבי אליהם?
אלא, המשיך האדמו"ר והסביר בפקחותו: כנראה שהחסידים עצמם לא בטוחים שבחירה שלהם נכונה, וכל אחד שיצטרף אליהם לאדמור שהם בחרו ללכת אליו מחזק את האמונה שלהם בצדקת דרכם...
אמר הרבי מקוצק: אני מכיר את הרבי שלכם, הוא מספיק גדול באמת ואינו צריך הוכחות לכך! תהיה רגוע שבחרת נכון גם אם אני לא אצטרף אליך...
נפלא ביותר, ואידך זיל גמור.
 
הוא צריך הוכחות שהוא גדול? נראה לי שגדלותו של האדם לא צריכה הוכחות שוב ושוב.
לענד"נ לפי מיעוט הכרתי שהוא שליט"א ברוב ענוותנותו כלל לא סבור שהוא "גדול"...
ואף אחד לא הביא "הוכחות", אלא סיפור דברים בעלמא על ידענותו התורנית ושליטתו בכל מכמני התורה, וכן, גם סיפור דברים כהוויתם על הערכה מצד אחינו בני אשכנז.
ועל פלוגתת קוצק ואיזביצא איני רוצה לדבר...
 
שוב פעם, "אחינו בני אשכנז", אנחנו והם... אבל כשהדברים מתחילים לחזור על עצמם הם מאבדים את הטעם. אז, ישאר כל אחד במקומו ויבושם לו. חג שמח לכולנו
 
שוב פעם, אחינו בני אשכנז, אנחנו והם... אבל כשהדברים מתחילים לחזור על עצמם הם מאבדים את הטעם. אז, ישאר כל אחד במקומו ויבושם לו. חג שמח לכולנו
אין לי ברירה ואתה מאלץ אותי.
בא וראה, היחס של אחינו בני אשכנז בפרט בעבר וגם כיום אל גדולי חכמי הספרדים נ"ע ושליט"א בלשון המעטה הוא מחפיר!
את הגרח"פ זצ"ל שהיה גאון עולם מבהיל, כפי שרואה כל ההוגה מעט בספריו, הפכו ל"בבא" של קופת העיר בערב שבועות...
את הרדיפות והיחס המזלזל למו"ר הגר"ע זצ"ל שראינו בזמן אמת, אי אפשר לשכוח, והאמת היא שלו היה אצלם רב גאון מופלא שקוע בתורה בצורה שאין לה אח וריע, בסדר גודל של עשירית דעשירית ממנו נבג"מ, כלומר שהיה בגדר "הגאון הקטן" הרי שהוא היה "מרן המרנים" "גאון הגאונים" "רבן של כל בני הגולה היקום הגלקסיות והחלל"... אבל אי ההכרה בגדלותו ביזויו וביזוי ספריו, לא ישכחו לעולם!
ותיתי להו לבני ספרד הי"ו שאינם נוהגים באחיהם מה שנהגו ונוהגים בהם!
ואשר על כן כשיש סופסוף איזושהי הכרה בגדולים שלנו, הרי שהדבר משמח ומעורר התפעלות!
 
אין לי ברירה ואתה מאלץ אותי.
בא וראה, היחס של אחינו בני אשכנז בפרט בעבר וגם כיום אל גדולי חכמי הספרדים נ"ע ושליט"א בלשון המעטה הוא מחפיר!
את הגרח"פ זצ"ל שהיה גאון עולם מבהיל, כפי שרואה כל ההוגה מעט בספריו, הפכו ל"בבא" של קופת העיר בערב שבועות...
את הרדיפות והיחס המזלזל למו"ר הגר"ע זצ"ל שראינו בזמן אמת, אי אפשר לשכוח, והאמת היא שלו היה אצלם רב גאון מופלא שקוע בתורה בצורה שאין לה אח וריע, בסדר גודל של עשירית דעשירית ממנו נבג"מ, כלומר שהיה בגדר "הגאון הקטן" הרי שהוא היה "מרן המרנים" "גאון הגאונים" "רבן של כל בני הגולה היקום הגלקסיות והחלל"... אבל אי ההכרה בגדלותו ביזויו וביזוי ספריו, לא ישכחו לעולם!
ותיתי להו לבני ספרד הי"ו שאינם נוהגים באחיהם מה שנהגו ונוהגים בהם!
ואשר על כן כשיש סופסוף איזושהי הכרה בגדולים שלנו, הרי שהדבר משמח ומעורר התפעלות!
וכל זה לדוגמא בעלמא, והרבה יש להאריך!
והאמן לי שאני ב"ה רחוק מגזענות ומשתדל לקבל מכל החכמים הן ספרדיים והן מאחינו בני אשכנז זצ"ל ושליט"א.
 
כבר נכתב באתרא הדין באיזהו מקומן אודות ספר הנייר, ושדברי כב' הראש"ל שליט"א צריכים תלמוד.
 
וכל זה לדוגמא בעלמא, והרבה יש להאריך!
והאמן לי שאני ב"ה רחוק מגזענות ומשתדל לקבל מכל החכמים הן ספרדיים והן מאחינו בני אשכנז זצ"ל ושליט"א.
לסיום דיון זה אני רק רוצה לציין שגם אצל האשכנזים היו ויש גאונים מופלגים עמלי תורה בטהרה ויראי חטא מעל השגה אנושית. וכולם אהובים כולם עושים רצון קונם
 
חזור
חלק עליון