• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם מצינו בקהילות הספרדים שקראו את הילדים בשמות של חיות?

איש חיל

Well-known member
בעוד שאצל האשכנזים נהגו לקרוא את הילדים בשמות של חיות כגון אריה, זאב, דוב, צבי.
וגדולי הדורות נקראו כן, השאגת אריה החכם צבי הגרי"ז ועוד

אצל הספרדים לא ראינו שנהגו כן. האם הוא מטעם שקראו רק שמות מהתנ"ך?.

ראיתי פעם בא' מספרי מרן החיד"א שכתב שמי שהוא חולה טוב להוסיף לו שם של חיה כדי שיתחזק, וכעת איני מוצא היכן כתב כן.
 
מרן החיד"א שם הגדולים(מערכת גדולים אות ו' מהר"ר וואלף שפירא עמ' קא מהד' המאור) "ובאיטליא קצת נוהגים לשום לבניהם שם של חיה חי אומרים שקבלו כי בזה ינצל מחולאים ולכן קראו בשמותם צבי או איל או אריה וכיוצא" ע"כ [ובהע' שם של המאור הביאו שכ' בס' זכר דוד לרבי דוד זכות ממודינא שמצא כתוב שמי שלא נתייקמו לו בנים שיקרא את בניו בשם איזה חיה כגון צבי וכד' והוא בדוק ומנוסה].
 
יונה אכן הוא עוף טהור. ואצל התימנים הוא שם של אשה, ויש עדות מהספרדים שהוא שם של איש, ויש גם משפחת יונה.

והמעניין שאין קוראים בשמות של בהמות טהורות, שור פרה וכיו"ב, [שור יש משפחות שור אצל בני אשכנז] רק של חיות ובפרט חיות טמאות, כאריה, זאב.
 
אגב אצל נשים מצינו ג"כ, כגון "דבורה הנביאה", או "דבורה מינקת רבקה", ודווקא זה שם של שרץ טמא [ועוד לא דברתי על "חולדה" הנביאה, כי זה לא מצוי היום כלל]
וכן השם "איילה" [שזה מקביל לשם צבי בבנים].
וכן את השם "יעל"
וכן השם "רחל" [שזה בעצם כבש]
 
נערך לאחרונה:
יונה אכן הוא עוף טהור. ואצל התימנים הוא שם של אשה, ויש עדות מהספרדים שהוא שם של איש, ויש גם משפחת יונה.

והמעניין שאין קוראים בשמות של בהמות טהורות, שור פרה וכיו"ב, [שור יש משפחות שור אצל בני אשכנז] רק של חיות ובפרט חיות טמאות, כאריה, זאב.
מה אתה רוצה שנקרא לבנינו פרה? גם ככה לא קל היום מבחינה חברתית, למה להרוס להם במה שלא צריך, אני מכיר אחד ששמו טודרוס שלמד איתי בכיתה בעבר הרחוק, וההתעללות החברתית שעבר הרגה לו את הנפש והיום הוא חי על כדורים רח''ל.
 
כמדומני שהמקור הקדום ביותר לשם חיה הוא הגמ' ביבמות קכב: שם מוזכר השם אריה, אינני יודע אם היה אשכנזי...
שם נראה דזה רק כינוי, ושמו היה יוחנן בן יונתן, אלא שבעירו היו קורין לו אריה, יעויין שם גם ברש"י שגורס אחרת, אך בין גירסת רש"י לגירסתינו, אין זה שמו אלא רק ככינוי גרידא
חמור.... יונה... רחל.... נון....
???
נמק פרט הסבר
 
ישנן שמות קדומים לפני הגמרא של שמות חיות ומהם שכם בן חמור יונה בן אמיתי רחל בת לבן יהושוע בן נון (דג) וישנן דבורה וחולדה
רק הערה קטנה שהיא גדולה
ערבבת מין בשאינו מינו, שכם בן חמור גוי משוקץ רשע, עם שמות נביאים וצדיקים כיונה ודבורה ורחל,
וודאי שהנושא כאן שהועלה זה שמות של יהודים ולכן לא הבנתי פשר השם "חמור" שכתבת עם השמות היהודים
 
בעוד שאצל האשכנזים נהגו לקרוא את הילדים בשמות של חיות כגון אריה, זאב, דוב, צבי.
וגדולי הדורות נקראו כן, השאגת אריה החכם צבי הגרי"ז ועוד

אצל הספרדים לא ראינו שנהגו כן. האם הוא מטעם שקראו רק שמות מהתנ"ך?.

ראיתי פעם בא' מספרי מרן החיד"א שכתב שמי שהוא חולה טוב להוסיף לו שם של חיה כדי שיתחזק, וכעת איני מוצא היכן כתב כן.

לכאו' מצינו כן כבר בתורה, אצל יעקב אבינו, לא שקרא להם כך, אלא סוג של 'כינוי', ועיין במצורף בזה ותרו"נ.

5.jpg



6.jpg
 
נערך לאחרונה:
לגבי דבורה וחולדה הגמרא אומרת שזה לא שמות נאים...
מסכת מגילה (י"ד)
אמר רב נחמן לא יאה יהירותא לנשי. תרתי נשי יהירן הויין וסניין שמייהו. חדא שמה זיבורתא וחדא שמה כרכושתא.
לא נאה יוהרא לנשי. לא נאה חשיבות לנשים: וסניין שמייהו. שמותיהן מאוסות: זיבורתא. דבורה: כרכושתא. חולדה. רש"י
 
לכאו' מצינו כן כבר בתורה, אצל יעקב אבינו, לא שקרא להם כך, אלא סוג של 'כינוי', ועיין במצורף בזה ותרו"נ
אכן חשבתי לומר כן, אלא שא"כ למה לא קוראים בשם "נחש" "חמור".
וראה באבן העזר סימן קכט בדיני שמות האנשים ונשים בגיטין שכ' השו"ה ששם יהודה המכונה ליאון, וביאר הרמ"א שם בהגה שיהודה מכונה גור אריה יהודה ע"ש.
 
חזור
חלק עליון